הממתק הצרפתי שעשה עלייה מפרובאנס לגבעתיים

מותג הקליסונים המוביל בעולם Roy René פתח דוכן בקניון גבעתיים ואנחנו התייצבנו לטעום. בתפריט: 11 גרסאות של ממתק השקדים המסורתי, נוגט בטעמים, פירות מסוכרים ועוד דברים טרה טרה בון

le roy rene , קליסונים. צילום: יח"צ
le roy rene , קליסונים. צילום: יח"צ

הקליסון, ממתק שקדים מסורתי מפרובאנס, עושה עליה לארץ. עד עכשיו הוא נמכר בגרסאות ארטיזנליות, שמהן מוכרים במיוחד הקליסונים של יצרנית ממתקי הבוטיק הילה הוכמן. כעת נפתח בקניון גבעתיים דוכן ראשון של Roy René, חברה מצרפת שאחראית לאחד מכל שני קליסונים שנמכרים בעולם. "בהתחלה חשבנו על קניון רמת אביב אבל לא היה מקום פנוי", מסביר הבעלים סטפן בלאז'מן, בעל הזיכיון הישראלי של יצרנית הקוסמטיקה והבישום ל'אוקסיטן וחבר קרוב של בעלי החברה אוליביה בואסון. "אוליביה יליד פרובאנס וחשוב לו לקדם דברים שמגיעים משם. הוא החליט לקנות את החברה ולעשות מהקליסון המקרון החדש. הוא ניסה לעניין אותי להביא את החברה לארץ אבל אני עסוק ולא היה לי כוח להיכנס לתחום חדש. הבן שלי שמע שיחה בינינו ואמר שהוא מאמין במוצר ורוצה לקחת אותו". כך קרה שבנג'מין (26) הוא האיש שמאחורי הקליסונים, הנוגט, הריבות ושאר המוצרים של המותג הצרפתי בישראל.

נתחיל בחמישה ואז נראה. קליסונים.
נתחיל בחמישה ואז נראה. קליסונים.

בול אנד ג'וס: הבודהה בולס שיצננו לכם את הקיץ 

הדוסה פותחת לאסי בר עם מתוקים היסטריים 

השקדים מפרובאנס, המלון המסוכר מאפט

עוד לפני הטעם קצת רקע על הקליסון. לסמל הגסטרונומי של חבל פרובאנס יש צורת עלה אופיינית והוא מיוצר משקדים טחונים ומלון מסוכר. האגדה מספרת שבשנת 1454 נשא המלך רֵנֵה הטוב מאָנְז'וּ, רוזן פרובאנס, את ז'אן דה לאוואל, אישה שנחמדות לא הייתה הצד החזק שלה. מתוך רצון לשמח אותה המציא הקונדיטור של המלך ממתק חדש בצורת חיוך. כשהרוזנת המכורכמת טעמה את הממתק בסוף סעודת החתונה הופיע סוף סוף החיוך המיוחל. היא שאלה את הקונדיטור איך הוא קורא ליצירה ותשובתו הייתה Di calin soun – "אלה חיבוקים קטנים". המתכון המקורי הפך לנכס צאן ברזל בפרובאנס ואומץ על ידי Roy René, חברה משפחתית שהוקמה בשנת 1920 על ידי ארנסט ג'וליט, יצרן ממתקים ארטיזנליים. בשנת 1947 החליט בנו, רנה ג'וליט, להחיות את הקליסון ואחריו לקחה את המושכות אנה ג'וליט, בתו של רנה. ברבות השנים, כמו בעסקים משפחתיים רבים שלא נמצא להם יורש, הועמדה החברה למכירה. בשנת 2015 היא נרכשה על ידי בואסון, שבמקביל מוביל קמפיין לעידוד נטיעת עצי שקדים, חומר הגלם העיקרי וגידול מסורתי בפרובאנס שכמעט נכחד בעשורים שעברו. הקליסונים של Roy René מיוצרים לפי המתכון המקורי משקדים מולבנים מפרובאנס ומאגן הים התיכון, מקליפות תפוזים מסוכרות וממלון שגדל רק בעיירה קוואיון (Cavaillon) שבפרובאנס. המלון המסוכר מיוצר ב-אפט (Apt), הבירה העולמית של הפירות המסוכרים מהמאה ה-14. בדוכן בקניון גבעתיים אפשר למצוא את הקליסון ד'אקס הקלאסי ועוד 11 טעמים על בסיס פירות, אגוז ופרחים – כל הקולקציה שנמכרת בצרפת. עוד על המדף: נוגט במספר טעמים, פירות מסוכרים, ריבות, ממרחי שוקולד, מרמלדות ועוגיות, כולם מתוצרת החברה. לאירועים וחתונות אפשר להזמין פירמידת קליסונים מרשימה וקליסונים ממותגים.

גורים של קליסונים
גורים של קליסונים
גם בטעמי שוקולד ואגוזים
גם בטעמי שוקולד ואגוזים

המחיר – 10% יותר מאשר בצרפת

וכעת לדבר האמיתי. מבחינת מרקם הקליסון דומה למרציפן: הוא רך מאוד ונמס בפה, והשיניים נעצרות רק בשכבה תחתונה של נייר עמילן דקיק ואכיל, שמיועד לשאת את המסה. לקליסון הקלאסי יש טעם פירותי והדרי עדין, שכדאי להתחיל איתו לפני שעוברים לטעמים האחרים. אהבנו במיוחד את טעמי הפטל ושוקולד-אגוזים, והכי הכי קליסון לימון בחמיצות לא מתנצלת. קליסון חמוציות-צ'ילי איכזב בחריפות כמעט בלתי מורגשת, וקליסון אגס-טארט טאטן מזכיר בטעמו קלבדוס, ברנדי תפוחים מנורמנדי. הקליסונים נמכרים בשני גדלים במחיר של החל מ-3 ש"ח ליחידה בודדת ועד 179 לקופסה ממותגת עם 40 קליסונים גדולים. "המחיר גבוה רק ב-10 אחוזים מאשר בצרפת, חוץ ממוצר אחד או שניים שיש עליהם מכס מיוחד", מסביר בנג'מין בלאז'מן. "ניסינו לשמור על רמת מחיר סבירה כדי שאנשים יכירו את המוצר. זו גם הסיבה שאנחנו מוכרים קליסונים בודדים, שאפשר לטעום ולהתנסות".

למה גבעתיים? רוב האוכלוסיה דוברת צרפתית נמצאת במרכז העיר
"הצרפתים מכירים את המותג. חשוב לנו יותר להכיר אותו לקהל הישראלי שלא מפחד לטעום ויודע להעריך איכות. תוך כמה חודשים נפתח חנות אינטרנטית ואז יהיה אפשר לקבל את הממתקים במשלוח הביתה".

הדוכן בקניון גבעתיים. צילום: שרון בן דוד
הדוכן בקניון גבעתיים. צילום: שרון בן דוד

קניון עזריאלי גבעתיים, דרך יצחק רבין 53, ראשון-חמישי 09:30-22:00, שישי 09:30-15:00,  054-6496604, calisson.co.il