אלוהי הדברים המיוחדים

בתקופה שבה כולם מחפשים את מקור הדברים בקולינריה, לא מפתיע שהדבר הכי חם בקפה הוא הסינגל אוריג'ין: קפה חד זני שמגיע מחווה אחת או מאזור גידול יחיד ומרכז בתוכו את התכונות שמאפיינות את הטרואר המקומי

11 בדצמבר 2016

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים, את זה יגיד לכם כל בעל מקצוע. תחום הקולינריה אינו יוצא דופן וכל מה שמגיע למטבח נכלל בחוק הלא כתוב הזה. בעולמות היין, השוקולד, הוויסקי ואפילו שמן הזית מילת המפתח היא סינגל – single estate ,single farm ו־single cask. בקפה מדברים על single origin – קפה חד זני מחווה אחת או מאזור גידול יחיד, שמרכז בתוכו את התכונות שמאפיינות את הטרואר המקומי. עד לא מזמן אפשר היה למצוא אותו רק בבתי קלייה בוטיקיים ששלחו מומחי קפה למדינות נידחות, ועכשיו הוא מאיים לכבוש את העולם.

מאיפה התחיל שיגעון הסינגל אוריג'ין? אנשי מקצוע מצביעים על ענף היין ובאופן ספציפי על בורגונדי שבצרפת, אזור שבו לכל כרם יש שם ולפעמים גם לחלקות שונות באותו כרם. הייננים המקומיים, שחיפשו דרך לגרום ליין שלהם להיות יוקרתי ומבוקש יותר, השתמשו בגפנים של כרם יחיד. הרעיון היה להבליט את איכויות הטרואר, אותו שילוב חמקמק של הרכב קרקע, משקעים ועוד כמה נתוני טבע שמשפיעים על העינב. למרות המרחק הקטן, לעתים מטרים אחדים שמפרידים בין החלקות, אפשר להשוות בין יינות מאותה שנה ולגלות הבדלים בטעם ובארומה.

סיפור טוב, ארומות עשירות

אותו עיקרון שהפך את היין למיוחד תופס בשמן זית שמיוצר מתוצרת של כרם יחיד ובשוקולד ממטע קקאו יחיד. עולם הקפה מצא את הייחוד שלו בסינגל אוריג'ין, קפה חד זני שצומח ומעובד באזור גיאוגרפי מסוים. כדי להשיג אותו צריך להתרחק מברזיל, וייטנאם ושאר יצרניות הקפה במסות אל מדינות קטנות יותר. כאן מסורת הקפה הארטיזנלי עוברת מדור לדור ולקפה יש טעם ייחודי. באינדונזיה למשל תקבלו קפה מעושן וקלוי, לעומת ארומה מתקתקה בקולומביה ובפרו וחמיצות בקפה האתיופי. קפה ממרכז אמריקה נחשב איכוי במיוחד מפני שהוא מאוזן וחלק, ומתאפיין בארומות עשירות של קקאו ותבלינים. הסינגל אוריג'ין שמייצג את תעשיית הקפה של גוואטמלה עוצמתי ומציג תווי שוקולד מעניינים. אם אתם אוהבים את הקפה שלכם חזק אך ארומטי ומעודן – חפשו את הקפה הגוואטמלי. נוסף לטעם, לגוואטמלה יש גם סיפור.

המדינה הקטנה אוחזת במסורת ארוכה של גידול קפה שתפורה על מחפשי הדברים המיוחדים. שיחי הערביקה גדלים באדמה וולקנית עשירה בגובה 1,000־2,000 מטר מעל פני הים ומקבלים חמיצות וארומה חזקות מאוד. חזקות חזקות עד שהערביקה לבדה פחות נעימה לשתייה. כאן נכנסים לתמונה פולי רובוסטה שעוברים שטיפה ייחודית, תהליך שמייצר גוף מלא בלי החספוס והמרירות של רובוסטה לא שטופה. הטיפול המיוחד הוא בדיוק מסוג הדברים שמדליקים חובבי קפה שמחפשים את האקסטרה מייל.

הייחוד של הסינגל אוריג'ין מתחבר למגמה העולמית שמחפשת את מקור הדברים. ממש כמו שבשוקי איכרים היצרנים מבליטים את המשק שממנו מגיעים הירקות, הגבינה והבשר, יצרני הקפה החד זני משוויצים בכל מה שעושה את הקפה למיוחד – מטרואר ושיטות טיפול ועד סחר הוגן. יצרניות הקפה משתפות פעולה כי המידע משרת גם אותן ומבדל את המוצר שלהן לעומת מוצרים אחרים בשוק. הן רוצות להבטיח את איכות הפולים ואת טריותם ומגלות מעורבות בפרמטרים כגון שטיפת הפולים והקלייה, שלשניהם השפעה דרמטית על הטעם.

מצד המגדלים המצב לא יכול להיות טוב יותר. ההתקשרות עם יצרני קפה מבטיחה להם הכנסה קבועה וגב כלכלי שמאפשרים לשפר את תנאי הגידול, כוח האדם והתוצר הסופי. המשולש מגדל־יצרן־צרכן משחק לטובת כל הצדדים ולכן צפוי שצריכת הקפה החד זני תגדל, בתנאי שמזג האוויר והאקולוגיה יאפשרו זאת. מצד שני, אם החלטתם להישאר עם הנס או הטורקי הקבוע, גם זה בסדר, כי קפה הוא עניין של טעם ושל אופי. ההחלטה אם לבחור במוכר והאהוב או בקפה חד זני חדש תלויה במידת ההרפתקנות האישית של כל אחד ואחת ובנכונות להתנסות בחוויה חדשה.

הסוד שבעוצמה: הכירו את קפסולה 11 החדשה של קפה עלית

קפסולה 11 החדשה של קפה עלית פורצת את מחסום עשר הדרגות של עוצמת הקפה עם קפה סינגל אוריג'ין חזק במיוחד. הקפסולה מכילה פולי רובוסטה וערביקה מגוואטמלה שנטחנו לתערובת עוצמתית. בקפה עלית זיהו את המגמה העולמית ואת הדרישה לקפה חד זני ויצאה לדרך עם תהליך פיתוח. לאחר כשנה של ניפוי קפדני (איזון הטעמים והארומות בקפה חד זני מצריך עבודה רבה יחסית לזנים ולמוצרים אחרים) התקבל מוצר סופי שקולע לטעם של הצרכנים. הקפה מהקפסולות החדשות מתאים לשתייה עם חלב בתצורת קפוצ'ינו או לאטה, שמבליטות את האיכויות שנוצרו גם בזכות הקלייה הבינונית־כהה, וגם כמובן לאספרסו חזק.