מתוק לה: מסע בעקבות הקינוחים הטבעוניים בעיר

שרון ליפקינד יצאה לבדוק האם מצב הקינוחים הטבעונים בעיר באמת עגום כמו שמספרים. היא חזרה עם מסקנה מתוקה, עם מידה אחת יותר במכנסיים ועם סוכרת

משק ברזילי. צילום: בן קלמר
משק ברזילי. צילום: בן קלמר
16 ביוני 2015

אם יש מקום וזמן נכונים להיות טבעונים, הרי שמדובר בתל אביב הוויגן פרינדלית של שנת 2015. עוד ועוד מקומות טבעוניים נפתחים, והתפריטים הטבעוניים גודשים את מסעדות השף. אפשר לומר שזו העדנה של כל אלה שהאידיאולוגיה שלהם מזמן כבר לא נחשבת יותר לטרנד חולף. וכאילו לא מספיקה כל הקצפת הזאת, יש גם דובדבן: הקינוחים – ההפתעות האלה שמגיעות בסוף הארוחה ועושות נעים בפה – גם הם התחילו לקבל את הכבוד הראוי להם. יצאנו לבדוק איפה נוכל להתענג על מתוקים בלי בלבולי ביצים, חמאה ושמנת, וחזרנו עם מסקנה אחת ברורה: החיים קצרים, לפעמים צריך להתחיל דווקא בקינוח.

בתי קפה ומסעדות טבעוניים

את המסע התחלנו בקפה אנסטסיה, שם נרשם שיא עם טירמיסו – גם יפה, גם אופה, גם ללא סוכר וגם ללא גלוטן – וואו (36 ש"ח); פרלינים בעבודת יד (16 ש"ח ל־2 פרלינים, גם למכירה הביתה. לא תאמינו כמה טעים יכול להיות משהו שמקבלים עליו עודף מ־20); ועוגת שוקולד חמה (רו ללא סוכר) עם אגוזים, קקאו וכדור גלידה וניל (42 ש"ח).

אנסטסיה. צילום: עופר רביבו
אנסטסיה. צילום: עופר רביבו

בממלכה הגרוזינית הטבעונית ננוצ'קה מפנקים בקוקילידה (42 ש"ח) – ספיישל ששווה להגיע ספיישל בשבילו; נטיה – קרפ גרוזיני במילוי אגוזי מלך, צימוקים וסילאן עם סורבה קוקוס (38 ש"ח); ופרפה חלבה – קציפת חלבה על תחתית נוגט, שומשום וסילאן (38 ש"ח).

בבנדיקט תמצאו קרפ ממולא שוקולד, רוטב אוכמניות וסלט פירות (34 ש"ח).

בזכאים יפתו אתכם בעוגת "גבינה" העשויה קראמבל שקדים עם תותים מלוטשים בסוכר (42 ש"ח); ועם חלת שוקולד במלית שוקולד, אגוזי מלך, אגוזי לוז ומעט וויסקי (34 ש"ח).

זכאים. צילום: ליוי וינטר
זכאים. צילום: ליוי וינטר

במשק ברזילי יתגרו בבלוטות הטעם שלכם עם רו שבבי קקאו עם תמרים, שמן קוקוס ומייפל (38 ש"ח), פאי פקאן עם סורבה חלבה (36 ש"ח) וקרמבל תותים עם סורבה תפוחים (42 ש"ח).

משק ברזילי. צילום: בן קלמר
משק ברזילי. צילום: בן קלמר

בבר קיימא נרשמו גרגורי הנאה לוהטים עם טראפל שוקולד מריר, חמאת קוקוס וקקאו (18 ש"ח ל־3 יחידות); ועם סניקרס שוקולד מריר, מייפל ובוטנים קלויים (22 ש"ח ל־2 יחידות).

מעדניות

מי שאוהב לקחת את המתוקים שלו הביתה, יכול לסגור את הפינה במעדנייה הטבעונית סידס עם פאי שזיפים, קרנאץ' חלבה, עוגיות שוקו צ'יפס או לבבות ריבה (35 ש"ח) או במעדניות וקונדיטוריות ויגאן פרנדליות רבות.

קונדיטוריית Seed. צילום: אנטולי מיכאלו
קונדיטוריית Seed. צילום: אנטולי מיכאלו

בפיס אוף קייק מציעים עוגיות פלורנטין טעימות באופן קיצוני (36.90 ש"ח) שעליהן גדולים מאיתנו אמרו שהגרסה הטבעונית מנצחת את החלבית; ובראוניס שוקולד (35 ש"ח).

בבוטיק סנטרל תוכלו להתלבט בין עוגת קשיו פירורים (16 ש"ח), מאפין אישי (10 ש"ח) ועוגה בחושה (28 ש"ח).

המעדנייה אלגריה מקפידה להשתמש בקמחים מלאים, בשמן קוקוס ובשמן זרעי ענבים מכבישה קרה ונמנעת מהשימוש במרגרינה, קצפת צמחית וצבעי מאכל. תמצאו בה דוראדו – קינוח ללא גלוטן המורכב משכבות של קראנץ' שקדים ושוקולד נוגט (65 ש״ח), עוגת תפוחים מופחתת שומן מקמח כוסמין מלא עם ארבעה סוגי תפוחים מקורמלים בקינמון, ג'ינג'ר והל (55 ש״ח) וטארט שוקולד עם חמאת בוטנים (56 ש"ח).

בלחמנינה יש פיתה קינדר – קינוח המורכב מפוקאצ'ה הנאפית בתנור אבן, שוקולד בננה וחלבה (17 ש"ח).

במתוקה ממתיקים לנו את הלב עם עוגיות לבבות סוכר סופר קראנצ'יות (29 ש"ח).

בתי קפה ידידותיים לטבעונים

גם בתי הקפה והמסעדות הידידותיים לטבעונים יודעים איך לגרום לנו להרגיש ילדי שמנת אמיתיים. במזה מגישים טראפלס שוקולד נטול גלוטן ממולאים במרציפן, צנוברים ושקדים (28 ש"ח ל־4 כדורים); מלבי קרם קוקוס ולואיזה נטול גלוטן עם קמצוץ של פלפל שאטה גרוס ברוטב פירות יער עם קוקוס ופיסטוקים (25 ש"ח, בצהריים – 18 ש"ח) ומאפי בוקר ומאפינס גזר (16 ש"ח).

קפה שפר מפנק בעוגיות שוקולד (3 ש"ח ליחידה), עוגת סלק שוקולד (32 ש"ח), מקפא תותים על בסיס אגוזים, קרם קשיו, תמרים וקרם תותים – טעים, מנחם ומזכיר טעמים מהעבר, וגם רו פוד ללא סוכר וללא גלוטן (32 ש"ח).

בשאפה בר אפשר בימי ראשון בערב להזמין בננה מטוגנת ברוטב קוקוס או מרק תותים חם (28 ש"ח).

גם אורנה ואלה מציעות דברים טובים כמו סמולינה קרמבל – עוגת סולת מפוררת עם סורבה קוקוס ופירות מושרים בקמפרי (32 ש"ח); מאפין תפוחים, אגוזים וקינמון (12 ש"ח); ובאונטי – סורבה קקאו על שברי קוקוס ועוגייה טבעונית (29 ש"ח).

בקפה מרסנד הוותיק והאהוב תמצאו טארט פירות יער טבעוני (23 ש"ח).

בקפה עלמה (מבית פיס אוף קייק) היפואי תמצאו מוס שוקולד ונוגט טבעוני וכן קינוח על בסיס גבינת טופו (22 ש"ח).

בקפה שלג יש מעמול (6 ש"ח) ועוגת סולת (12 ש"ח). בתולעת ספרים יש עוגיות שוקולד צ'יפס או חלבה (5 ש"ח). בסטריטס – פאי שוקולד גרנולה וחמאת בוטנים (34 ש"ח). בטשרניחובסקי 6 תתענגו על קרם שקדים עם רוזטה ופירות יער (38 ש"ח), על עוגת טופו לימון (45 ש"ח) ועל פאי פרג עם גלידת קוקוס (45 ש"ח). בשכן יש מרקיז שוקולד עם חלב קוקוס, אגוזים קלויים וקרמבל מלוח (29 ש"ח). בבר גיורא פרפה חלבה על שוקולד קריספי ונוגט (32 ש"ח). בקפה שינדלר החדש יש סיגרים ממולאים בפיסטוקים טחונים עם מי ורדים (37 ש"ח). בקפה ברנש תוכלו להתפנק בוופל בלגי עם גלידה וסירופ (20 ש"ח). ב־6 במאי שבכיכר דיזנגוף תמצאו בננה בתנור עם שוקולד אגוזי לוז וממרח לוטוס (22 ש"ח). בקפה לאה פרפה חלבה (38 ש"ח). בבוטקה יעשו לכם נעים עם מתוקים קטנים ופשוטים כמו תמר ממולא באגוז (5 ש"ח), שלישיית כדורי טחינה וסילאן (10 ש"ח), פלאטאס בטעמים (10 ש"ח) ופלאטאס ספירולינה (15 ש"ח).

מסעדות ידידותיות לטבעונים

בקורדליה של ניר צוק תוכלו להתפנק בקרם מלונים וטפיוקה עם נענע (35 ש"ח) ובעוגת שוקולד של קיץ (48 ש"ח). במסה יש מקפא טחינה עם צימוקים ופיסטוקים, קרם סחלב, שערות חלבה וסילאן (48 ש"ח). באדורה תתענגו על קינוח של פילו בננה בגנאש שוקולד המורכב מבננה עטופה בעלי סיגר, אפויה בתנור ומוגשת בתוך מרק שוקולד (39 ש"ח) או על מלבי עם סירופ ורדים ופיסטוקים (39 ש"ח). אצל השף גיא גמזו בארִיה תוכלו לטבוע במרק תותים שמוגש בקערה על צלחת עם קרח כתוש ומעליו סורבה קוקוס (42 ש"ח). בבסטה בשוק הכרמל עוד לא נראה הטבעוני שהצליח להוריד את הידיים מהמיני בונבוניירה – קינוח המורכב מקרם נוגט, שוקולד מריר ופירות מיובשים מבושלים בבלאן דה גליליי (42 ש"ח).

גלידריות

גלידריית גאלה מציעה גם פרוזן יוגורט (כן, כמו פעם!) על בסיס סויה עם שלל תוספות: פירות, אגוזים ושוקולדים (30/25/20 ש"ח) גם גלידות על בסיס סויה, חלב קוקוס או שוקולד (23/19/4 ש"ח).

בגלידרייה הסיציליאנית יש מבחר גלידות על בסיס חלב סויה: שוקולד, שוקולד באצ'י, וניל צרפתי, חמאת בוטנים, אגוזי לוז, אספרסו, פיסטוק ומגוון סורבטים (25/22/20/15 ש"ח).

בווניליה יש גלידת סויה עם קוקוס, בוטנים ומולסה; גלידת חלב אורז עם וניל, קינמון ולימון; וסורבטים לא מהעולם הזה (25/21/16 ש"ח).

גלידריית וניליה
גלידריית וניליה

באייסברג יש גלידת חלב שקדים עם חלבה ושקדים מלוחים; גלידת חלב אגוזי לוז ושוקולד מריר; וגלידת חלב קוקוס וצ'אטני מנגו (26/20/16 ש"ח) ועוד קינוחים מפתיעים שיתאימו לא רק לטבעונים.

מלבן שוקולד ושקדים של אייסברג
מלבן שוקולד ושקדים של אייסברג

בתמרה תמצאו יותר מ־20 טעמים של ארטיקים שרק מחכים ללשון שלכם (12 ש"ח), וכן מקפא קוקוס עם תבלינים ותוספות (33/28/23 ש"ח).

ועכשיו – 55 מיליון קלוריות מאוחר יותר – גילינו אגדה אורבנית שמספרת שקלוריות שלא היה בהן סבל של בעלי חיים נשרפות מהר יותר, וזה שווה הרבה יותר מסתם ליקוק.