קולקציית הסופגניות המנצחת של חנוכה 2015

רוני ודנאי ומרב סריג טעמו מאות סופגניות כאילו אין מחר, ותהו איפה הימים שבהם הסופגנייה הייתה סתם מאפה עם ריבה ולא חלק מקולקציית פטיסרי מפונפנת. אלה הן הסופגניות שאהבנו, וגם אחת שאהבנו יותר מכולן

סופגניות ברולדין. צילום: רונן מנגן
סופגניות ברולדין. צילום: רונן מנגן
30 בנובמבר 2015

1. לחמים

סופגניות מרציפן עם שברי שקדים קלויים, סופגניית קרמל, סופגניות שוקולד או ריבת תות שדה – ביס אחד הספיק לנו כדי להכריז (פה אחד) שאלו הסופגניות הכי טובות שניתן היום להשיג בארץ. הבצק רך ואוורירי, הסופגנייה קלה ולא מעיקה והמליות עדינות ומחמיאות לבצק. לצד אלה מככבות השנה בקולקצייה של לחמים גם סופגניות קטנטנות ופריכות, עשויות מכדורי בצק קטנים, שנעטפים סוכר מבושם ונמכרים במשקל (משהו בין צ'ורוס לסופגניית מיני – חלום). האושר הזה בא עם צנצנות מטבל מתוק בטעמי קרם קרמל, ריבת תות, מרציפן שקדים וגאנש שוקולד (10 ש"ח ל־100 גר', בין השעות 16:00־21:00, רק בחשמונאים 103).

כמה: 8 ש"ח

לחמים

סופגניות במאפיית לחמים. צילום: דניאל לילה
סופגניות במאפיית לחמים. צילום: דניאל לילה

2. רולדין

מה היינו עושים בלי סופגניות הפטיסרי הבוטיקיות של רולדין עם המילויים המושקעים, התוספות הקרנצ'יות, והקישוטים החדשניים שמובילים את התחום קדימה – גם אם לעתים באופן מוגזם מדי. אבני קרמבל שוקולד, פניני שוקולד כסופות, שבבי קרפ מוזהבים, צ'ייסרים, מזרקים, ציפויים ומליות שמנתיות נפלאות משתדכים השנה לסופגניות הרשת (10 ש"ח), אבל כל אלה – מצוינות ככל שיהיו – מתגמדות לעומת הקרולדין, גרסת הפיוז'ן הרולדינית לקרואסון הצרפתי – אסון אמיתי, שלא תוכלו להפסיק לאכול ממנו. מדובר בקרואסון חמאה מטוגן במילוי קרם שוקולד לבן עם קראסט סוכר וניל. החיים מתחלקים ללפני ואחרי.

כמה: 6 ש"ח

רולדין

סופגניות ברולדין. צילום: רונן מנגן
סופגניות ברולדין. צילום: רונן מנגן

3. שמו הקונדיטורייה

קולקציית הסופגניות המרשימה והיפה כל כך של מיקי שמו משדרת ניחוחות צרפתיים – וטעמה, בהתאם. סופגניית מונט־בלאן (עם קרם ערמונים), סופגנייה בסגנון פריז־ברסט (עם קרם אגוזי לוז), סופגניית מרשמלו פירות אדומים (עם מרשמלו פטל וקולי פטל), סופגניית קיפוד שוקולד בעיטור גאנש שוקולד, סופגניית וניל ופקאן מקורמל (במילוי קרם וניל וציפוי אגוזי פקאן מקורמלים) וסופגניית פאי לימון הן רק חלק מהקולקציה המצוינת שחוסלה פה במהירות שיא.

כמה: 10־19 ש"ח

לסניפי שמו

סופגניות בשמו. צילום: ישראל אלפסה
סופגניות בשמו. צילום: ישראל אלפסה

4. לחם יין

השוס השנתי של הקונדיטורים הסקנדינביים של לחם יין הוא סופגניות סקנדינביות –ריבת התותים נכנסת לסופגנייה טרם טיגונה (הפוך מהתהליך שמתרחש בדרך כלל), מה שמעניק לה טעם שונה ועמוק יותר. הסקנדינביות נותנות פייט יפה לסופגניות הנוספות של מאפיית הבוטיק, שמזכירות יותר פרופיטרולים צרפתיים אלגנטיים מסופגניות ישראליות, אולי בגלל גודלן ואולי בגלל שהמילוי מוחדר מבסיס המאפה (היזהרו, זה נוזל, משפריץ ומלכלכך). בהזמנה מראש אפשר להתענג על סופגנייה במילוי קרם בננה טופי בציפוי קרם בננה ושבבי שוקולד, סופגנייה במילוי קרם שזיפים בציפוי שוקולד לבן ושזיפים וסופגנייה במילוי תות בציפוי קרם תות ופיסטוק פריך.

כמה: 5 ש"ח לסופגניית מיני, 9 ש"ח לרגילה

לחם יין

סופגניות בלחם יין. צילום: בעז לביא
סופגניות בלחם יין. צילום: בעז לביא

5. קונדיטורייה שני

המותג החיפאי הוותיק שהתקרב לאחרונה לאזור המרכז עם סניף במתחם הבורסה  ברמת גן הפתיע לטובה עם קולקציית סופגניות מרשימה בהשראת עמים וטעמים "מתוך רצון לשאיפה לקירוב לבבות, לאחדות ולשלום דרך חווית הטעמים", לשון הקמוניקט. בדרך כלל טקסטים כאלה מדכאים לנו את התיאבון, אבל הקולקציה שמכילה 10 טעמים שונים, יצירתית ומוצלחת ובהחלט מפצה על טקסט שיווקי רע. אהבנו במיוחד את התאילנדית –  סופגנייה במילוי טפיוקה בחלב קוקוס בעיטור קרם מנגו פסיפלורה ושבבי קוקוס קלוי (להיט!!!); הדרוזית –  במילוי טחינה וסילאן בעיטור שערות קדאיף ופיסטוק; הצרפתית –  בהשראת עוגת המילפיי, במילוי קרם פטיסייר ועיטור עלי בצק עלים; והאיטלקית – בהשראת עוגת הטרמיסו במילוי קרם מסקרפונה עם נגיעות קפה, וציפוי של שוקולד מריר וקקאו.

כמה: 5־9 ש"ח

קונדיטוריה שני

סופגניות בקונדיטורית שני. צילום: אפיק גבאי
סופגניות בקונדיטורית שני. צילום: אפיק גבאי

6. דלאל

ענר צלאל, הקונדיטור של דלאל, הוא קלאסיקן בנשמה. בסופגניות שלו לא תמצאו קישוטים, שילובי טעמים מתוחכמים, קונספטים מצוצים, צ'ייסרים ומזרקים, אלא ריבת תות משובחת (אני פשוט אניח את זה כאן), קרם שוקולד, קרם וניל, ריבת חלב – ולהרפתקנים ממש, קרם פיסטוק (המומלצת שלנו). יש גם מארזים של 12 סופגניות במבחר טעמים (80 ש"ח). אזהרה: הסופגניות שומניות קמעה, ולכן מומלץ להצטייד במפיות.

כמה: 5־8 ש"ח

דלאל

סופגניות בדלאל. צילום: ירון ברנר
סופגניות בדלאל. צילום: ירון ברנר

7. מתוקה

בליין הסופגניות של מתוקה תמצאו יציאה נחמדה בדמות עוגת סופגנייה, המורכבת מכמה סופגניות מחוברות במליות שונות, שנועדה לשרינג  – אחלה אקססורי להדלקת נר: כל אחד בוחר את המילוי המועדף עליו ובוצע מתוך העוגה את הסופגנייה (הרעיון נפלא, את הביצוע פחות אהבנו מכיוון שהסופגניות הבריושיות היו יבשות מעט לטעמנו ופחות טעימות מהסופגניות הקלאסיות; 59 ש"ח). הסופגניות שכן אהבנו בקולקצייה הן הסופגניות הפתוחות – חותכים סופגנייה לשניים (כמו כריך), מורחים את המילוי בצורה אחידה על פני הסוגפנייה (במקום הזרקה נקודתית) ומצ'פרים בתוספות מפנקות. המוצלחה מכולן הייתה סופגניית תות סברינה – במילוי ריבת תות וקרם וניל־קצפת בתוספת תותים טריים (במקום השני: סופגניית קצפת שוקולד חלב ופיצפוצים).

כמה: 8.5 ש"ח

מתוקה

סופגניות במתוקה. צילום: בני גמזו לטובה
סופגניות במתוקה. צילום: בני גמזו לטובה

8. בייקרי

מהבייקרי המופלא של קבוצת R2M  היו לנו ציפיות גבוהות, פנטזנו על סופגניות טיפה יותר מושקעות ועשירות , אך לא – הן היו פשוטות, לא מתוחכמות, כשהיומרה היחידה היא לבצע אותן על הצד הטוב ביותר (בדיוק כמו האוכל של הקבוצה): סופגנייה במילוי ריבת תות, סופגנייה במילוי טופי קרמל, וסופגנייה ללא מילוי כלל. עושות את העבודה, בלי בולשיט.

כמה: 5־6 ש"ח

בייקרי

סופגניות בבייקרי. צילום: עידית בן עוליאל
סופגניות בבייקרי. צילום: עידית בן עוליאל

9. ביסקוטי

לצד הסופגניות האהובות של הקונדיטורייה במילוי ריבה, קרם ריבת חלב וקרם שוקולד, יצרה הקונדיטורית רוסלה יונה מגוון סופגניות מושחתות יותר כמחווה למתוקים ולקינוחי הדגל של מדינות שונות בעולם: סופגניה בהשראת קינוח הרחוב הבנגקוקי בננה לוטי; סופגנייה בהשראת שוקולד טובלרון וסופגנייה בהשראת עוגת היער השחור האוסטרו-הונגרית. האדפטציה של הבננה לוטי לסופגנייה מוצלחת במיוחד.

כמה: 5־8 ש"ח

ביסקוטי

סופגניות בביסקוטי. צילום: בעז לביא
סופגניות בביסקוטי. צילום: בעז לביא

10. ג'לטרייה

בגלידרייה והקונדיטוריה האיטלקית הלכו על מגוון סופגניות איטלקיות המגיעות מאזורים שונים באיטליה: קראפן – סופגנייה רכה ואוורירית בצורת הספרה שמונה, עטופה בסוכר לבן וקינמון עם שני מילויים שונים: קרם וניל מדגסקר וקולי פטל/ קרם קרמל מלוח מעוטר בשברי אגוזי לוז קלויים וקראנצ'ים; קראפל – סופגנייה בצורת דג עם מילוי משתנה: קרם וניל/ קרם פטיסייר פיסטוק/ ריבת תות עטופה בבצק פריך עשוי שקדים; פלאוטי – סופגנייה מאורכת (בשל צורתה, היא הזכירה לנו לטובה אקלר צרפתי) במילוי משתנה: קרם פטיסייר וניל / שנטילי וניל עם תותים טריים בציפוי נפאז' תות/ נוטלה וניל בציפוי נוטלה ופניני שוקולד/וניל/ שוקולד/ריבת חלב / קרמל מלוח. אם תקפצו לגרקו הסמוכה תוכלו למצוא גם לוקמדס – סופגניות יווניות המוגשות לוהטות עם דבש ושומשום קלוי (39 ש"ח ל־12 סופגניות).

כמה: 16 ש"ח

ג'לטרייה

סופגניות בג'לטרייה. צילום: יח"צ
סופגניות בג'לטרייה. צילום: יח"צ