זמן גליל: סיור קולינרי בעכו העתיקה

דגים מצוינים במסעדת אל מרסא, נקניקיות בוטיק בקוקושקה, מתוקים מיוחדים לרמאדן בממתקי קשאש, חומוס סעיד ומיץ קנה סוכר בשער היבשה. לקראת פסטיבל "זמן גליל מערבי" שייערך בסופ"ש הקרוב בצפון, יצאנו לסיור קולינרי בשווקים של עכו העתיקה 

המטעמים של עכו, אל מרסא. צילום: חיים יוסף
המטעמים של עכו, אל מרסא. צילום: חיים יוסף
6 ביוני 2017

תחנה ראשונה: שער היבשה

מיץ קנה סוכר

בכניסה לעיר העתיקה, בשער היבשה (ע"ש הכניסה היבשתית הראשונה לעיר), ליד החניון הגדול שהמדריך שלנו נעמן מזור מקפיד לקרא לו ובצדק היסטורי "החפיר", עומד קאיד וסוחט מיצים. מקלות ארוכים של קנה סוכר נשענים על הקיר שמאחורי הדלפק, שהוא פיסה מהחומה העתיקה. זה לא מקרי שמוכרים פה מיץ מקנה סוכר, מסביר לנו נעמן. "פעם, בתקופת הצלבנים, הסוכר היה אחד מענפי הפרנסה העיקריים באזור; היו מגדלים קנה סוכר באזור עמק קורן (שפך נחל כזיב), מפיקים ממנו סוכר ומייצאים אותו דרך נמל עכו לאירופה". פעם זאת הייתה תעשייה של ממש והיום זה גימיק חביב, טעים ומרווה בכניסה לעיר (נסו גם את מיץ הפטרוזיליה, נענע, ליים של באדר).

קנה סוכר, גימיק חביב ומרווה. צילום: מרב סריג
קנה סוכר, גימיק חביב ומרווה. צילום: מרב סריג

[tmwdfpad]

תחנה שנייה: הנמל

אל מרסא

מסעדת השף אל מרסא (המעגן בעברית) היא פנינה שיצרו שני חברי ילדות שגדלו יחד בעכו וחלמו לפתוח מסעדה (מרואן סואעד, והשף עלאא מוסא, שעבד במסעדות מישלן בסטוקהולם, ובישראל בכרמלה בנחלה ובאורי בורי). המסעדה שוכנת במבנה עתיק יפהפה מהתקופה הצלבנית בנמל העתיק של עכו. השולחנות כאן מכוסים מפות לבנות, מהחלונות נשקף הים ובתפריט העכואי־אירופאי תמצאו שלל מתנות מהים התיכון.

נוף של ים מהחלון ותפריט עכואי אירופאי, מה רע? אל מרסא. צילום: חיים יוסף
נוף של ים מהחלון ותפריט עכואי אירופאי, מה רע? אל מרסא. צילום: חיים יוסף

הלכנו על ארוחת טעימות – השף יתאים לכם תפריט אישי, וכשתרצו תעצרו אותו. אכלנו סלט קלמרי נפלא עם קרם לבנה פיקנטי מתובל בסומק, זיתים שחורים וזעתר טרי; סביצ'ה מוסר ים שנמס בפה; קוקי סאן ז'אק בקרם בטטה עדין עם חלב קוקוס ושמן צ'ילי; סלט עשבי תיבול עם לימון, שמן זית וקשיו וסלט ירקות – שני הסלטים היו כל מה שאתם חולמים שסלט יהיה: חומרי גלם טריים ותיבול מדויק. המשכנו עם קלמרי מטוגן – מנת סטריט פוד שצעקה טריות ופשטות מבורכת – ועם פילה לברק עדין בקרסט תבלינים שבא על קרם כרובית ולוביה מוקצפת. קינחנו במוס חלבה נהדר שהוגש עם גלידת פסטוק מקומית. רשמנו לעצמינו לדגום בפעם הבאה את קדירת פירות הים, את הקובה עכאויה ואת הלקרדה טונה (מ־140 ש"ח לאדם לארוחת טעימות, לא כולל שתייה ואלכוהול). בשורה התחתונה: אל מרסא היא אחת ממסעדות הדגים הטובות בארץ וספוט חובה בביקור הבא שלכם באזור.

אל מרסא

אל מרסא, עצירה חובה אם אתם באזור עכו. צילום: חיים יוסף
אל מרסא, עצירה חובה אם אתם באזור עכו. צילום: חיים יוסף

תחנה שלישית: הבזאר הטורקי

קוקושקה

המקום הקטן שמכנה עצמו "פרימיום בר" שוכן בלב הבזאר הטורקי המתחדש (שבו תמצאו, בין השאר, גם את מסעדת מרקטו האיטלקית, את מעדל'ה הערבית־עכשווית של השף הצעיר עדנאן דאהר, ואת המיצייה של אוקטביו סוזה שיסחוט לכם מיץ סלק, תפוחים וג'ינג'ר נפלא). המבנה המקורה המקושת מהמאה ה־18 עבר בשנים האחרונות תהליך של שימור עתיקות ועם פתיחתו המחודשת הפך מרכז קולינרי מסורתי־עדכני; המסעדות בו צפופות וממקומות בתוך כוכים עתיקים שבעבר שימשו את רוכלי השוק העותמאני.

קוקשקה, בלב הבזאר הטורקי המתחדש. צילום: מרב סריג
קוקשקה, בלב הבזאר הטורקי המתחדש. צילום: מרב סריג

קוקושקה הוא מקום חמים שמנוהל על ידי בני הזוג שירה וגיל רודיטי, שעזבו את תל אביב לגליל כי חיפשו חיים שפויים יותר. המקום שהם בנו מגיש בירה מלכה (המיוצרת אף היא בגליל), שניים שלושה קוקטיילים (רובם על בסיס עראק) ואוכל שמתמזג טוב עם האלכוהול ועם הווייב הלא מחייב והשמח של המקום: נקניקיות בוטיק של השרקוטייר אלן טלמור, פיש אנד צ'יפס בקונוס, קלמרי פלנצ'ה, דגים כבושים, סופלאקי שייטל, פלאפל סרטנים, שיפודי שרימפס וקינוחים בצנצנת. האוכל כאן חביב לסוגו – יש דברים טובים יותר ויש שפחות – והמחירים נגישים מאוד (17־40 ש"ח למנה).

קוקושקה, הבזאר הטורקי עכו, ראשון, שלישי־שבת 11:00־18:00, 9019758־04. במסגרת הפסטיבל תיערך במקום ארוחת צהריים אביבית ים תיכונית (חמישי 12:00־17:00; שבת 12:00־17:00)

קוקושקה בפעולה, הנקניקייה מתחבאת בפנים. צילום: אריק סלין
קוקושקה בפעולה, הנקניקייה מתחבאת בפנים. צילום: אריק סלין

תחנה רביעית: השוק העממי – רח' סלאח א־דין

תבליני חמודי כורדי

התבלינים בחנות התבלינים העתיקה "תבליני חמודי כורדי" מגיעים ממדגסקר, קשמיר וצפון הודו, כך לפחות טוען חמודי , דור רביעי בחנות הססגונית שקיימת בשוק זה מאה שנה. דלועים מיובשים, תמונות ישנות של סוחרים ומצביעים, פוחלצים ורשתות דיג מקשטים אותו – אי אפשר שלא לצלם את המקום המעט ספוקי הזה. אבל הכוכבים האמיתיים פה הם התבלינים: שלל סוגים של קארי, פפריקות, פלפלים, ראס אל חנות, זעפרן, בהרט, קינמון, תערובות קפה בקופסאות פח ועוד.

תבליני כורדי בעכו, לכו בעקבות הניחוח. צילום: מרב סריג
תבליני כורדי בעכו, לכו בעקבות הניחוח. צילום: מרב סריג

חומוס סעיד

התחנה הבאה היא חומוס סעיד – ובעניין זה נדמה שלא צריך לומר יותר מדי. החמוסייה המפורסמת, שמככבת כמעט בכל רשימה של החומוסיות הטובות בארץ, נפתחת עם הנץ החמה ונסגרת ב־14:30 עם הגרגיר האחרון. סעיד "שומר שבת", ולכן – אם חפצה נפשכם בחומוס סעיד – בואו בימי החול של השבוע.

השוק העממי, רחוב סאלח א-דין. צילום: מרב סריג
השוק העממי, רחוב סאלח א-דין. צילום: מרב סריג

מסעדת עודה

אם הגעתם לעכו בשבת (או ביום חול כשסעיד כבר סגור) נסו את החומוס של מסעדת עודה הסמוכה. משפחת עודה העכואית היא משפחה של סוחרי דגים. מסוחרים הם הפכו לבעליה של מסעדת דגים קטנה, שנבנתה, כמתבקש, בחדרון האחורי של הדגייה. עם השנים גדל החדרון והפך להיכל גדול שבו מגישים, מלבד דגים טובים, גם סלטים ושיפודים.

מסעדת עודה, עכו העתיקה. צילום: מרב סריג
מסעדת עודה, עכו העתיקה. צילום: מרב סריג

ממתקי קשאש

הדרך מהחומוס מובילה אותנו לקינוח המתבקש – ממתקי קשאש. הימים הם ימי הרמאדן והדרך לקשאש רצופה בדוכנים שמוכרים קרפים לעטייף המסורתי (פרגנו לעצמכם חבילת קרפים הביתה, מלאו אותם בגבינה מתקתקה או בתערובת של אגוזים־סוכר־קינמון, טגנו במחבת עם קצת חמאה ואכלו מיד (או הקפיאו). גם בקשאש מוכרים קרפים בחבילות של עשר בצד ממתקי רמאדן מסורתיים במגשי נירוסטה ענקיים: ליאלי ביירות, מלבי מסוגים שונים וכדורי עוואמה נוטפי סוכר. חוץ מזה יש פה גם כנאפה מצוינת ומבחר גדול של בקלאוות.

רק בשביל זה שווה לנסוע. ממתקי קשאש, עכו. צילום: מרב סריג
רק בשביל זה שווה לנסוע. ממתקי קשאש, עכו. צילום: מרב סריג

באדר – עולם הקפה לאספרסו

ואחרי כל האוכל הזה, צריך לשתות משהו. אז עצרנו בבאדר – עולם הקפה לאספרסו (5 ש"ח לכוס). בכוך הקטן ניצבים בצפיפות שקים עם פולים שמגיעים מתשע מדינות קפה בעולם בהן אתיופיה, פרו, טנזניה, הונדורס, גוואטמלה, ברזיל וקולומביה בצד מכונות מסורתיות לבישול קפה. כאן קולה באדר את הפולים לפי רצון הלקוח ומכין בלנדים לפי בקשה. יש פה קפה לבן (קפה תימני) שמבשלים במים רותחים על אש קטנה עם חוואיז', קפה ירוק שלטענת באדר טוב לעיכול וגם מגש זעתר ענקי וקינמון.

עולם הקפה על פי עכו. צילום: מרב סריג
עולם הקפה על פי עכו. צילום: מרב סריג

תחנה חמישית: השוק הלבן

חומוס סוהילה ושווארמה השלום

הרבה שווקים היו בעכו העתיקה ועם השנים רובם נסגרו. השוק הראשון שבו נתקלו בעיר היה השוק הלבן – שער העיר הקדום שנבנה על ידי שליט בדואי בשם דאהר אל עומר (1689־1775). כשהחומה הורחבה, השוק הססגוני איבד את התפקיד ההיסטורי שלו, ומאוחר יותר, כשהכביש סביבו הורחב הסוחרים התבקשו לשנות את חזיתות העסקים – במקום שיפנו לתוך המבנה העתיק שיפנו לכיוון הכביש הסואן. עם השנים הוזנח השוק והסוחרים נטשו, עד שהעירייה סיימה ב־2014 לשפץ אותו וביקשה מהסוחרים להחזיר את החזיתות לתוך המבנה המקורה. זה עבד חלקית; גם היום מחצית מהחנויות בו סגורות וחבל.

עם זאת, מצאנו בו בכל זאת שתי נקודות אור: שווארמה השלום, שמגישה שווארמה עגל וכבש לא רעה בכלל ופלאפל טרי, פריך ומספק, ומסעדת אבו סוהיל. בין כל החומוסיות שיש לעיר הזאת להציע הצליחה סוהילה, שירשה את העסק מאביה, לייצר את אחת המשחות הטובות בעיר הרוויה. סוהילה הקטנה והחייכנית מנהלת את המקום ביד רמה וטוחנת את הגרגירים במכונה כמה פעמים ביום. יש פה חומוס פול, משאוושה, חומוס עם שווארמה/פטריות/בשר (20־35 ש"ח), סלטים (15־30 ש"ח) וקובה (6 ש"ח ליחידה).

חומוס סהווילה, אחת המשחות הטובות בעיר. צילום: מרב סריג
חומוס סהווילה, אחת המשחות הטובות בעיר. צילום: מרב סריג

 

טיול טעמים, ריחות וסיפורים בשוק עכו העתיקה עם מורה הדרך נעמן מזור, חמישי (8.6), 13:00־16:00, 60 ש"ח לאדם, 8691110־052. בתיאום מראש.

 

עוד 4 דברים ששווה לעשות בזמן גליל מערבי:

חמישי, 8.6 :

1. טעימת קברנה פרנק וארוחת בת חמש מנות ביקב שטרן שבתובל.
(280 ש"ח, 3034361־054, 18:00).

2. סדנת לחמי מחמצת עם האופה חגית שטרן ממאפיית בריוש שבנהרייה – הכנת לחם שיפון מחמצת, לחם קמח מלא עם חמישה דגנים, לחם אספרסו ועוד.
(235 ש"ח למשתתף, 17:00־20:00, 9445490־054).

שישי, 9.6:

3. "טעם הגליל": שוק איכרים מקומיים ויריד תוצרת גלילית הכולל מאפיות לחמים, מחלבות, יקבים, גלידה, דוכני אוכל של מסעדות ויצרני מזון מקומיים ועוד.
(לפרטים: 6015533־04, 10:00־16:00).

שבת, 10.6:

4. ארוחת טעימות לסיום האביב במסעדת אלומה בשיתוף יקב לוטם –  מנות מקומיות המבוססות על צמחי תבלין, דגים ובשר מקומים בצד טעימות רוזה של היקב האורגני המקומי.
(180 ש"ח לאדם, 9574477־04, 13:00־16:00).

 

פסטיבל אביב – זמן גליל מערבי, 8־10 ביוני (חמישי־שבת). כל הסיורים בהרשמה מראש. פרטים נוספים: www.westgalil.org.il | 04-6015533