מחניודה פינת אוקספורד: אסף גרניט פותח מסעדה בלונדון

פאלומר, השלוחה הראשונה מעבר לים של מסעדת מחניודה מסתמנת כמקום הלוהט בעיר. נייג׳לה לוסון כבר ביקרה

The Palomar (צילום: יח"צ)
The Palomar (צילום: יח"צ)
19 ביוני 2014

פחות מחודש עבר מאז נפתחה פאלומר, האחות הצעירה והלונדונית של מסעדת מחניודה הירושלמית, ונראה שהבריטים לא נשארים אדישים. הצהובונים הבריטיים משתוללים, החינמונים ברכבת התחתית של לונדון נחטפים ולכולם יש בשורה אחת: נמצאה המסעדה הישראלית שנותנת פייט לאוטולנגי.

לפני שנרד לפרטים הנה כמה דוגמאות: "האיוונינג סטנדרט" כבר מלקק את האצבעות מהפולנטה הירושלמית (״מנת נוק־אאוט עשירה״) ומכריז על פאלומר בתור ״המסעדה המעניינת ביותר בסצנה הקולינרית הלונדונית״, Time Out לונדון נטרף מהקונספט של מטבח פתוח ומוסיף ״המקום הכי נכון כרגע בווסט אנד״ ואפילו השפית־סלבריטאית נייג׳לה לוסון כבר הספיקה לבקר.

מאחורי פאלומר עומדת קבוצת מחניודה (השפים אסף גרניט, יוסי אלעד ואורי נבון) שחברה לדי.ג׳יי לשעבר לאיו פסקין, מי שלימים פתח את מועדון The End והבעלים של ברים נוספים בלונדון. גרניט ואלעד עשו רילוקיישן ונמצאים ערב ערב במסעדה, כשאליהם מצטרפים השף בפועל תומר עמדי והקונדיטורית יעל ורדי (אגב, הם נשואים) בחיזוק צוות לונדוני מקומי. התוצאה המתקבלת מהחיבור הבלתי רגיל הזה היא מטבח ירושלמי־ים־תיכוני עדכני ושמח בלוקיישן הכי רותח בסוהו, שכוללת 16 מקומות על הבר אל מול צוות המטבח וחלל ישיבה פנימי.

אסף גרניט. צילום: איליה מלניקוב
אסף גרניט. צילום: איליה מלניקוב

הקהל הבריטי השמרן יחסית, נחשף פה לא רק לאוכל שחורג מהסטריאוטיפ הישראלי אלא גם לאווירה המשוחררת כמו שרק הצוות של מחניודה יודע להרים. נכון, לא רוקדים פה על שולחנות ולא שותים ערק ישר מהבקבוק (בכל זאת, נימוסי שולחן), אבל לשמוע את גרניט צועק ״גיב מי וואן קובנה, וואן שקשוקית אנד טו פאטוש. ותשימו לי קובי פרץ!״ לצוות חצי ישראלי חצי בריטי, או לראות אותו מחליט לפנק סועדים אקראיים במנה או בדרינק על חשבון הבית, נותן לפאלומר יתרון יחסי על הרבה מסעדות אחרות (וטובות) בממלכה בכל מה שקשור לחוויית אירוח.

מבחינת התפריט, מי שמכיר ואוהב את מחניודה ירגיש פה בבית – קובנה תימנית, הפולנטה הירושלמית האהובה (אין מי שלא מדבר עליה כשהוא יוצא מפה), סלט פטוש עם לבנה תוצרת בית (איזה כיף לאכול לבנה בלונדון), תבשיל חומוס עם תרד ויוגורט, בורקס חצילים ועוד. מי שלא ביקר מעודו בישראל צפויה לו הפתעה נעימה מאוד עם מנות כמו אויסטרים מרוקאיים עם אריסה, טאג׳ין של בטן חזיר בראס־אל־חנות ופתיתים, סקאלופ עם ארטישוק ירושלמי עדין ופריקסה טוניסאי מדג מקומי (סי־ברים). הקינוח המצטיין הוא ללא ספק גלידת טחינה קרירה ואוורירית.

בתקופה הקרובה לא יהיה קל להשיג פה מקום, לאור הבאזז המתלווה לפתיחה, הקהל היפה שמגיע לפה והביקורות הנלהבות. לצד תושבי לונדון ותיירים יודעי דבר, נוהרים לכאן לא מעט ישראלים שמתגוררים בעיר ופשוט לא ידעו מה לעשות עם עצמם מרוב אושר כששמעו שמחניודה פותחת סניף מעבר לים. ככה זה, כשיד אחת אוחזת בקובנה עם רסק עגבניות והיד השנייה מסמנת למונית שחורה לעצור, כנראה שהייאוש באמת נעשה יותר נוח.

The Palomar. 34 Rupert Street, London