על שעם ועל רוח

אם אתם כל כך אוהבים יין, למה שלא תבואו לעזור בבציר? ביקב אסף, יקב משפחתי קסום ברמת הגולן, מזמינים אתכם לעזור בבציר הקרוב, ועל הדרך גם לשתות ולאכול כאילו אין מחר. אז מי בדרך?

31 ביולי 2014

בזמן שירותי הצבאי ברמת הגולן, כשהתותחים רעמו ואפילו המוזות הסתתרו מהגשם, בימים שכל נעל גידלה לעצמה נעל נוספת מבוץ ודמעות של ייאוש זלגו מעצמן, מצאתי עצמי לא פעם מבטיח לעצמי שלכאן אני לא חוזר יותר אחרי השחרור. אבל כמה הסנפות מאוויר האזרחות עשו את שלהן, ובדיוק כמו הברזנט בעמדת הש.ג, גם ההבטחות הללו לא החזיקו זמן רב. בשורה התחתונה הייתי אומר שהתפייסתי.

אבל בניגוד אלי, אורן קדם מיקב אסף, נראה לי כמו אדם שעומד במילתו. ויותר מכך – אדם שמעולם לא היה צריך להתפייס עם שום גרגר בוץ. ממרומי כפר היין קדם, שנמצא באחורה של היישוב קדמת צבי במרכז הרמה, הוא ובני משפחתו מתזמרים אידיליה יפהפייה ומעוררת קנאה של חיבור לאדמה מקומית ותשוקה גדולה לעולם היין שמעבר. אורן הוא הבן השני לשושלת קדם, ומתפקד כיום על תקן היינן של היקב, יחד עם אביו, אסף, ראש השבט וריינג'ר אמיתי.

את האקספרימנטים הראשונים שלו בתחום היין עשה אסף בחדר חליבה נטוש של רפת מקומית, אבל את הגליץ' האמיתי על קליפות הענבים עשה בדרום אפריקה (שלה מקום של כבוד בקורות החיים המשפחתיים). כשחזר ארצה הקים במו ידיו את יקב אסף, במקום בו פועל  היום יקב בזלת הגולן, ובשנת 2004 כבר נבצר הבציר הראשון של היקב, בו השתתף אורן, שרק חזר מטיול שחרור בדרום אפריקה, שם עשה גם הוא את צעדיו הראשונים בתחום.

רק לשתות יין אתם יודעים? בואו גם לעזור בבציר, יקב אסף. צילום: שחר קדם
רק לשתות יין אתם יודעים? בואו גם לעזור בבציר, יקב אסף. צילום: שחר קדם

כמו כל משוחרר טרי שחוזר מטיול אחרי צבא בדרום אפריקה ועוזר בבציר הראשון של היקב המשפחתי, אורן עדיין לא ידע לומר כי היין הוא ייעודו האמיתי. אביו עשה אתו עסקה – סע לארה"ב, תעבוד, תלמד, תחיה, אני בינתיים אגיש בקשה לקבל קרקע ליד היישוב כדי להקים עליה חלום –  יקב אמיתי, חקלאי וחווייתי – כפר יין. אורן לא רק שמע אלא גם הקשיב, ומצא עצמו במשך שש שנים בארה"ב, עובד ונודד ממזרח למערב, לרבות סטאז' מתקדם ביקב בקליפורניה. אורן חזר לארץ בשנת 2012, בדיוק כשהגיע האישור המיוחל מהמנהל לקרקע המבוקשת, עליה הוקם מרכז המבקרים המרהיב ואליה גם הועתק מבנה היקב. זהו למעשה  היקב הראשון בארץ שפועל לצורך מטרות חקלאיות, תעשייתיות ותיירותיות, ומציע מעין חווית הכול כלול, במרחק יריקה מהרפת והלול.

מרכז המבקרים שוכן במבנה של בית ספר צ'רקסי בן 350 שנה, אשר שומר, שופץ ועוצב על ידי שחר, אחיו של אורן וסטודנט לעיצוב תעשייתי בבצלאל, שאחראי גם על השירותים המונומנטליים של המקום (לא להחמיץ, גם אם כבר נתתם שתן בצומת מחניים). עדי, הבת הבכורה, בוגרת French Culinary Institute בארה"ב ולימודי תזונה קלינית, מתקתקת את המטבח הפתוח של בית הקפה עדיקא, שנפתח לצד חדרי טעימות היין ומוציא מנות מרהיבות, לחמים מעולים ועוגות שוות אל מול האח הבוערת בסלון הביתי או אל האקליפטוסים בחצר, וגם כחלק ארוחות מפוארות שמוגשות לאורחים בלב הכרמים.

עם כל הכבוד ליין, לקפה או לשלג, מה שבאמת גורם לעיניים של אורן לנצנץ כמו כוס שנין בלאן בשמש צפונית הוא פרויקט עבודה עברית, שהתחיל במקרה בפייסבוק, כשאורן גייס מתנדבים לעזור בבציר. אורן גילה שעמוק בפנים, הישראלים הם עם שנועד לבצור, גם אם זה קורה בחמש בבוקר, אחרי ערב של שתייה, עם ארוחת מלכים תוצרת המשפחה, מוזיקה וריקודים אל תוך הלילה לאור המדורה. מכיוון שמדובר בבייבי שלו, אורן הוא זה שדואג לעבור לפנות בוקר בין האוהלים ולתת בפעמון אשראם, שמזכיר לכולם שהם גם באו לתת עבודה. הלומי שינה ואלכוהול, מובלות ערמות החבר'ה אל חלקות הענבים הלבנים, העדינים יותר, כדי אשכרה לבצור ולהעלות תמונות מאושרות – מפייסבוק באתם ואל פייסבוק תשובו.

אורן קדם, יקב אסף. צילום: שחר קדם
אורן קדם, יקב אסף. צילום: שחר קדם

משפחת קדם היא משפחת סלואו פוד. היא לוקחת את הזמן, לועסת אותו 17 לעיסות ונהנית מכל ביס. הכול נבנה בשתי ידיים, ללא משקיעים חיצוניים ובאמונה אמיתית בעשייה עצמית. בחצר היקב נבנים כעת שני צימרים, שמי שנמצא במקום שמע כבר מזמן שהם יהיו מוכנים ממש, אבל ממש בקרוב. אבל זה סוד הקסם – כל דבר בעיתו.

הרבה מונח על הצלחת ובכוס של הקדמים, שיחגגו השנה את שנת הבציר העשירית של היקב עם 45 אלף בקבוקים. זו בוודאי סיבה לחגיגה, אבל תאמינו לי, תנו לאורן פטיש חמש ופלאייר לבנות את הגדר ההיקפית החדשה של הכפר, ותראו מה זה בנאדם מאושר. אם לא, אני מבטיח לתת משמרת או שתיים בש.ג, של הכפר, והפעם הדמעות היחידות יהיו דמעות טאנין.

לפרטים ותיאום ביקורים: 7790494־054 אורן

ליקב אסף