מסעדת ציונה: אוכל טעים ונדיב במיקום מפתיע

עם חלל פנימי מעוצב, חצר מוצלת ומנות קלילות וטעימות, מסעדת ציונה מצליחה להוציא את התל אביבים האדוקים ביותר מהבועה

מסעדת ציונה. צילום: גיא חמוי
מסעדת ציונה. צילום: גיא חמוי

מי שקורא את מדורי הקולינריה בטוח שהכל קורה בתל אביב או מקסימום בירושלים וחיפה. רק כשממש טורחים להיכנס לאוטו מגלים שבפריפריה יש מקומות שהערים הגדולות היו שמחות לנכס לעצמן. ציונה, בית קפה-מסעדה ב – איך לא – נס ציונה, הוא מקום שהיה משמח כל תל אביבי: חלל פנימי מעוצב, חצר מוצלת, אווירה בטעם של פעם ומנות קלילות, טעימות ונדיבות. בוטיק אופנה והום סטיילינג הוא הדובדבן שבקצפת כי אין יותר כיף מאשר לסיים בילוי בשופינג.

ציונה נמצאת ברחוב ראשי עמוס וסואן אבל הכתובת מטעה כי מעבר לכניסה משתרעת בועה של שקט. שביל צר מוביל לגינה שנראית כמו תמונה מהימים שנס ציונה הייתה מושבה קטנה. פיקוס גדול מסוכך על רחבה מרוצפת ובה כמה שולחנות, המקום הכי נעים במסעדה בימים של מזג אוויר אביבי. כמה מדרגות מובילות את החלל המרכזי שמורכב ממרפסת עץ ובית ישן עם סיפור. "הבית היה שייך לקלמן זיסקינד ואשתו קיקה, מוותיקי המושבה. הם מאד אהבו לארח ועד היום אנשים מספרים על מסיבות ובית שמח ושתמיד היה אפשר להיכנס לחצר", אומרת הבעלים נתנאלה פניגר, שהקימה את ציונה לפני פחות משנתיים. "המבנה היה במצב גרוע ואנחנו שיפצנו, הגבהנו את הדק וסגרנו את המרפסת". המרפסת מקורה ומחופה מכל צדדיה בחלונות ומקום של כבוד מוקדש לפיקוס עתיק ("בן 100 שנים לפחות") שמוקף במעין כלוב זכוכית. הבית עצמו נשמר כפי שהיה ככל האפשר ונתנאלה, אספנית וינטג', דאגה לשים בכל פינה פריטים עם לוק של בית קטן בערבה.

מסעדת ציונה. צילום: גיא חמוי
מסעדת ציונה. צילום: גיא חמוי

התפריט שהרכיב השף ניר תמרי מבוסס על ירקות טריים וחומרי גלם איכותיים. יש בו פסטה, דגים, סלטים, ארוחות בוקר מגניבות ומנות טבעוניות ונטולות גלוטן – כל מה שאפשר לרצות חוץ מבשר. "ניר הרכיב תפריט שמתאים לאוכלוסייה המקומית ונראה לו אתגר לעבוד בלי בשר", מסבירה נתנאלה. בינינו, למעט קרניבורים כבדים זה ממש לא מפריע כי התפריט מגוון מאד. פתחנו את הארוחה בלחם אגוזים מקמח מלא ומקלות פריכים שהוגשו עם זיתים וחמאה. סלט תפוחי אדמה שרופים ("זו אחת המנות שאני הכי אוהבת", מגלה נתנאלה) פריכים וחמימים הוגשו עם איולי שמנת חמוצה, בלסמי מצומצם פסטו וקוביות עגבנייה, מנה כיפית ומעניינת בניגודי טמפרטורות ומרקמים. זו גם הייתה ההתרשמות שלנו מארטישוק רומאי ברוטב יוגורט ופסטו ו'מחלומה של ברוסקטה' – ברוסקטת עגבניות טריות וצלויות עם גבינה גרוזינית, בצל סגול, בזיליקום, זיתי קלמטה וצנוברים. בכלל יש בתפריט כמה מנות עם שמות משעשעים במובן הנעים של המילה. במחלקת הפיצות לוקחת את התואר 'שובי לים', פיצה בטעם דגי-עדין עם אנשובי, ארטישוק, זיתי קלמטה ומוצרלה. במרכז נחה בשקט ביצת עין, שכששוברים אותה צובעת הכול בצהוב מגרה. סלט עלים רענן עם חסה, רוקט, תרד, בזיליקום, נענע, גרעינים ופיצוחים (הרבה), אגס וגבינת ברי בויניגרט מוגש כהר ירוק בצלחת עמוקה ומספיק לזוג אם לא לשלושה. צרפו אליו את הפיצה וקיבלתם ארוחה כיפית ומשביעה בלי לקרוע את הכיס. פילה לברק ואספרגוס על מלבן תפוחי אדמה פרוסים דק דק בסגנון רושטי סגר את החלק העיקרי של הארוחה. קראסט פריך התפצפץ בפה בארומת לימון והתפאורה מסביב הייתה מעודנת ומאוזנת בצורה שמדגישה את טריות הדג. תפריט המנות האחרונות נראה מפתה אבל כדי להפגין איזה שהוא איפוק, לפחות בעיני עצמנו, הסכמנו על טירמיסו אחד שהוגש בגביע יפהפה.

נפרדנו מנתנאלה בהבטחה לחזור והיא אמרה שהיא לא מתפלאת. "יש לנו הרבה לקוחות שמגיעים מרחוק, מתל אביב ומעבר לה. ציונה היא לא בית קפה שכונתי וממש לא מקום מקומי, ואחרי שאלמנט ההפתעה מתפוגג נהנים מהחוויה ומבינים שכדאי לחזור". על הבוטיק לא אמרנו מילה כי הרי באנו לאכול, אבל כבר שמנו עין על שמלה ועל גוף תאורה לסלון. כמו שאמר שוורצנגר, I'll be back.

ציונה, ויצמן 18, נס ציונה, 08-858-6565. שעות פתיחה: א'-ו' 08:00-24:00, שבת 10:00-24:00