בשלהי הקיץ: הפתיחות החמות של ספטמבר

מקונג - אקסטרה ברוט מחליטים להישאר, מיץ מרק מגבעתיים ואום כולתום החיפאית עושות עלייה לתל אביב, ביסטרו צרפתי חדש בחשמונאים ולאונג' בר מהודר בבית האופרה: כל המקומות החדשים שאתם חייבים לדגום

קופר. צילום: מיטל סלומון
קופר. צילום: מיטל סלומון
12 בספטמבר 2017

1. כאן כדי להישאר: מקונג הופך מפופ אפ לסטיי אפ 

ביוני דיווחנו לכם שהבר אקסטרא ברוט יהפוך למשך שלושה חדשים לפופ אפ בשם מקונג. זה קרה אחרי שהשותפים במקום יאיר יוספי, עומר בן גל וג'מה נווה טסו לטוקיו וחזרו עם המסקנה שהאוכל היפני בלתי אפשרי להכנה בארץ, כי אין פה את השלל המרהיב מהים. מתוקף מסעותיו האישיים, השותף הנוסף גיא רובננקו הציע לשכוח מיפן ולהתמקד דווקא במשולש הזהב של נהר המקונג: דרום סין, בורמה, קמבודיה, לאוס, ויטנאם ותאילנד. התוצאה הייתה התלהבות יתרה והסתערות של הקהל התל אביבי. עד כדי כך שלשותפים התחילו פנטזיות על מרקי מקונג שיכינו בחורף, במיוחד לאחר ההיכרות עם חומרי הגלם שמביא יבואן סודי מהערבה.
אז לטובת המרקים החורפיים, הוחלט בינתיים להאריך ללא הגבלת זמן את הפופ אפ, ולהמשיך להגיש את התפריט האסייתי הכולל שלושה סוגי באן מי בלחמניות הבגט של שרויטמן: דג קצוץ מוקפץ עם מיץ ליים טרי וצ'ילי ויטנאמי; חזיר צלוי ופטה חזיר; או טופו מיובש מושרה לילה במרינדה קמבודית וצלוי בתנור שנכנס לכריך עם מיונז, סרירצ'ה, כוסברה וחמוצים בייתים (52 ש"ח לכריך). עוד צפויים פה בימים הקרובים ספישליים מתחלפים של קארי, למשל קארי אדום עם חלקי פנים של ברווז, או ירוק עם קציצות דגים (82-68 ש"ח למנה). מה שבטוח, עם כניסת מזג האוויר הקריר הולך להיות פה לוהט.

מקונג אקסטרה ברוט

 

2. סה שיק: ביסטרו צרפתי חדש בחשמונאים 

התיירות הצרפתית הביאה עמה אלמנט קולוניאליסטי – חלק מיוצאי צרפת שהיגרו לארץ פותחים לטובת אחיהם המתיירים בארץ בתי אוכל שמוכרים את המאכלים המוכרים. כך למשל הפך רחוב בוגרשוב לתאומו הרוחני של השאנז אליזה עם שפע של בתי אוכל צרפתיים ובראשם לחם וחברים, ורחוב נחלת בנימין התחדש עם ביסטרו צרפתי. עכשיו מגיע הכיבוש הצרפתי גם לרחוב החשמונאים עם מסעדת רסטו פרנצ' קיטשן, שתיפתח השבוע להרצה בידי בני משפחה שעלו מצרפת.
המקום בנוי כביסטרו קלאסי כולל מראות, ספה לאורך הקיר, כסאות עץ בפנים וכסאות רטאן בחוץ, ודגם של מגדל אייפל נעוץ בכניסה למסעדה למען הסר כל ספק, ועליו תלוי התפריט לתצוגה התפריט הכשר.
בתפריט תמצאו באמת את כל הקלאסיקות של המטבח הצרפתי המסורתי. בראשונות רייאט ברווז (40 ש"ח), טרין כבד אווז (85 ש"ח) ורטטוי (49 ש"ח); בעיקריות נתח קצבים המוגש עם תפוח אדמה מוקפץ בשמן זית (109 ש"ח), רוסטביף עם פירה (79 ש"ח), פאי רועים (69 ש"ח), בף בורגיניון עם ירקות מזוגגים (79 ש"ח) וגם את המנה שהפכה לבלתי נמנעת בכל מסעדה צרפתית: המבורגר וצ'יפס בייתי (69 ש"ח).

RESTO FRENCH KITCHEN

 

3. האחים אבידן עושים את אבן גבירול 

אחרי שהשתלטו על רחוב דיזנגוף ופתחו את הרום סרוויס עצום המימדים, הקונסרייז' המרווח והסנטרו קפה סמוך לדיזנגוף סנטר, והקימו גם את הבר נלסון ברמת אביב ואת המסעדה גרניש בויצמן, האחים אבידן מגיעים לצפון אבן גבירול. פה הם יפתחו בשבוע הבא את אבני (ע"ש אבן גבירול, כן?), בר שכונתי מעוצב בססגוניות רהבתנית כדרכם, עם המון סגנונות ישיבה בחוץ, כולל כורסאות לצד שולחן פיקניק ק"קלי. כרגיל אצל האבידנים, האוכל מבית היוצר של הדייג -שף אור גינסברג, שבנה תפריט עם מנות כמו פיתה טרטר דגים, איולי, לימון וירקות מוחמצים; סיגרים ממולאים בשר טלה טחון וחציל קלוי עם טחינה, אריסה ולימון כבוש; ומנה של צזיקי עם פיתה שנחרכה על להבת הגז (כ- 40 ש"ח למנה). הבשורה הגדולה של האבידנים לשכונה היא במדיניות האפטר אופיס, שמכתיבה הגשת אלכוהול בחמישים אחוזי הנחה ותפריט האוכל ב- 25 אחוזים, בין השעות 20:30-17:30. למרות שהאבידנים מזוהים עם קוקטיילים, פה יוגשו בקושי שני קוקטיילים כדי לצאת ידי חובה, ועיקר המשקאות יוגשו נקיים. למשל מבחר של שמונה בירות מהחבית, בניהן סטלה, ויינשטפן, מלכה אדמונית ונגב אואזיס (כ- 32 ש"ח לחצי ליטר). האבני יפתח בתחילת השבוע הקרוב להרצה.  

אבני

האחים אבידן. צילום: איליה מלניקוב
האחים אבידן. צילום: איליה מלניקוב

 

3. עכשיו מיץ מרק גם בתל אביב 

כבר שלוש שנים שהשמועה גורסת שארוחת הבוקר הטבעונית הטובה בתל אביב מוגשת בגבעתיים. הצילומים של המנות במיץ מרק הגבעתיימית גרמו גם ללא מעט לא טבעונים לרייר בתאווה, וזכו לתפוצה נאה באינסטגרם. השבוע פתחו בני הזוג ניסים ויוספה בן כהן סניף תל אביבי למיץ מרק ברחוב ארלוזרוב. הקונספט פשוט, טבעוני ומנצח: מיצים מכבישה קרה, ממסחטות מיצים קשים ומבלנדרים של שייקים. האפשרויות המתנוססות על הלוח נעות בין מיצים קצרים ברכיבים כמו תפוח-גזר או גזר-שומר, ועד מיצים לאמיצים שמכילים פטרוזיליה, נענע, קייל, סלרי, תפוח ועשב חיטה. השייקים מגיעים על בסיס חלב שקדים, חלב סויה, שיבולת שועל, אורז, קוקוס, שקדים או קינואה. המרקים מתחלפים עונתית ויומית, ומתבשלים לפי המתכונים של יוספה במטבח של מיזם נשים מבשלות בנתניה. השבוע חוסלו סירי מרק חרירה מרוקאי עם עדשים, חומוס, אטריות ועגבניות ומרק של אפונה ובצקניות. (20-55 ש"ח למרק לפי גודל המרקיה), עוד מציעים פה סלט שוק עם עשבי תיבול, נענע, סלרי, תרד, פטרוזיליה, בצל ירוק, גזר, מלפפון, סלק, שרי ושומר (16 ש"ח) ואפשר להזמין אותו בקערה גדולה עם פסטו וירקות קלויים (36 ש"ח). תוכלו לרכוש פה מבחר גדול של מוצרי מעדנייה טבעוניים הביתה, כמו ממרחים, מאפים וסילאן, אבל בטח הייתם מכווני מטרה כשהגעתם. ארוחת הבוקר עם שלל מטבלים ובניהם ארטישוק רומאי, ממרח פלפלים קלויים, חביתת עדשים, פודינג צ'יה וסלט פירות (54 ש"ח). אגב, לגמרי במקרה למנהל המקום קוראים נתנאל אביגזר, המכונה גזר, והוא האדם הנכון בתפקיד הנכון.

מיץ מרק

מיץ מרק. צילום: בועז לביא
מיץ מרק. צילום: בועז לביא

 

4. אום כולתום החיפאית מגיעה לעיר  

ונקודה טבעונית נוספת שהגיחה בפתאומיות בשבועות האחרונים הישר מחיפה אל צפון העיר. אום כולתום, החומוסיה-מסעדה הטבעונית הצנועה, הקטנה ואהודה מחיפה פתחה סניף גדול ממדים ברמת החייל. בתפריט מנות כמו סינייה קציצות עדשים ופטריות פורטבלו (50 ש"ח) וחומוס על שעשוי גרגירי חומוס חמים, עגבניה, פטרוזיליה ועדשים כתומות, טחינה גולמית, תבלינים, שמן זית ושקדים קלויים (37 ש"ח), השווארמה פה עשויה פורטבלו, ובכלל תמצאו באום כולתום מבחר גרסאות טבעוניות למטבח הערבי האותנטי. 

אום כולתום

אום כולתום. צילום: אסי d
אום כולתום. צילום: אסי d

 

5. מזרח תיכון חדש: ביסטרו בר חדש בדיזינגוף

בסוף ספטמבר מובטח בדיזנגוף מזרח תיכון חדש. זה יקרה בפינת רחוב יודפת, בבניין ששופץ לכל אורך שתי הקומות שלו, וכוסה בפרזולי מתכת בצבע טורקיז בוהק באופן שמזכיר דווקא את חזיתות הבתים בניו אורלינס. סבכת הברזל עתידה להיות מכוסה בצמחיה עבותה. בעוד שהסבכה מייצרת חצר גדולה על המדרכה, בפנים הוקם בר היקפי קטן עשוי חרסינות בצבע חרדל. מי שאחראי לפרויקט הזה הם ארבעה שותפים שבבעלותם הברים הפאסדה והרוטינה שבנויים יותר על וייב ואלכוהול ופחות על האוכל שנותר ברמת נשנוש לצד המשקה. אלא שהפעם הארבעה החליטו ללכת על ביסטרו בר, ולהדגיש את העניין הקולינרי. לשם כך הם גייסו את השפית אמילי גולדברג (שהייתה השפית והבעלים של מונטיפיורי שבע) שתבנה עבורם תפריט שהם מגדירים כמזרח תיכון חדש. לצד הביסטרו תפעל חמארה. תוכלו לבחון את תוצאות המיזם כבר בסוף השבוע.

רובע תל אביב, דיזינגוף 192 פינת יודפת, תל אביב

 

6. וויליאמסבורג זה כאן: וויקאפ פותחת בלבונטין

אופיר בן הרוש ויניב גולדברג גדלו כעובד וכלקוח נאמנים ומעריצים בקפליקס, המומחים לקפה ממתחם נגה, ואף הקימו סניף לקפליקס ביוחנן הסנדלר. חילוקי דעות מקצועיים על חודו של פול גרמו להם לפצל כוחות. בסופו של יום קפליקס ביוחנן הסנדלר הפך ל- WAYCUP. בן הרוש לקח על עצמו את מלאכת הבלנדיג, והצטרף השותף ישראל בר לוי. בצער רב החבורה נפרדה מארון התהילה של הכוסות הקבועות ללקוחות הקבועים, שהיה קונספט בלעדי וקהילתי של קפליקס, אבל המשיכה לקלות קפה גורמה טרי במקום.
מייד אחרי ראש השנה הם יפתחו את הסניף השני שלהם במתחם לבונטין, ברחוב מקווה ישראל. מדובר בסניף גדול בהרבה מזה שביוחנן הסנדלר, עתיר מקומות ישיבה על ספסלי קסטם מייד מעץ שבנה עבורם המעצב שי לוי. מלבד היכולת למצוא המון מקום לשבת וללהג (או לרבוץ עם הלאפטופ), הערך המוסף של הסניף הוא המטבח הגדול שיאפשר להכין כאן כריכים מתוחכמים וטוסטים שיצטרפו לקפה שמכינים במקום מ- 15 סוגי קפה, 10 חד זניים, ו-6 תערובות. (הפוך לקחת 12/14 ש"ח לפי גודל, בישיבה במקום 13/15 ש"ח). מדובר בקפה מפולים באיכות גבוהה, ובתהליך ההכנה משתמשים בכמות גדולה יותר של קפה מזאת הנהוגה בבתי קפה רגילים. 

WAYCUP מקווה ישראל 17, תל אביב, ראשון-חמישי 6:30-22:00 שישי 6:30-עד שעתיים לפני כניסת שבת, 03-9243962

WayCup. צילום: אנטולי מיכאלו
WayCup. צילום: אנטולי מיכאלו

 

7. לילה באופרה: לאונג' בר חדש בטיילת 

האם גם אתם בוהים כבר המון זמן בבית האופרה שבטיילת ותוהים מתי יפתח בית אוכל מעניין ומקורי שם בפנים? ובכן, הנה ניסיון בכיוון: מסעדת לאונג' בר בשם Copper  בדגש על קוקטיילים בפרט ואלכוהול בכלל. התפריט של בן מינדלין (שעבד במטבחים של הרברט סמואל ומשייה) מתמקד במנות ובשיטות עבודה מהמטבח הצרפתי העילי בביצוע אלגנטי על הצלחת: אספרגוס צלוי עם גבינת בושה, פנקו וקציפת אפונה (58 ש"ח), המבורגר בייקון טלה, ריבת בצל וצ'יפס (67 ש"ח) ועוד, וקוקטיילים בסגנון מוחיטו בלאק פורסט עם ואן גוך אסאיי, מי סוכר מתובלים וניל וקינמון, חופן פטל, סלייסים של לימון, עלי נענע, בייבי סלק ופרחי מאכל (52 ש"ח לכל קוקטייל). כמו כן תמצאו יינות עם גימיקים, למשל פרנסיס קופולה דיאמנד קולקשן, השרדונה של הבמאי המפורסם (52 ש"ח לכוס).  

 COOPER, הרברט סמואל 60, תל אביב, כל יום 12:00-2:00, 050-4000467

קופר. צילום: מיטל סולומון
קופר. צילום: מיטל סולומון
קופר. קוקטיילים מושקעים. צילום: מיטל סלומון
קופר. קוקטיילים מושקעים. צילום: מיטל סלומון

 

 

[interaction id="59b1562f0f70c80001c27078"]