המסעדות החדשות ששוות יציאה מתל אביב

לימים שבהם העיר הזאת פשוט צפופה מדי, לשבת שמשית באמצע החורף או סתם כדי להחליף אוויר - שמונה מקומות חדשים ומסקרנים שצריך להניע בשבילם את האוטו

וניה ביסטרו. צילום: אנטולי מיכאלו
וניה ביסטרו. צילום: אנטולי מיכאלו
24 בינואר 2019

צפון

וניה ביסטרו

הצטרפותו של השף מיכאל גרטופסקי (ביסטרו מיכאל) כשותף מזריקה חיים חדשים לביסטרו המוערך. איתו הגיעו טאבון אבן ומטבח ים תיכוני בהשפעת שלוש הדתות שמאפיינות את חיפה, העליה הרוסית והים התיכון. כמו במסעדה שלו בגליל גם כאן נותר גרטופסקי קרוב לאדמה בתפריט שנחלק לקטגוריות לא שגרתיות: "ירקות ועלים של עכשיו", למשל סלט ואדי ניסנס מעשבי בר עם אבן יוגורט, סומאק, לימון ושמן זית (44 ש"ח) וכרוב ערבי במילוי פריקי וטלה קצוץ עם יוגורט (58 ש"ח); "שוק הימאים – דליקטסים מארצות רחוקות" כגון בוראטה ועלי תרד (58 ש"ח), פרושוטו מאיטליה, אנשובי מספרד ועוד מנות שהן מחווה לגלגול הקודם של סביבת הנמל; "מהחופים שלנו" שרימפס בטאבון עם שום, צ'ילי ושמן זית (74 ש"ח) ושישליק דג ים בראס אל חנות וצזיקי (72 ש"ח); כיסונים בעבודת יד מאיטליה וממזרח אירופה.

שער פלמר 1 חיפה, 04-6716272

וניה ביסטרו. צילום: אנטולי מיכאלו
וניה ביסטרו. צילום: אנטולי מיכאלו

רוברטה וינצ'י

שנה אחרי שגריג נסגרה ואחרי טיזינג ארוך ברשתות החברתיות התברר שהשף עידו פיינר נטש את תל אביב – לפחות בינתיים – לטובת כרכור. הוא התמקם ברוברטה וינצ'י, מסעדה שכבר פעלה אך לא בהצלחה מרובה ועברה שינוי קונספטואלי למסעדה איטלקית־כפרית. המעבר של שף מצליח לאזור שנחשב שממה קולינרית (טעות חמורה, כי מתרחשים בו הרבה דברים מעניינים) עלול להישמע מוזר, אלא שפיינר וזוגתו שי שבח, אשת קולינריה בעצמה, מתגוררים בחוות קיימא בבארותיים ומחוברים לאדמה יותר מאשר לקו 5.

רוברטה וינצ'י. צילום: אורלי אלקלעי
רוברטה וינצ'י. צילום: אורלי אלקלעי

התפריט נחלק לאנטיפסטי, פרימי (פסטה), סקונדי (מנות עיקריות) ודולצ'ה (קינוחים) ומבוסס על ירקות עונתיים. נוסף על פיצה ופסטה שמכוונים לקהל משפחתי, מגיש פיינר חזה ברווז עם תבשיל כרוב מהחווה, פטוצ'יני לימונה וטרגון, וניוקי עם קרם אורגנו וכרוב סבוי. פעמיים בחודש מתקיימים ערבי קונספט: Pizza Binge – ארוחת טעימות על טuהרת הפיצה כולל פיצה עם טופינגז מתוקים לקינוח (180 ש"ח), וארוחה איטלקית סביב שולחן משותף בהשראת המטבח איטלקי עילי וביתי (280 ש"ח).

אחוזה 43 כרכור, 04-6037377

רוברטה וינצ'י. צילום: אורלי אלקלעי
רוברטה וינצ'י. צילום: אורלי אלקלעי

עוד כתבות שיעניינו אותך:
רשימת המסעדות האולטימטיבית לטבעונים
כל הפרטים על תחרות סומלייה 2019
קדרות החרס המנחמות לחורף בתל אביב

פיצרייה תלפיות

מחנה יהודה ושוק הכרמל – מאחוריכם: שוק תלפיות בחיפה הולך ומתגבש לכדי מוקד משיכה קולינרי סקסי לא פחות מאחיו בתל אביב ובירושלים. אחרי שחמארת הדגים ופירות הים תלפיות ומסעדת רולא פרצו את הגבולות המנטליים של חיפה מצטרפת לרשימה פיצרייה תלפיות, מסעדת שוק בסגנון איטלקי. השף תומר אברג'ל התלמד אצל מריו בטאלי ותומס קלר ובעבר היה שותף במסעדת קואנדו פאשה בחיפה. במקום החדש הוא מתרחק במכוון מבישול עילי ופונה למטבח איטלקי בסיסי פשוט וטוב. חומרי הגלם מגיעים כצפוי מהשוק, ואת הבצק לפיצות ולפסטה מייצרים במקום. התפריט מצומצם וקבוע: פיצה, פסטה, סלט וקינוחים איטלקיים, כשבסופי שבוע נוספים דגים ופירות ים. התמחור סביר, במיוחד בקנה מידה תל אביבי: פיצה ופסטה 30־35 ש"ח (7־14 ש"ח לטופינג), 75־85 ש"ח לדגים ופירות ים.

סירקין 30 חיפה, 04-9071727

מרכז

פיצי

כל דבר שחיים כהן עושה מקבל תהודה בתקשורת, אבל דווקא הפתיחה של פיצי עברה בשקט: בית קפה קטן, כפי שמשתמע משמו, בתחנת דלק ליד צומת הכפר הירוק, צמוד לסניף של מזללת כריכי הבשר פילדלפיה, שגם היא בבעלות המאסטר שף. התפריט מהודק ומתאים לקונספט הגראב אנד גו: דיל כריך וקפה – סלט ביצים, גאודה או אבוקדו־ביצה (26 ש"ח) או אנטיפסטי וסלמון (30 ש"ח), סלטי טונה ובריאות (35 ש"ח), קינוחים, מקרונים, אצבעות שוקולד של דיקסי, עוגות בחושות כמו עוגת גזר (12 ש"ח לפרוסה) ומארזי עוגיות, גרנולה וביסקוטי מתוצרת בית (25 ש"ח).

פיצי. צילום: שרון בן דוד
פיצי. צילום: שרון בן דוד

הרוב מגיע מהמאפייה של יפו־תל אביב והשאר מלוקט ממאפיות נבחרות בעיר, קרואסון ממאפיית לחמים למשל. בעתיד צפויה להיפתח במקום מאפייה שתקצר את הדרך מהתנור לצלחת. אלמלא כהן סביר להניח שפיצי היה עובר מתחת לרדאר, דווקא בגלל זה כיף לגלות חלופה לכריכים במקרר של העז הצהובה וקפה טעים (Diemme). כשמזג האוויר מרשה אפשר לשבת בחוץ על הדק ליד שולחנות עגולים בסטייל צרפתי, ואם לא – לברוח לחלל הקטן שבפנים או לרכב המחומם.

משה סנה 199 (תחנת דלק פז) רמת השרון, 9451886־03

דרימרי

מחאת המסעדנים בשיאה אבל נראה שעסקי המאפיות הכל בסדר. בגבול פתח תקווה גבעת שמואל נפתח בולנז'רי־פטיסרי ומסעדה מסוג שרואים בפריז או בבוגרשוב. הבעלים הוא עידן מימון, מי שהוביל את הקונדיטוריות במסעדות טוטו וקלארו וכעת אופה לחמי מחמצת, קרואסונים, שבלולי קינמון, עוגות בחושות וקווין אמאן פריכים ומתפצפצים. בוויטרינה מוצגים לראווה עוגות וקינוחי קונדיטוריה, ואם התגעגעתם לברד פודינג של קלארו תוכלו למצוא אותו גם כאן, אחד לאחד. חוץ ממאפים יש בתפריט סלטים, פיצות בתנור אבן ומנות פסטה בעבודת יד, למשל טורטליני דלעת וערמונים על קרם כרובית (64 ש"ח). בשישי בבוקר מוגש בראנץ' עם מנות ששווה בשבילן להגיע לפתח תקוה כמו קרואסון בולנז'רי במילוי קציפת טחינה, חצילים, ביצה חצי קשה ומשוויה של ירקות שרופים. את החלות אתם ממש רוצים לטעום, במיוחד חלת כוסמין מתוקה ומושחתת.

הערבה 1 גבעת שמואל / הסיבים 49 פתח תקווה, 03-9503330

דרימרי, בבקות. צילום: חן ברקוביץ' נוי
דרימרי, בבקות. צילום: חן ברקוביץ' נוי

ירושלים

02

הנבואה מימי תוכנית הסאטירה ניקוי ראש "ורק ירושלים 02" מתממשת במסעדה חדשה במלון ענבל הוותיק. קבוצת מונא, בהובלת השפים מושיקו גמליאלי ואיתמר נבון מקימי המסעדות מונא ואנה, השתלטה על המטבח, ובשיתוף פעולה עם ניר אלקיים שף המלון בנתה מקום בהשראת השווקים והקולינריה של ירושלים. לפתיחת הארוחה נוחתים על השולחן לחמים בעבודת יד, כולל בייגלה ירושלמי שמתבקש, וסלטים עונתיים מתחלפים. רוב התפריט מבוסס על בשרי, למשל רוסט סינטה עם קרמל חציל ולימון שרוף (52 ש"ח) וצוואר טלה על תבשיל חומוס ושמן עמבה (64 ש"ח) לראשונות, וכתף טלה בפסטו כוסברה (52 ש"ח) ושיפודי פרגית עם אריסה וסילאן (42 ש"ח) לעיקריות.

02. צילום: אפיק גבאי
02. צילום: אפיק גבאי

פסקטוריאנים (אנשים שאוכלים דגים אך לא בשר) וצמחונים לא נשארים לבד בחושך, ועבורם יכינו קבב לוקוס ועגבניות שרופות (56 ש"ח) וקולרבי באריסה וסלט עדשים (34 ש"ח). הקינוחים כמובן פרווה, על כל המשמעויות שהמושג מקפל בתוכו, אבל הנוף הירושלמי הוא פיצוי ראוי.

זאב ז'בוטינסקי 3 ירושלים, 02-6756666

הדקל 3

לפני שנה וחצי פתחו אסף גרניט ואנשי מחניודה את הדקל 3 כמועדון אקסקלוסיבי עם קוד לבוש וכרטיסי חבר. הקונספט כנראה לא צלח והמקום עבר חישוב מסלול מחדש, לדבר שמזוהה יותר עם ה־DNA של הקבוצה. בניהול המטבח הימר גרניט על חניכיו ממאסטר שף אסף סרי, שבשנים האחרונות עבד במחניודה וביודל'ה, וזוכה העונה השלישי אורן אסידו. אם צריך להגדיר את הדקל אפשר לומר שהוא הכלאה של מחניודה בתחילת דרכה ו־Office, המסעדה הכה מדוברת של גרניט בלונדון.

הדקל 3. צילום: יהב יעקב
הדקל 3. צילום: יהב יעקב

30 איש בלבד בכל סרוויס זוכים לטעום מנות מתוחכמות כמו ספייסי טונה מנתח טורו עם איולי צ'יפוטלה, ביצי סלמון, בצל ירוק ופיצה סטיק. בייקון, פירות ים וחומרי גלם שאינם בהכרח מזוהים עם ירושלים מוגשים תחת גופי תאורה של מעצב העל טום דיקסון שמשתף פעולה עם גרניט בלונדון. האינסטוש והפייסוש לא מספקים יותר מדי מידע חוץ מצילומי מנות סקסיים, שכנובן תורמים לאפיל המחתרתי.

הדקל 3 ירושלים, 02-5333442

דרום

נינה ביאנקה

משהו טוב קורה בשפלה הדרומית. אחרי ש"אברטו" של שף אסף שטרן, לשעבר סו שף של מאיר אדוני, הספיקה להתבסס ולהתאבזר במלון בוטיק צמוד, מגיע לאזור סו שף נוסף – איתי עטיה מ"ווסט סייד" במלון רויאל ביץ' תל אביב. נינה ביאנקה מוגדרת כמסעדה איטלקית-ים תיכונית, מה שאומר שיש בה קצת מכל דבר שמתאים לכולם: סשימי טונה אדומה על קרם הדרים (65 ש"ח) ובוריק דג ים על טחינת עמבה עם וסלט עגבניות וביצה רכה (42 ש"ח), ניוקי כמהין וצ'יפס ארטישוק ירושלמי על קרם ערמונים (68 ש"ח) ופילה לוקוס על פירה ותבשיל זיתים סוריים (176 ש"ח). במרכז המטבח הפתוח הוצב טאבון שממנו יוצאות פיצה פטריות וכמהין (64 ש"ח) ופיצה סלק, רוקפור, עלים ירוקים ואגוזי פקאן (52 ש"ח). אם אתם מאלה שתרים אחר קראק פאי תמצאו אותו כאן בתפריט הקינוחים, וגם מילפיי טירמיסו ושוט אספרסו. בסטנדרטים תל אביביים אולי לא מדובר בבשורה, אבל בסביבה שמשוועת למסעדות הגונות כל תוספת מבורכת.

בוסי סנט ג'ורג 9 מתחם ביל"ו, 08-9480080, ninabianca.co.il

בוראטה, נינה ביאנקה. צילום: אנטולי מיכאלו
בוראטה, נינה ביאנקה. צילום: אנטולי מיכאלו

אירועי קולינריה מחוץ לעיר

ירושלים: עזרא קדם מבשל

ארבע שנים לאחר סגירת ארקדיה חוזר השף עזרא קדם ללקוחות המתגעגעים בסדרת ארוחות חורף "מהחווה לצלחת". הארוחות מתקיימות בסטודיו של קדם בעין כרם ומבוססות על חומרי גלם מהחווה הסמוכה ומיצרנים ארטיזנליים. מחיר: 550 ש"ח לאדם (כולל משקה פתיחה, לא כולל יין ואלכוהול).

סטודיו ארקדיה, 052-5507369, 02-6249138, arcadia.rest@gmail.com

אגמון מרקט: פסטיבל בירה

הפסטיבל שנחל הצלחה בשנה שעברה חוזר ליומיים של בירה עד דלא ידע. בירה הפועל, בירה מלכה, אוק & אש ומבשלות בוטיק נוספות יציגו לצד ג'מס, גולסטאר ומכבי המוכרים. עוד בתכנית: סדנת טעימות בירה בזלת, הופעות של קורין אלאל ורונית שחר (חמישי) וקטיפה שחורה (שישי); ו־Beer Party. בשעתיים הראשונות של הפסטיבל כל הבירות יימכרו ב-10 ש"ח.

חמישי (24.1) 17:00־24:00, שישי (25.1) 10:00־16:00, אגמון מרקט

יקנעם: עשור לאלבאבור

השף חוסאם עבאס חוגג יום הולדת עשירי לסניף ביקנעם בסדרת ארוחות טעימות שיכינו צמדי שפים יהודי וערבי: יוסי שטרית ועומר עלוואן, נשאת עבאס עם חמודי אבולעפיה ובני דרקסלר, אלרן עזורה ודוחול ספדי. חלק מההכנסות ייתרם למחלקה לגנטיקה בבית החולים "העמק" בעפולה. מחיר: 230 ש"ח לאדם.

בניין כוכב יוקנעם, ראשון־רביעי (10.2־13.2) מ־18:00, 04-9891619