בחורף הזה תשתו סירה: עשרה יינות מהזן שאתם חייבים להכיר

פסטיבל היין "חורף של סירה" שמתחיל היום הוא יוזמה מקומית שמטרתה לגרום לכם לוותר קצת על הקברנה סוביניון ולהתקדם לזן המעניין והלא שגרתי הזה

חורף של סירה. צילום: דניאל לילה
חורף של סירה. צילום: דניאל לילה
20 בפברואר 2018

למרות השם האקזוטי שלו והסיפורים היפים, הסירה לא בא לעולם באזור העיר שיראז שבאירן ולא הגיע לאירופה בצקלונו של אביר שחזר ממסע צלב והפך לנזיר. אחרי שנים של חוסר ודאות יצאו מכסחי המיתוסים ממעבדות הגנטיקה של אוניברסיטת קליפורניה, עם הוכחה מדעית לכך שהוא נולד בכלל בעמק הרון שבצרפת מהכלאה בין שני זנים: דורזה האדום ומונדוז בלאן הלבן. הסירה, שמדורג במקום השישי ברשימת הזנים הנטועים ביותר בעולם, הגיע עם השנים ללא מעט ארצות יין ובכל אחת מהן הוא מתנהג אחרת.
באירופה מכורתו עושים ממנו בדרך כלל יינות בעלי חמיצות גבוהה, ריחות אדמה ועשבי תיבול. לעומתם, יינות סירה מאוסטרליה, ארצות הברית ודרום אמריקה יהיו פירותיים ומתובלים יותר, וזה עוד לפני שהתחלנו לדבר על ההבדלים התהומיים בין האזורים השונים בתוך הארצות השונות ועל ההבדלים שנובעים משיטות העשייה השונות. המולטי פרצופיות של הסירה לא עושה חיים קלים למי שמנסה למכור אותו. הקהל הרחב יעדיף תמיד את השגרתי, המוכר והקברנה סוביניון, על פני השונה והמאתגר. הסקרנים, אלה שטעמו הכל, לא מפסיקים להתרגש ממנו, ומאמינים שיש לו תפקיד חשוב בגיבוש הזהות של היין הישראלי.

"עם קברנה סוביניון אתה יודע בדיוק מה תקבל. סירה זה כבר השלב הבא"מור ברנשטיין. צילום: חיים יוסף
"עם קברנה סוביניון אתה יודע בדיוק מה תקבל. סירה זה כבר השלב הבא"מור ברנשטיין. צילום: חיים יוסף

"עם קברנה סוביניון אתה יודע בדיוק מה תקבל. סירה זה כבר השלב הבא", אומרת הסומלייה מור ברנשטיין, שמארגנת השנה, בפעם השנייה ברציפות, את המיני פסטיבל "חורף של סירה" אשר במסגרתו נמזג הזן בכוסות במסעדות רבות. ברנשטיין יצרה את המיזם כחלק מהחיפוש הבלתי פוסק של עולם היין הישראלי אחרי האופי המקומי; דיון שיינות סירה ובלנדים עם כמויות יפות של סירה מככבים בו מתחילתו.
"התחלתי להסתכל על יקבים וייננים שעושים דברים יפים עם סירה", מספרת ברנשטיין, "ואמרתי לעצמי: 'וואלה, מעניין'". היא גייסה כמה חברים, והמסעדות שהשתתפו במיני פסטיבל המאולתר שנמשך שבוע הציעו תפריטי פופ אפ מבוססי סירה ותפריטי סירה בכוסות. "אף אחד לא יצא מזה עם דעה חדשה", היא מסכמת את אירועי השנה שעברה, "אבל הקהל הגיב יפה והמשתתפים היו מרוצים". עובדה. הנה זה מתחיל שוב.

תפקיד חשוב בגיבוש זהות היין הישראלי. כרמי הסירה של יקב צרעה
תפקיד חשוב בגיבוש זהות היין הישראלי. כרמי הסירה של יקב צרעה

כי זה טעים

למה סירה? שאלתי את המאסטר אוף ויין ערן פיק, היינן והמנכ"ל של יקב צרעה. "כי זה טעים", הוא ענה. על פי התפיסה שלו יש בעולם זני ענבים מעולים ויש זנים זוועתיים, והסירה שייך לסוג הראשון. "הסירה מצליח לייצר יינות מרגשים כבר הרבה מאוד שנים", הוא אומר. היתרון הגדול של הסירה באקלים הישראלי הוא שאפשר לבצור אותו מוקדם ולעשות יינות רעננים בלי לקחת אותם לכיוונים גסים וירקרקים. למרות זאת, לדברי פיק, בישראל קצת קשה לעשות יינות מעניינים מ־100 אחוז סירה, כי הטעמים והריחות שלו מתובלים מאוד, וזה בא על חשבון תכונות אחרות של היין. אבל מי אמר שחייבים לעשות יינות זניים? כשפיק ולא מעט ייננים נוספים משלבים אותו עם קברנה סוביניון למשל מתקבלים בדרך כלל יינות רכים, מורכבים ומהנים, שמספקים תשובה לא רעה בכלל לשאלה: מה זה בכלל יין ישראלי?

חורף של סירה, שלישי־שלישי (20.2־27.2). במסגרת השבוע יוצעו תפריטי פופ אפ מבוססי סירה, תפריטי ספיישל ותפריטי טעימות במסעדות הבאות בתל אביב וברחבי הארץ: אלנה (מלון נורמן), בסטה, הוטל מונטיפיורי, ברוט, קלארו, החלוצים 3, צ'יקטי, נונו, בר היין במלון הסקוטי, רוטנברג והלנה. אירוע הסגירה יתקיים ברביעי (28.2) 17:00־19:00 בצ'יקטי

כרמים של יקב לה ז'אמל בקורבייר
כרמים של יקב לה ז'אמל בקורבייר

באותה הסירה: 10 יינות סירה שאנחנו אוהבים

  1. צרעה, שורש אדום 2015

בלנד של סירה, קברנה סוביניון ומעט פטי ורדו עם ריחות נקיים של תבלינים, עשבי תיבול, פירות אדומים ושחורים ובשר מעושן. המבנה שלו עסיסי, החמיצות טובה מאוד והסיומת ארוכה ומורכבת. 140 ש"ח.

שורש אדום, צרעה. צילום: עמרי מרון
שורש אדום, צרעה. צילום: עמרי מרון
  1. יתיר, סירה 2013

העשבוניות המרתקת שאפשר למצוא בלא מעט יינות של היקב הדרומי מתבטאת יפה גם ביין המרשים הזה, לצד ריחות של פרי בשל ונגיעות של עץ קלוי. הטעמים מרוכזים ואנרגטיים, המבנה לעיס והסיומת חמימה ומריריה מעט. 140 ש"ח.

יתיר, סירה
יתיר, סירה
  1. עבייה, As Is סירה 2014

הסירה של יוסי יודפת מיקב עבייה, מהייננים היותר קיצוניים שפועלים כאן, לא מנסה להיות נחמד או לעשות חשבון למישהו. יין מחוספס וישיר, עם טעמי פרי בבשלות מדויקת, חמיצות שורטת וסיומת ארוכה. 150 ש"ח.

עבייה As Is
עבייה As Is
  1. מיה לוצ'ה, סירה שזרות 2015

קובי ארביב אחראי על ייצור של לא מעט יינות מסחריים במסגרת הדיי ג'וב שלו כיינן הראשי של יקב רקנאטי. אחרי שעות העבודה הוא מייצר דברים אחרים לגמרי, כמו היין הרענן והישיר הזה, ששם את הפרי הטוב במרכז. 140 ש"ח.

מיה לוצ'ה סירה על שזרות
מיה לוצ'ה סירה על שזרות
  1. סוסון ים, פליני 2013

יש לו ריחות מרתקים של פירות אדומים טריים, עשבי תיבול, תבלינים, עם מעט ריחות חווה שמוסיפים לו עומק ומורכבות. בלנד של קברנה סוביניון וסירה מהרי ירושלים עם מרקם רך, טעמים מאוזנים וסיומת מורכבת ומרשימה. 100 ש"ח.

פליני, סוסון ים
פליני, סוסון ים
  1. לה ז'אמל, סירה 2015

100 אחוז ענבי סירה שגדלו באקלים החמים של אזור לנגדוק־רוסיון בדרום צרפת. יין נגיש ומהנה עם טעמי פרי נקיים, מתובלים בעדינות, מרקם מלטף וסיומת רכה. לא יין גדול, אבל מבחינת תמורה למחיר די קשה למצוא לו מתחרים. 52 ש"ח.

לה ז'אמל, סירה
לה ז'אמל, סירה
  1. קונצ'ה אי טורו, מרקז דה קאסה קונצ'ה, סירה 2014

מייצרים אותו בצ'ילה, באחד היקבים הגדולים ביותר בעולם, אבל אל תיתנו לזה להטעות אתכם. היין, שנעשה מענבי עמק מאיפו והתיישן שנה וחצי בחביות, מציג עשייה מסחרית מלוטשת, אבל שומר על אופי קריר ואלגנטי. 90 ש"ח.

קונצ'ה אי טורו, מרקז דה קאסה קונצ'ה, סירה
קונצ'ה אי טורו, מרקז דה קאסה קונצ'ה, סירה
  1. ז'אן לואי שאב, סן ג'וזף אופרוס 2014

כל מה שטוב ויפה ביינות של עמק הרון הצפוני. ריחות של פירות אדומים טריים, פרחים ותבלינים, טעמים מאוזנים לכדי שלמות, חמיצות שמדגדגת בדיוק מקומות הנכונים, מבנה חד, סיומת מרעננת ויכולת התיישנות למרחקים ארוכים. 165 ש"ח.

  1. דומיין וינסנט פאריס, קורנס, גרניט 30, 2014

למה "גרניט 30"? כי הגפנים שמהן עושים את היין הזה, גדלות על מדרון גרניט בזווית ממוצעת של 30 מעלות. יופי של סירה, שמשלב בין טעמי פרי עשירים, מתובלים ומעושנים לבין מגע רך, חמיצות טובה מאוד וסיומת מרעננת. 200 ש"ח.

  1.  טו הנדס, אנג'לס שר, שיראז 2016

גם מי שמעדיף את היינות שלו פחות צנועים לא יכול שלא להתרשם מהמפלצת העשירה והמתובלת הזאת, שמיוצרת מענבי עמק מקלארן שבאוסטרליה ומיישנת שנה בחביות עץ. מי שאוהב את הסגנון, יתרשם ממנו יותר. 360 ש"ח.

טו הנדס, אנג'לס שר
טו הנדס, אנג'לס שר