שנת הצ'צ'ה: שתי מסעדות גיאורגיות חדשות יעשו לכם שמח בבטן

שתי מסעדות גיאורגיות יצטרפו בקרוב לבית החצ׳פורי וימלאו את העיר שמחה: ראצ׳ה, שתיפתח על חורבות המסעדה של מיכל אנסקי, ו־Supra של יוצא ננוצ׳קה. שירי כץ התפוצצה מחינקלי

שמח במסעדת ראצ'ה (צילום: אוליביה פטוסי)
שמח במסעדת ראצ'ה (צילום: אוליביה פטוסי)
20 בדצמבר 2015

המשתה הגדול

צ׳צ׳ה, הגראפה הגיאורגית האכזרית, הולכת לתת השנה בראש. הנה ההוכחות באופן מפוכח ככל האפשר תחת אדי האלכוהול: לילי בן שלום היא אושיה ירושלמית חשובה במיוחד בסצנה הבליינית של עיר הקודש. זה חמש שנים שהיא ממגנטת את כל תושבי העיר, כולל ראש העיר, למשתאות שהיא עורכת בראצ׳ה, מסעדה גיאורגית משפחתית ברחוב החבצלת. בן שלום מנהלת את ראצ׳ה בסיוע אחיה, ישראל שחר, שהיה חשמלאי מקצועי והפך במהירות לשף הבית. עד היום טוענים הירושלמים שהקבב של שחר מחשמל. מובן שהקבב מגיע לצד מנות גריל נוספות כמו צלעות, ותפריט גיאורגי מסורתי עשיר של תבשילים, קדרות, סלטים ומאפים.

בעוד כחודש תפתח בן שלום סניף תל אביבי לראצ׳ה בנווה צדק, במבנה שהיה לרגע מסעדת אחד העם אחד של מיכל אנסקי. בן שלום כנראה גם תארוז בעצמה את החפצים ותעבור לתל אביב כדי לפקח על העסק מקרוב. ההקמה הופכת את בן שלום לאקסטטית והיא מסבירה בהתלהבות: ״מטבח גרוזיני כולם אוהבים. הוא לא מתבסס על תבלינים אלא על טעמים של חומרי גלם טריים: אגוזים, רימונים, שזיפים, עשבים וירקות. הבילוי בראצ׳ה הוא לא רק האוכל, אלא גם השמחה. אנשים באים לאכול ומורידים את העניבות, ולא משנה אם מדובר בשעות הצהריים או בשעות הקטנות של הלילה. בראצ׳ה בתל אביב יהיו לי יותר אפשרויות ללא מגבלות של כשרות, יהיו גם מנות חלביות וגם יינות לא כשרים מגרוזיה״.

ראצ׳ה

עדיף שתגיעו בלי עניבה. מנת סליאנקה בראצ'ה (צילום: אוליביה פטוסי)
עדיף שתגיעו בלי עניבה. מנת סליאנקה בראצ'ה (צילום: אוליביה פטוסי)

 

אווירה סוערת

השפעת הצ׳צ׳ה אינה נחלתו של אחד העם 1 בלבד. במרחק של כ־200 מ׳ מראצ׳ה, ברוטשילד 11, תיפתח Supra (אירוח בגיאורגית) במקום הטמפל בר. אוספי החפצים האיריים שהוצגו לראווה פונו מהמסעדה, והמקום עוצב בקווים נקיים כביסטרו צרפתי ניו יורקי, עם בר ארוך ומקומות ישיבה בגבהים שונים בתוך חלל עצום שצינורות נידוף ענקיים עוברים לאורך התקרה שלו. זהו מיזם של טשטש (מיקי מריאל), המוזיקאי שעבד אצל ננה שרייר בנונצ׳קה. עדיין אין למקום תפריט סגור, אבל אג׳נדה יש: ״שמחה וחוויה שלמה שכוללת גם מנות עם בשר״, מודיע טשטש ומכוון מן הסתם לעובדה ששרייר הפכה את המסעדה האנרגטית והאהובה שלה לטבעונית. בהתאם לאג׳נדה, יהיה פה מבחר יפה של משקאות אלוכוהוליים שילבה את האווירה הסוערת הצפויה. טשטש מספר שעל המטבח יהיו אחראים בני זוג בעלי קייטרינג גיאורגי שעובד באירופה ובארץ.

Supra , שד׳ רוטשילד 1

ממתק מסורתי

לשני המקומות האלה, הצפויים להפציע עד סוף ינואר, צריך להוסיף גם את בית החצ׳פורי שכבר פעיל בשרונה מרקט. הדוכן־מסעדה, שהיה הראשון לפעול בשוק ושכבש מיד את לב הסועדים, הוא הסניף החמישי למסעדות המשפחתיות דדה־חצ׳פורי. בית החצ׳פורי מציע ארוחות על בסיס מיטב המאפים של המטבח הגיאורגי: חצ׳פורי, חינקלי, קובדרי, צ׳יבורקי ועוד, לצד תבשילים וסלטים כמו פאחליאולי. המחירים לגמרי עממיים (40־50 ש״ח לארוחה) והאווירה העניינית מזכירה מסעדת פועלים. הלקח החשוב ביותר מהטמעת האוכל הגיאורגי בעיר הוא שאסור לאפשר לשמות הסבוכים להגייה מלהרתיע אתכם לבקש מנות כמו הממתק המסורתי צ׳ורצחלה.

בית החצ׳פורי, שרונה מרקט

עוד לא הייתם? בית החצ'פורי (צילום: ירון ברנר)
עוד לא הייתם? בית החצ'פורי (צילום: ירון ברנר)