קולקציית חורף 2018: התבשיליות החדשות של תל אביב

בתבשיליות שנפתחו לאחרונה בעיר תמצאו סירים עם מנות קלילות ובריאות במקום תבשילי בשר כבדים ושמנים. כל התבשיליות החדשות ועוד שתי אופציות למשלוחים מתבשיליות ותיקות ואהובות

מרקט. צילום: אנטולי מיכאלו
מרקט. צילום: אנטולי מיכאלו
21 בנובמבר 2017

1. סיטיזן

בית קפה ירוק המתמחה בתבשילים שמוגשים בקערות. הוא ממוקם בחלל ניו יורקי משהו, מדרגות ספורות מתחת לפני הרחוב, ומאובזר בחצר אחורית תל אביבית, נעימה ועטורת בוגנוויליות. בקערות תוכלו לבחור בין מצע של אורז בר, אטריות זוקיני הנקראות זודלס או קינואה, ועליהם להלביש מנה של כרובית, פטריות, גרגרי חומוס, עגבניות שרי, שקדים קלויים וטחינה־יוגורט; או מנה שנקראת פרוטאין פנצ' ומכילה תפוח אדמה אפוי בחמאת קוקוס ומלח הימלאיה, טופו, ביצה קשה, קייל וקורנישונים (46־52 ש"ח). כל המנות צמחוניות ויכולות לצאת גם בגרסה טבעונית.

סיטיזן, מונטיפיורי 15 תל אביב, ראשון־חמישי 9:00־18:00, 5566431־054

2. אוקאסן

מנאמי אונו, במקור מאוסקה שביפן, שעשתה בעבר אירועי פופ אפ בקפה בשפירא, פתחה מזנון־מסעדה יפני בשוק הכרמל. מנאמי מגישה פה תפריט משתנה של תבשילים מסורתיים על בסיס אורז לבן וחם בסגנון דונובורי. זהו מטבח ביתי של מאמות, ומכאן השם אוקאסאן – אימא. אוכלים בישיבה על ספסלים ושולחנות שיתופיים מתוך מבחר של חמישה תבשילים משתנים: תבשיל בקר, תבשיל עוף, קארי יפני או תבשיל טופו (35־45 ש"ח).

אוקאסן

אוקאסן. צילום: אנטולי מיכאלו
אוקאסן. צילום: אנטולי מיכאלו

3. פאי

בעורף של שד' רוטשילד מסתתר פאי (מסומן כמו האות היוונית) של אנשי מועדון האלפאבית. בתפריט של השפית וגורו המזון הבריא אביטל סבג המוני תבשילים בריאים במיוחד. למשל: מפגש אורזים מאורז בר, אורז אדום, טופו, נבטי חמנייה, דלעת, ברוקולי, בצל ירוק, סלרי, פטרוזיליה שקדים לבנים וצ'ילי (38 ש"ח), תבשיל אינדונזי חריף בקארי אדום עם טופו, פטריות, ברוקולי ותפוחי אדמה (38 ש"ח) ועוד.

פאי

פאי. צילום: אנטולי מיכאלו
פאי. צילום: אנטולי מיכאלו

4. אורבן שאמאן

אודי סהר, המוכר בעיר כאורבן שאמאן, החל את דרכו בעולם האוכל הבריא והמיצים הסחוטים כשלמד נטורופתיה והרבליסטיקה בלוס אנג'לס והתמחה בניקוי רעלים. כשחזר לתל אביב לפני כשלוש שנים קנה מכונה ביתית לסחיטה קרה והחל לסחוט מיצים למעוניינים, ולערוך לאנשים תוכניות לארוחות בריאות שהם יכולים להזמין ממנו עד הבית. מדובר בארוחות שהוא מבשל בעצמו ללא סוכר, גלוטן או חומרים תעשייתיים. בבית האוכל שפתח סהר, המוגדר כפופ אפ, הוא מציע תבשיל יומי משתנה על בסיס דגן, קטניות וירקות שורש (42 ש"ח), סלט טרי עונתי (26 ש"ח) וגם מיצים (24 ש"ח).

משלוחים: יש.

אורבן שאמאן

אורבן שאמאן. צילום: אודי סהר
אורבן שאמאן. צילום: אודי סהר

5. קרנד

בלי מידע מוקדם תתקשו לאתר את קרנד. התבשילייה הצמחונית הקטנה מתחבאת ברחוב שלום עליכם, כמעט על פינת בוגרשוב. רמי רחמני, בן לאבא פרסי ואימא כורדית, בישל במקומות שונים בארץ ובלונדון ועכשיו החליט לפתוח מקום משלו. בתפריט ההרצה תבשילים עם הפנים לחורף כגון חורשט סבזי (37 ש"ח), קציצות עדשים ברוטב עגבניות (37 ש"ח), שקשוקה (40 ש"ח) סלטים ומרקים סמיכים ומשביעים מאפונה, ירקות, שעועית ועוד (20 ש"ח).

קרנד, שלום עליכם 34 פינת בוגרשוב 21 תל אביב, ראשון־חמישי 11:00־18:00, שישי 11:00־16:00 (לתקופת ההרצה), 3611174־052

 

6. אום כולתום

אום כולתום, החומוסייה־מסעדה הטבעונית הצנועה והאהודה מחיפה, פתחה סניף גדול ממדים ברמת החייל. אז נכון שחלק מהעניין הוא החומוס והטאבון וכל מה שיוצא ממנו, אבל העוצמה שמשקיעים פה בתבשילים ערביים טבעוניים הוא מופתי. למשל: תבשיל מצרי של עדשים כתומות, שום, כמון, סלסה עגבניות, בצל בסומק ופיתה שרופה (29 ש"ח); פרחי כרובית, תפוח אדמה ובצל מקורמל אפויים בקדרת עדשים כתומות עם טחינה קרה ושקדים קלויים (49 ש"ח). כל זה לצד מבחר ממולאים שנעשים אחד אחד ידנית.

משלוחים: יש.

אום כולתום

7. צ'ומה

בצהרי היום עובדי העירייה מתייצבים בגן העיר אל מול ויטרינה מהבילת תבשילים יומיים כשרים ומתחלפים כמו קציצות בקר ברוטב, פלפלים ממולאים וכרעי עוף צלויים. העסקית כוללת מנה עיקרית, שתי תוספות חמות (למשל של מג'דרה או אורז אושפלאו וסלט – 42 ש"ח). בערב המקום הופך לגריל בר עם תפריט מסודר של פתיחת שולחן: מבחר ירקות מוחמצים בסגנון פרסי (18 ש"ח), מבחר סלטי הבית, סלטים ומזטים ים תיכוניים בליווי לחם פראנה (20 ש"ח) ושיפודים.

צ'ומה אבן גבירול 71 תל אביב, ראשון־חמישי 11:00־23:00, שישי 9:00־15:00, 5661666־03

איטס. צילום: מתן כץ
איטס. צילום: מתן כץ

8. איטס

היזם יונתן קובארי (שהיה שותף בלאביט) והכדורסלנית לשעבר והשפית בהווה מיכל אפשטיין פתחו מעדנייה אוטולנגי סטייל בבית חנה. על הדלפק ניצבים תבשילים יומיים מירקות וחומרי גלם מתחלפים בצד סלטים טריים. מה שהזמנתם תקבלו בקופסת קרטון סגורה במדבקה ממותגת, טלו בעצמכם סכו"ם מתכת ושבו לאכול (44 ש"ח לקופסאות אחידות של 700 גר' סלט, 38 ש"ח לקופסת תבשיל), או קחו הביתה.

איטס

מרקט. צילום: אנטולי מיכאלו
מרקט. צילום: אנטולי מיכאלו

9. מרקט – מטבח עונתי

אי אפשר להתעלם מהעובדה שמרקט – מטבח עונתי, שהיה כמעט כוך בקינג ג'ורג', הפך למסעדה מרווחת ומושקעת במרחק של בניינים ספורים מהמיקום הקודם. תפריט התבשילים הטבעוני משתנה על בסיס יומיומי וכולל: תבשיל הודי/מרוקאי/פרסי/תאילנדי על מצע של אורז לבן (25־35 ש"ח) ויש גם מרקים חורפיים (15־25 ש"ח).

מרקט, המלך ג'ורג' 29 תל אביב, ראשון־חמישי 12:00־23:00, שישי עד 17:00, מוצ"ש־23:00, 7445550־03

10. ל'אדרס

סלין אדרי, עולה חדשה מצרפת, פתחה ממש עכשיו, אחרי הכנות ממושכות, תבשילייה אקסטרימית, גדולת ממדים בצבע אפור שמדגיש את גווני האוכל. בוויטרינה הארוכה מחכים אגנים חמים מלאים באוכל שהוא בין מרוקאי־תוניסאי לצרפתי: דג בקלה בפפריקה, שאטה, גמבה, גזר ועגבניות; עוף במרינדה של דבש ועוף בגריל (49 ש"ח לארוחה עסקית כולל תוספות). בשישי אופים כאן חלות, ובהדרגה אדרי מגדילה את קולקציית הפטיסרי שהיא אופה במקום ומגדירה אותו כקונדיטוריה לשבת.

ל'אדרס, יהודה הלוי 44 תל אביב, ראשון־חמישי 10:00־18:00, שישי 9:00־14:00, 9569223־03

11. טבע טרי

מעטים ובני מזל יודעים את הסוד היפואי השמור הזה. בית הטבע החמוד טבע טרי ברחוב יהודה הימית מחביא בקצה שלו בר מיצים ותבשילים. תוכלו לפתוח פה את הבוקר עם מיץ של סלק־סלרי או להתרענן בשייק ירוק של חסה, קייל, מלפפון, תרד, סלרי, תפוח ותמר (25 ש"ח) ולהוסיף מאקה, ספירולינה ושאר סופר פודס כתוספות (5 ש"ח). מהשעה עשר אפשר בהדרגה להזמין מהתבשילים היומיים המתחלפים: מיטבולס טופו, דאל עדשים הודי, מרק סלק קובה, קציצות אפונה ועוד (25־30 ש"ח). רבים מקדימים להגיע לכאן; התבשילים מוגשים בכל יום עד שנגמר המלאי בסירים, והביקושים ערים.

משלוחים: כשאין עומס עבודה. בקיצור תתקשרו לשאול.

טבע טרי, יהודה הימית 61 יפו, ראשון־חמישי 8:00־20:00, שישי 8:00־16:00, 6037071־03 

 

2 משלוחים חדשים של תבשיליות אהובות

  1. ד"ר שקשוקה

דוקטור שקשוקה, המוכר גם כבינו גבסו, מארגן מחדש את המטבח ביפו כך שיוכל להוציא משלוחים באופן נוח במיוחד. תוכלו להזמין אצלו תבשילים עד הבית, והם יגיעו אליכם תוך שעה.

בתפריט: קוסקוס בקילה עם שעועית, תרד ובשר; קוסקוס דגים עם חריימה של נסיכה או בורי; קוסקוס קומפלט עם ירקות, מפרום ובשר (50־55 ש"ח למנה). צמחונים ימצאו כאן קוסקוס עם מרק ירקות (38 ש"ח) ויש גם תבשיל יומי משתנה או סתם קבב עם אורז (48 ש"ח). במידת הצורך ולפי כמות הסועדים ידאג הדוקטור גם לסירים שיתופיים מלאי תבשילים למשרד או לעסקית זוגית של שלוש מנות (75 ש"ח לסועד). מובן שגם שקשוקה בחמגשוקה תגיע עד אליכם (30 ש"ח לרגילה).

ד"ר שקשוקה 

  1. סוליקה

השף אבי ביטון מבשל מהלב בסוליקה – המעדנייה הרמת אביבית שלו. הקונספט הוא של טייק אוויי, המזמין להגיע אל המעדנייה ולהריח איזה 40 תבשילים מפשירי עצבות הכין ביטון היום. עוד מתברר שלגמרי בשושו התחילו לשגר מסוליקה משלוחים אל בתי הלקוחות. הם מתחייבים להגיע תוך שעתיים, כך שזאת לא הזמנה לרגע שבו אתם גוועים ברעב, אלא לממהרים להתאפס על עצמם ולהזמין מראש.

בתפריט: קציצות הבולט המפורסמות, ממולאים, תבשיל דג ברוטב חריף, תבשיל בשר בבהרט עם קובה אורז, מפרום חצילים וגם מעקוד תפוחי אדמה וכוסברה ומטבוחה חמה (30־55 ש"ח למנה).

סוליקה