מת יענקל'ה שיין: אבי הקציצה של אגאדיר והשניצל של קפה נואר

השף והמסעדן יענקל'ה שיין, מי שבנה תפריטים וקונספטים ליותר ממאה מסעדות בארץ ובעולם, הלך לעולמו בגיל 63. איתן טרבלוס, אגאדיר: "זה יום עצוב. יענקל'ה היה עידן שלם בקולינריה, עידן שקדם לפומפוזיות הנוכחית. הוא בישל אוכל טעים בלי חארטות, ישר ולעניין, והוא יחסר"

2 באוקטובר 2017

השף והמסעדן יענקל'ה שיין הלך הבוקר לעולמו. מעטים הם אנשי האוכל שההשפעה שלהם הייתה גדולה כל כך על סועדים רבים כל כך. שיין היה ההוגה של כמה מהמנות הכי אייקוניות בעיר ובהן השניצל של קפה נואר, ההמבורגר של אגאדיר ומנות הבשר של המיטבר. שיין, בן 63, נפטר הבוקר בפתאומיות, ולמרות הצלחתו היה שף לא שיגרתי כלל. הוא למד פילוסופיה, הגיע אל הבישול במקרה, אחרי שניהל תיאטרון בנווה צדק ונהג לשבת בשוק עם הקצבים וללמוד מהם את רזי המקצוע.

בתחילת דרכו פתח את מסעדת קצה המזלג בחשמונאים וסגר אותה עם פרוץ מלחמת המפרץ, למרות שזכה לביקורות מצוינות. כשאיש לא חשב שבתל אביב אפשר לעשות כסף מהמבורגרים, ייסד שיין עם איתן טרבלוס את רשת ההמבורגרים המצליחה אגאדיר, שאותה ליווה רוב השנים, וכן ליווה לאורך שנים את מסעדת הבשר מיטבר, שהפכה למוסד.

מנה איקונית, השניצל של קפה נואר. צילום: חיים יוסף
מנה איקונית, השניצל של קפה נואר. צילום: חיים יוסף

ב-2012 שיין פתח את מסעדת הבשרים שיין אנד שארפ, וכשעזב את המסעדה המשיך לעסוק בייעוץ למסעדות, בעיקר במוסקבה, במזרח אירופה ובלונדון, שם ייעץ למסעדות בסדרי גודל של השקעות הקמה של 6.5 מיליון פאונד. הצלחתו של שיין לוותה בידענות פנומנלית בחומרי גלם, בטכניקות הכנה, ובהבנת הסועד. למרות שהרבה להקים מסעדות בשר בעשור האחרון לחייו מיעט לאכול בשר והמאכל החביב עליו היה דווקא פיש אנד צ'יפס.

ידע מה טעים, שיין אנד שארפ. צילום: דרור כץ
ידע מה טעים, שיין אנד שארפ. צילום: דרור כץ

בראיונות שונים, כשנדרש שיין להסביר את הקוד המנחה אותו בעבודתו, הסביר שהוא מאמין שיש "לקחת חומרי גלם בשיאם ולהוציא אותם הכי טוב שאפשר". כשנשאל איך הוא יודע לבנות מנות מנצחות ענה: "ממרום גילי וניסיוני אני חושב שאני יודע מה 'טעים' – כלומר, מה טעים לרוב האנשים, אני לא מקבל את האמירה 'על טעם וריח אין מה להתווכח'; יש על מה להתווכח".

בלי חארטות, אגאדיר. צילום: רן הלל
בלי חארטות, אגאדיר. צילום: רן הלל

"זה ממש יום עצוב", אומר איתן טרבלוס מאגאדיר, שעבד עם שיין שנים רבות. "שיין היה איש טוב שלקח את הקולינריה שלנו קדימה והצעיד אותה בזכות הבנה אמיתית של חומרי הגלם המתחלפים לפי עונה וכוחות השוק. בניגוד למסעדנים ואנשי אוכל פנטזיונרים, הוא הבין שיש להיות מציאותי ומחובר לקרקע תוך כדי עשייה בתחום המזון. היה מחובר וידע איך להנגיש לכולם את הדרך לעבוד בצורה הטובה ביותר. הייתה לו ראיה חכמה שדגלה ברעיון להשתמש במה שיש פה טוב וטרי, ולעשות מזה הכי טוב שאפשר. הוא היה איש מקצוע החלטי ומנומק ואם באת אליו עם חלום הוא ידע גם מתי להוריד אותך מהחלום. יענקל'ה היה עידן שלם בקולינריה, עידן שקדם לפומפוזיות הנוכחית. הוא חי ובישל בלי להתהדר בנוצות של טווס, אוכל טעים בלי חארטות, ישר ולעניין. מלבד היותו איש מקצוע נהדר הוא היה חבר קרוב וסוג של אח גדול. הוא יחסר".

שרון שלומי, מיטבר: "יענקל'ה איש יקר וקרוב ללבנו. הוא היה מחלוצי היועצים בתחום הקולינרי בארץ. הוא ליווה את מיטבר בתחילת דרכה, ולעולם יהיה זכור כאדם משכמו ומעלה, איש מסקרן, חכם ומלא ידע. אנחנו שולחים את תנחומינו העמוקים למשפחתו ולכל חבריו".

מהיועצים הראשונים בעיר, מיט בר. צילום: אנטולי מיכאלו
מהיועצים הראשונים בעיר, מיט בר. צילום: אנטולי מיכאלו