נס פך השמן: המנות המטוגנות הכי טובות בתל אביב

הגיע הזמן להפסיק להתנצל ולצעוק בקול: מטוגן זה טעים. הכי טעים. בחרנו עבורכם את 12 המנות המטוגנות הטובות בתל אביב. ואף מילה על צ'יפס או על דיאטה

טראק דה לוקס. צילום: בן יוסטר
טראק דה לוקס. צילום: בן יוסטר
27 באוקטובר 2015

לפי כל המחקרים והטרנדים הבריאותיים, טיגון, במיוחד בשמן עמוק, הוא ביג נו נו. קלוריות ריקות, כולסטרול רע ושאר מונחים מרתיעים מעולם הרפואה הכתימו את הטכניקה הישנה והטובה עד שאפילו סופגנייה אחת בחנוכה גורמת ייסורי מצפון. ועדיין, מטוגנים הם כיף גדול. אין כמו בצק, ירקות, פירות ים או בשר, שנעטפו בבלילה ויצאו הרגע משמן רותח לוהטים ופריכים. השפים הבינו את הקרייבינג והחזירו את הטיגון העמוק לאופנה, ואם קוראים את האותיות הקטנות מתברר שכשעושים אותו נכון – בטמפרטורת שמן נכונה ולזמן קצר – הוא אפילו לא כזה מזיק. אספנו את תריסר המנות המטוגנות הכי טובות.

פאד טוד קאתייאם

טייגר לילי

מנה ראשונה מנצחת מנתחי אווז בטמפורה מוקפצים ברוטב צדפות, שאלוט, ברוקולי, רצועות ג'ינג'ר, בצל ירוק, זרעי כוסברה וקריספי שום. כבר ממבט ראשון עושה חשק בגלל שילוב צבעים בין פיסות האווז השחומות בגלייז מבהיק ופרחי ברוקולי בירוק עז. הטמפורה שומרת את נתחי האווז עסיסיים, והתיבול גורם לכך שכל ביס הוא הפתעה.

39 ש"ח

לטייגר לילי

פאד טוד קאתייאם, טייגר לילי. צילום: יח"צ
פאד טוד קאתייאם, טייגר לילי. צילום: יח"צ

ארטישוק פריטו

מגזינו

מאחורי השם התמים באגף הפריטו (מטוגנים) בתפריט של המסעדה החדשה של האחים ירזין מסתתר ארטישוק רומי פרוס דק, מקומח ומטוגן בשמן עמוק. פעולה זו מעניקה לו לא רק פריכות כיפית אלא גם לוק שמזכיר ראשי קלמרי מטוגנים. איולי צ'ילי עשיר בצהוב עמוק משלים את החמצמצות המקורית של הארטישוק וכוסברה קצוצה מוסיפה רעננות וצבע.

36 ש"ח

למגזינו

פריטו ארטישוק, מגזינו. צילום: אורית פניני
פריטו ארטישוק, מגזינו. צילום: אורית פניני

פרח בצל

אמריקה בורגרס

האיט גירל של מסעדות ההמבורגר מביאה אותה במנת בצל מטוגן סקסית אש. תשכחו מהר טבעות מסמורטטות, כי במקומו מגיע בצל שלם שנחתך בטכניקה מיוחדת (חפשו ביוטיוב), נטבל בבלילה ומטוגן בשמן עמוק. עכשיו נותר רק לחכות שהמנה השחומה והפריכה תתקרר קצת, לקטוף את ה"עלים" ולהחליט שממחר דיאטה

14 ש"ח

לאמריקה בורגרס

קרוקטים תירס

זו ביזו

דיוויד פרנקל, השף של זו ביזו (ושל מסעדת פרונטו), עשה טייק אוף על הטאפאס הקלאסי ומשתמש בתירס גילי מתובל בפרמזן. הקרוקטים מצופים בפירורי לחם נכנסים לטיגון בשמן עמוק ויוצאים פריכים בחוץ ומתקתקים בפנים. בכל מנה יש ארבע יחידות, ובמקרה זה מותר ואף רצוי לנהוג באגואיזם ולא לחלוק.

28 ש"ח

קרוקטים תירס ופרמזן, זו ביזו. צילום: תמוז רחמן
קרוקטים תירס ופרמזן, זו ביזו. צילום: תמוז רחמן

לזו ביזו

סיגרים

רפאל

מנה שמוגשת ברפאל מיום פתיחת המסעדה והפכה עם הזמן למנת דגל, ובצדק. הגאונות טמונה בפשטות ובחומרים ללא פשרות: עלי בצק (בריק) בעבודת יד וחלקי פנים של עגל חלב מטוגנים בשומן כבש. הסיגרים פריכים והמילוי לוהט ומתובל בדיוק במידה הנכונה. טחינה אלארז שמוגשת ליד עושה שתי פעולות – מוסיפה טעם וקרירות ומונעת כוויות בלשון. קלאסיקה.

75 ש"ח

סיגרים ממולאים בחלקי פנים, רפאל
סיגרים ממולאים בחלקי פנים, רפאל

לרפאל

ביצה שניצל

שולחן

עוד כותרת תמימה שמחביאה מאחוריה עונג עילאי, כי אין הרבה דברים שיכולים להתחרות בשמחת שבירת חלמון של ביצה רכה. הטבחים של עומר מילר מבשלים את הביצה עם יד על הסטופר, קולפים בזהירות, מצפים כמו שניצל בביצה טרופה ופנקו ומטגנים בשמן רותח. אפשר לזהות את מזמיני המנה מרחוק לפי החיוך שמרוח להם על הפרצוף.

28 ש"ח

ביצה שניצל, שולחן. צילום: מתן כץ
ביצה שניצל, שולחן. צילום: מתן כץ

לשולחן

מאפה 12 האלים

גרקו

דמיינו מעטפה מבצק פילו דקיק מטוגן ובתוכה מילוי נדיב של גבינת פטה. עכשיו הוסיפו לתמונה רוטב דבש מנוקד בשומשום לבן ושחור שנשפך על המאפה ומקיף אותו מכל הצדדים. כשחותכים את הבצק המתפצח, הגבינה החמה והמעט מלוחה נמסה ומתערבבת בדבש בעונג שאין לתאר.

מאפה 12 האלים, גרקו. צילום: אנטולי מיכאלו
מאפה 12 האלים, גרקו. צילום: אנטולי מיכאלו

48 ש"ח

לגרקו

פריטו מיסטו מרווה ואנשובי

נורמן

המונח האיטלקי שפירושו "תערובת מטוגנת" מתורגם על ידי השף ברק אהרוני לצלחת פירות ים שכוללת בעיקר שרימפס קריסטל טרי וקלמרי. השוס הוא שהמנה עשויה כסנדוויץ' מעלי מרווה וביניהם פילה אנשובי אורטיז. הכריך המקורי נטבל בטמפורה ומטוגן בשמן עמוק, והתוצאה לא דומה לשום דבר שאכלתם.

76 ש"ח

פריטו מיסטו מרווה ואנשובי, נורמן. צילום: אנטולי מיכאל
פריטו מיסטו מרווה ואנשובי, נורמן. צילום: אנטולי מיכאל

לנורמן

>> מתגעגעים לצ'יפס? בואו לקרוא על מנות הצ'יפס הטובות בתל אביב

אוראו מטוגן

טאקריה

לכאורה אין כאן שום דבר מיוחד, אבל בפועל – היסטריה. בטאקריה לוקחים את העוגייה המעולה גם ככה, טובלים בבלילת בירה ומטגנים בשמן עמוק. האוראו נמסה קצת וכשלוקחים ביס הרכות שלה מתחברת מעולה עם הציפוי החם. כדי לא להתקמצן בקלוריות מונח בשולי הצלחת הר קטן של קצפת לא ממותקת. המינוס היחיד: במנה יש שלוש עוגיות, מתכון בטוח לחיכוכים אם מזמינים בזוג.

18 ש"ח

לטאקריה

במיה בטמפורה

קלארו

אם המנה הזו נמצאת בתפריט הספיישלים אל תפספסו אותה, כי במיה מטוגנת היא מעדן. השף רן שמואלי משתמש בבמיה תאילנדית עסיסית וארוכה, מצפה אותה בטמפורה ומטגן בשמן עמוק. הבמיה מתובלת בפפריקה מעושנת מתוצרת בית ומוגשת עם איולי מתוצרת בית גם הוא, בתוספת פלפל צ'ומה.

48 ש"ח

לקלארו

טקניוס

טוטומה

עד כמה שהאוכל הוונצואלי של דליה אלחדף נראה מעולה ב"מאסטר שף", בצלחת הוא הרבה יותר שווה. בזמן הקצר שהמסעדה פתוחה, הטקניוס – מקלות גבינה צפתית מלוחה עטופים בבצק קמח חיטה ומטוגנים בשמן עמוק – הפכו למנת דגל. הטקניוס רכים ופריכים, ובגלל טעמם העדין מומלץ לטבול אותם ברוטב פרואני שמוגש ליד.

32 ש"ח

לטוטומה

נאגטס לחי עגל

טראק דה לוקס

במחלקת ה־Snacks בתפריט של טראק דה לוקס מככבת מנת נאגטס לחי עגל מעושנת. הבשר, שעבר עישון חם בעץ טבעי, מקבל תיבול של רוטב ברביקיו, מעוצב כקוביות, מצופה בבלילה ובתערובת פירורים מתובלת ונכנס לשמן לטיגון עמוק. הנאגטס הלוהטים מוגשים עם ספייסי מיונז מתובל בלמון גראס וצ'ילי תוצרת בית, והם נשנוש מושלם ליד כוס בירה קרה.

39 ש"ח

לטראק דה לוקס

טראק דה לוקס. צילום: בן יוסטר
טראק דה לוקס. צילום: בן יוסטר