בונבון בליסבון: שוק Time Out ליסבון מגשים את חזון המגזין

בדיוק לפני שנה הגשימו אנשי Time Out ליסבון חלום והפיחו חיים בדפי העיתון, בשוק תוסס שמאגד את כל מומלצי המגזין - מקולינריה ועד תרבות, ושהפך תוך זמן קצר לאחד ממקומות הבילוי החמים בעיר. איך אומרים "קנאה יוקדת" בפורטוגזית?

גם אנחנו רוצים. Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock
גם אנחנו רוצים. Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock
30 ביולי 2015
דמיינו לעצמכם שכמו מרי פופינס, שזינקה לתוך ציור מדרכה והתהלכה בתוכו, יכולתם גם אתם לקפוץ כרגע לתוך המגזין שאתם אוחזים בידכם: לאכול את המנות שהמלצנו עליהן במדור אוכלים שותים, לשמוע את הלהקה שכתבנו עליה במדור התרבות ואולי למדוד קולקציה שסוקרה במדור החיים היפים. נשמע מופרך? לא אם תשאלו את ז'וואו ספדה (Joao Cepeda), העורך הראשי של Time Out ליסבון שפתח לפני שנה את Time Out Mercado da Ribeira – שוק ראשון מסוגו בעולם, שבו כל המדורים במדריך מתעוררים לחיים תחת קורת גג אחת.

״מהרגע שהקמנו את Time Out ליסבון רצינו למקם את המשרדים בחנות במרכז העיר, בחלל שקוף שיצמצם את המרחק ביננו לבין הקוראים״, מספר ספדה בהתרגשות. ״תמיד חלמנו להפיח רוח חיים בתוכן שלנו, ליצור קו ישיר בין הדפוס למציאות״. החלום פגש את המשבר הכלכלי של 2008. חזון המשרד השקוף הלך והתרחק, והמערכת מצאה את עצמה בבניין משרדים שגרתי.

לפני ארבע שנים החליט ראש העירייה לעורר את התרדמה שנפלה על ליסבון, ועשרות מבנים שבנייתם הוקפאה הוצעו למכרז לפי שימושם העתידי: תיירות, חיי לילה, קולינריה, תרבות ועוד. ספדה וצוות העיתון הגישו הצעה למבנה הגדול ביותר בעיר, 10,000 מ״ר, שהיה מיועד לפי המכרז לכל מה שהמגזין נושם: אוכל, מוזיקה, סרטים, אמנות וחיי לילה. ״לא האמנו שנזכה במכרז״, הוא משחזר בדרמטיות. ״זו הייתה תחרות קשה בינינו לבין חברות פרטיות חזקות מאוד בשוק, וכשזכינו היה ברור לכולם שאנחנו עומדים להקים לא עוד שוק אלא את המגזין בתלת ממד״.

 Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock
 Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock

איך זה בא לידי ביטוי?

״החלל שעיצבנו בנוי כמו שוק, וכל חלק מזכיר מדור במגזין: ברחבת האוכל יש 23 מיני־מסעדות וברים שמייצגים את הטובים ביותר בכל קטגוריה – הפיצה הטובה ביותר, ההמבורגר הטוב ביותר, מסעדות עטורות כוכבי מישלן ועוד. לצד רחבת האוכל תופעל בקרוב האקדמיה לבישול של Time Out שתכלול סדנאות של שפים".

"עבור המוזיקה הוקמה רחבת הופעות עם מקום ל־650 איש, ולצדה יש תיאטרון קטן וכמה חנויות פופ אפ שמוכרות מוצרים שונים בעבודת יד. השנה יוקם גם גם מיני מוזיאון עם תערוכות מתחלפות. ה־DNA של המגזין חי ונושם במקום אחד״. 

כעיתונאי, איך אתה יכול לסקר את המקומות והאמנים שנמצאים בשוק שלך? 

״זה בהחלט האתגר הכי גדול שלנו, כי ל־Time Out ליסבון יש מוניטין אדיר בכל הקשור לביקורות. כל אחד מבעלי העסקים בשוק יודע שאנחנו לא מחויבים להעניק להם ביקורת טובה״. 

 Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock
 Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock

בהמשך השנה ייפתח במרכז השוק ״Time Out אינפו ספוט״, שבו יוכלו תיירים לקבל מאנשי Time Out המלצות על מה לעשות בעיר. ההצעות, מדגיש ספדה, יהיו לפי טעמם האישי של חברי המערכת ולא יושפעו מאף מניע אחר. ואם זה לא מספיק לתייר הממוצע, חברת הסיורים הרגליים הגדולה ביותר בעיר חברה ל־Time Out ליסבון ותכננה מסלול שמבוסס על 50 אחוז המלצות של חברי המערכת. 

מתוך 10,000 מ״ר המיועדים לאכלס את ״חזון Time Out״ לשוק, נכון לכרגע האטרקציה המרכזית היא דוכני האוכל המגוונים שמשתרעים על פני שטח של 3,000 מ״ר עם 500 מקומות ישיבה בפנים ועוד כ־250 בחוץ. מדריכי התיירות השונים וביקורות הגולשים באתרים כמו Yelp ו־Tripadvisor לא מתייחסים לאספקטים הנוספים של השוק ומציינים כי עבור חובבי אוכל מדובר בגן עדן אמיתי.

עם זאת, לא מעט הלינו על האופי התיירותי של המקום ועל כך שהרצון העז להפוך אותו לנושא דגל המקומיות גורר אוטובוסים של תיירים שנדחפים באגרסיביות בחיפוש אחר מקום לשבת. אבל כנראה שעשרות אלפי מבקרים בשבוע לא טועים. "הגרדיאן" בחר בשוק של Time Out ליסבון כאחד מעשרת השווקים הטובים באירופה, בניו יורק טיימס סימנו אותו כ"יעד קולינרי מרכזי", ב־Tripadvisor הוא דורג במקום השני במדד 100 הקניות הטובות בליסבון.

Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock
Time Out Mercado da Ribeira, צילום: Shutterstock

תוהים איך אפשר לממש את הרעיון הזה בערים אחרות? לספדה כבר יש תשובה: קונצרן Time Out הבינלאומי הקים חברת בת בראשותו להפצת הרעיון מסביב לעולם. Time Out לונדון הודיע בשבוע שעבר על פתיחת הגרסה הבריטית של השוק באמצע 2017. הלוקיישנים האפשריים: קינגס קרוס, קמדן או קובנט גארדן. לפי ההודעה הרשמית של המגזין, "השוק יהיה עמוס בכל הטוב שיש לעיר להציע: אוכל, אלכוהול, אמנות ותרבות שטותית ומגניבה". הגרסה הניו יורקית תפתח את שעריה ב־2018, המיקום טרם נקבע. יובל סיגלר, המו"ל של Time Out תל אביב, כבר מחפש את הלוקיישן המתאים בעיר, בגודל 2,000־4,000 מ"ר, מתוך כוונה לייבא את הקונספט לפני 2020.

Av. 24 de Julho, ליסבון. 
ראשון־רביעי 10:00־24:00, חמישי־שבת 10:00־2:00‎