אוכל הרחוב המושלם

סולט ביף הוא נתח של חזה בקר שהושרה במי מלח ותבלינים למשך כשבוע ואז בושל באטיות. מאפיית הבייגל של בריק ליין בלונדון מספקת את המנה הנדיבה ביותר

עובדת דלפק במאפיית בריק ליין פורסת נתח סולט ביף. צילום: שאול אדר
עובדת דלפק במאפיית בריק ליין פורסת נתח סולט ביף. צילום: שאול אדר
18 בפברואר 2014

במשך דורות רבים עיצבו גלי הגירה את אופיו של רחוב בריק ליין (Brick Lane) שבמזרח לונדון. הוגנוטים מצרפת, יהודים מרוסיה ומוסלמים מפקיסטן ובנגלדש, כולם בתורם מצאו מקלט באזור והותירו חותם על המסחר והאוכל המקומיים, בין היתר בדמות מסעדות קארי ושלטים ישנים בעברית. כיום זהו מעוזן של חנויות וינטג' טרנדיות ומקום משכנה של "מאפיית הבייגל של בריק ליין" (159 Brick Lane), מוסד ותיק שלא השתנה כמעט מאז 1977 ועדיין מספק לעיר לונדון את הבייגלס הטובים ביותר ואת הסולט ביף הנדיב ביותר. המאפייה פתוחה בכל שעות היממה, בכל ימות השנה ובכל מזג אוויר. היא אינה טורחת להתעדכן, אך העיצוב והתפריט המיושנים רק מוסיפים לקסמה.

נתח בפריחה

סולט ביף הוא נתח של חזה בקר שהושרה במי מלח ותבלינים למשך כשבוע ואז בושל באטיות. המנה מוכרת מאז ימי הביניים, אז נועד המלח לשמר את הבשר לתקופות ארוכות. כיוון שאופן ההכנה תאם את חוקי הכשרות ונתח החזה היה אחד מסוגי הבשר הזולים ביותר, הפך אותו סולט ביף למנה חשובה במטבח היהודי-אשכנזי. כיום רוב המסעדות היהודיות מציעות אותו בתפריט ובאירועים רשמיים של שגרירות ישראל הוא זוכה למקום של כבוד, אם כי לעתים המונח "סולט ביף" משמש ככינוי גנאי ליהודים (בדומה למשל לכינוי "קראוט", שפירושו בגרמנית כרוב חמוץ, שהצמידו הבריטים והאמריקאים לגרמנים).

בשנים האחרונות הסולט ביף זוכה לפריחה מחודשת. במרכז לונדון אפשר למצוא סולט ביף מצוין בבית הכלבו סלפרידג'ס שברחוב אוקספורד, אך עדיין מאפיית בריק ליין היא האותנטית ביותר. היא נמצאת בקצה הצפוני של הרחוב וכמעט תמיד ישתרך לפניה תור. כאמור, לא תמצאו במקום עיצוב או אווירה מיוחדים. אין מקומות ישיבה, יש רק עובדי דלפק שמנפיקים ביעילות ובמהירות נתח בשר עסיסי גדול, בין שתי פרוסות לחם שיפון, רצוי עם חרדל אנגלי ומלפפון חמוץ. השילוב של הלחם, הקימל, הבשר העסיסי והחרדל – שמאבד מתוקפנותו בעת המפגש עם שומן הבקר – הוא אוכל רחוב מושלם. המחיר זול (4.2-3.7 לירות שטרלינג, תלוי בגודל) והמנה משביעה.

טיפ לדרך

לא רחוק משם, בחצר מבשלת הבירה טרומן (155 Brick Lane E1 6SB), עומד סניף של רשת חנויות התקליטים ראף טרייד (Rough Trade). הסניף מציע מגוון תקליטי ויניל ודיסקים למכירה ולעתים מתקיימות בו הופעות חיות. יש במקום גם בית קפה מצוין שבו אפשר להירגע, להתחמם, לעכל את הסולט ביף ולהשקיף על העוברים ושבים באזור הטרנדי בעיר.