לא רק גולאש: הארוחות הכי שוות לכבוד שבוע הקולינריה ההונגרי

שבוע הקולינריה ההונגרי ינחת בארץ בשבוע הבא, ויארח עשרות שפים מוכרים מארץ הפפריקה והעוגות. אספנו לכם את הארוחות הכי שוות בתל אביב שיעניקו לכם את החוויה ההונגרית המושלמת

המנה של השף אטילה קורוץ
המנה של השף אטילה קורוץ
4 באפריל 2019

שבוע הקולינריה ההונגרית בישראל

לרגל 30 שנה לחידוש היחסים הדיפלומטיים בין הונגריה וישראל, הוכרזה 2019 כשנת התרבות ההונגרית בארץ. לרגל המאורע יזם העיתונאי עופר ורדי, מחבר ספר הבישול "גולאש לגולש" ומדריך סיורי קולינריה בבודפשט, פסטיבל אוכל ותרבות שמטרתו להציג את המטבח ההונגרי המודרני. "בישראל יש התעניינות גוברת והולכת במטבח ההונגרי. אנשים מכירים בעיקר גולאש וקיורטוש אבל הסצנה מזכירה יותר את מה שקורה בישראל – שפים צעירים שחוזרים למקורות, שואבים השראה מהמסורת ומבשלים כמו במאה ה-21". כדי להראות שלא מדובר במגמה נקודתית, יצא ורדי מגבולות בודפשט וחיפש מקומות שמחוברים לטרנדים בקולינריה העולמית, מפארם טו טייבל ועד טבעונות. עשרה שפים וקונדיטורים מהונגריה יגיעו לפסטיבל, ומלבד תל אביב הם יתארחו במסעדות ובקונדיטוריות בכל הארץ: תלפיות בחיפה, משק מלמד בכפר הנגיד, סטודיו עזרא קדם, בית הנסן ומונא בירושלים ולוויתן באילת. בנוסף לארוחות יתקיימו אירועי תרבות, סדנאות בישול והרצאות, ותוצג תערוכת תערוכת כרזות אוכל הונגריות משנות ה-40 עד שנות ה-80, תקופה שבה גויסה הקולינריה לשירות הקומוניזם.

ארוחת שיכורים במנזר

אין מקום מתאים יותר בעיר מאשר המנזר לארח ארוחת שיכורים רוויית בשר, שומן ואלכוהול. שף צ'אבה הרמת', כלכלן לשעבר שהפך את התחביב למקצוע ומייעץ למיטב המסעדות בהונגריה, יגיע למאורת החטאים שאף פעם לא נסגרת ויכין מנות ספיישל מושחתות מהמטבח ההונגרי בפרשנות אישית. לידו יסייעו דודי שיק, השף והבעלים המיתולוגי של "בית האוכל של דודי", שמבין דבר או שניים באוכל הונגרי שמנוני ומשמח, וליאור הרגיל, בעלי המנזר, שימזוג אלכוהול עד דלא ידע.

אלנבי 60 תל אביב, רביעי-שישי (10-12.4) 12:00-23:00, 03-5173015

מנזר. צילום: יולי גורודינסקי
מנזר. צילום: יולי גורודינסקי

בראנץ' בחירות אצל יהלומה

אחרי שמימשתם את חובתכם האזרחית והצבעתם למפלגה הנכונה, אפשר להתפנות ולנצל את שאר היום לפעילויות מהנות יותר. במסעדת "שחקי שחקי" תארח השפית יהלומה לוי את שף-בולונז’ר גרגו פקטה ממאפיית הבוטיק ארטיזן (Artizán) בבודפשט לבראנץ' הונגרי-ישראלי. בתפריט צפויים  פרג, ריבת משמשים ושאר דברים טובים שמאפיינים את הקונדיטוריה ההונגרית הקלאסית, מנות בוהוריים ים תיכוניות ואלכוהול שיעזור לטשטש קצת את המציאות.

טשרניחובסקי 4 תל אביב, שלישי (9.4) 09:00-15:00, 03-7744511

גרגו פקטה
גרגו פקטה
יהלומה לוי. צילום: דין אהרוני רולנד
יהלומה לוי. צילום: דין אהרוני רולנד

ארוחה טבעונית והרצאה במשק ברזילי

המטבח ההונגרי קרניבורי מטבעו, אבל מתחת לאף מתפתחת בבודפשט סצנה טבעונית מעניינת. כרישטוף שטיינר, כוכב טלוויזיה ומוביל הסצנה הטבעונית בהונגריה, שבשנים האחרונות חי בארץ עם בן זוגו שחקן התאטרון נמרוד דגן, מבשל בדרך כלל ארוחות פרטיות בביתו שביפו. לכבוד הפסטיבל הוא יתארח במשק ברזילי, יבשל סוזלק (נזידי ירקות וקטניות) ועוד מנות הונגריות שאפשר לטבען, ויספר על הפילוסופיה ההונגרית-טבעונית שלו.

אחד העם 6 תל אביב, שני (8.4), 03-5166329

ז'רבו מפורק בפופינה

שף אטילה קורוץ ממסעדת טיסוויראג (Tiszavirág) בעיר סגד נחשב לאחד ממובילי הזרם המודרני בקולינריה ההונגרית. פרשנות חדשה למנות מסורתיות כמו מרק הדייגים שמקורו בסגד או עוגת ז’רבו, שאותה הוא מפרק על הצלחת ויוצר ממנה קינוח מפתיע, זיכו אותו בתואר השף החדשני ביותר בהונגריה בתחרות Dining Guide שהתקיימה בחודש שעבר. קורוץ יתארח במסעדת פופינה ויבשל יחד עם השף אוראל קמחי מנות בסגנונו המיוחד.

אחד העם 3 תל אביב, רביעי-שישי (10-12.4), 03-5757477

מנה של השף אטילה קורוץ
מנה של השף אטילה קורוץ

ז'רבו בקלארו

מכל הקונדיטוריה ההונגרית הקלאסית, הז'רבו היא אולי המפורסמת ביותר. עוגת הבצק פריך ואגוזים נולדה בקפה ז'רבו האגדי, וכעת מגיעה לתל אביב בנוסח עכשווי. הקונדיטור יוז’ף יוהוש, בעלי קונדיטוריית שוטיז (Sütizz) שבבודפשט, עבד במשך שנים בקפה ז'רבו ובמסעדת גונדל המפוארת, שגם היא מוסד ותיק בבירת הונגריה. את הגרסה שלו לקינוחים ועוגות קלאסיים הונגריים תוכלו לפגוש במסעדת קלארו.

דוד אלעזר 30 (מתחם שרונה) תל אביב, שלישי-שישי (9-12.4), 03-6017777

קונדיטור יוז'ף יוהוש
קונדיטור יוז'ף יוהוש

טעימות מהמטבח היהודי ההונגרי

השף שמיל הולנד ("שמיל במעבדה") פותח אלבומי תמונות, מחברות מתכונים וספרי זיכרונות של יוצאי הונגריה בישראל, מכין מנות ומגיש טעימות, ומספר על גלגולו של המטבח היהודי ההונגרי. באירוע יתארח איש נטורי קרתא, זרם חסידי ממוצא הונגרי, ותוצג התערוכה ”על הפפריקה ועל המלח“ – תיעוד מצולם של סעודות, מתכונים משפחתיים ותרבות האוכל של יוצאי הונגריה, שנאספו בפרויקט "ישראל נגלית לעין". 90 ש"ח.

יד יצחק בן צבי, אבן גבירול 14 ירושלים, שישי (12.4) 13:00-10:00, 02-5398855

 

הפסטיבל יערך בין ה-7-12 באפריל (ראשון-שישי), פרטים בדף הפייסבוק שנת תרבות הונגריה בישראל 2019 The Hungarian Culture Year in Israel  

גרגו פקטה
גרגו פקטה