אוכל ומסעדות בבודפשט

מבלי לפגוע בכבודו של הגולאש, ההונגרים הצליחו לאמץ מטבח אירופי קליל, מודרני וטעים בעל השפעות הונגריות מסורתיות

Pava (צילום: טיים אאוט)
Pava (צילום: טיים אאוט)

מטבח אירופי קליל, מודרני וטעים, בעל השפעות הונגריות מסורתיות הוא המושל בכיפת המסעדות של בודפשט בת ימינו. באזור כיכר Ferenc Lizst, ברחוב Anrassy, ברחוב Raday וברובע העסקים שבמרכז העיר, תמצאו מסעדות רבות המגישות מזון מוקפד, איכותי, יצירתי וטעים.

עד סוף שנות התשעים של המאה הקודמת הגישה היתה הונגרית מסורתית בעיקרה: אוכל המכיל כמויות של בשר ומרכיבים מסורתיים, מוגש בכמויות גדולות ומלווה בתוספות כבדות. כעת, תגלו שכמות הקלוריות בתפריט ירדה פלאים, השימוש במרכיבים אקזוטיים עלה, מטבח הפיוז'ן הולך ותופס מקום של כבוד והמסעדות המגישות אוכל הונגרי מסורתי – הולכות ומתמעטות. השפים ההונגרים החדשים ירשו מטבח שהתעצב לפני כמאה שנה, ולא עבר כמעט שום שינוי במהלך המאה ה-20, והיום הם מכניסים בו חיים חדשים, ניחוחות וטעמים מרעננים.

ובכל זאת, אי אפשר להגיע לבודפשט מבלי לטעום קצת מהמטבח המקומי המסורתי. האוכל ההונגרי מכיל כמויות נדיבות של בשר, ואינו מיועד לחוששים מרמות כולסטרול גבוהות. המאכל ההונגרי המפורסם ביותר הוא הגולאש, אך יש כמה מאכלים נוספים שאופייניים למקום, בהם מרקים (כמו מרק הגולאש) – מרק דגים, מרק עוף או מרק שעועית. המנות העיקריות הנפוצות ביותר מבוססות על שניצל בגרסאותיו השונות, מהודו או מבשר חזיר או שניצל וינאי מבשר עגל. בקטגוריית הדגים תפגשו בעיקר דגי נהרות, דוגמת הטרוטה והקרפיון. לקינוח תמצאו מבחר עוגות עשיר ביותר, ואת הפלצ'ינטה המפורסמת, שהיא מעין חביתית. בודפשט, כאמור, מציעה אמנם מגוון אפשרויות רחב בתחום המסעדות, אבל כדאי מאוד לנסות את אחת המסעדות הקטנות והזולות המגישות אוכל ביתי הונגרי.

גולאש מסורתי (צילום: shutterstock)
גולאש מסורתי (צילום: shutterstock)

בניגוד למדינות אחרות במרכז אירופה, עם השנים למדה הונגריה לשלב במטבחה טעמים חדשים ומגוונים. האוכל ההונגרי ניכר בטעם ובסגנון מרכז אירופי, ומאופיין בתיבול חריף בהשפעת התורכים ששלטו במקום 200 שנה. העוגות והקפה הם בסגנון מערבי יותר, והם הושפעו מבתי הקפה האוסטריים שהתפרסמו באירופה באיכותם. לפיכך, למבקר הישראלי החוויה הגסטרונומית תהיה חלק בלתי נפרד מהטיול.

Lou Lou

המחירים אמנם התייקרו בהתאם לפופולריות, אבל זוהי עדיין אחת המסעדות הכי טובות וכדאיות בבודפשט. המנות אירופיות בסגנונן, והשף המחונן דואג להישאר בתמונה לגבי הטעמים החדשים והטרנדים בעולם הקולינרי. המטבח יצירתי ומעניין ושומר על איכות גבוהה במרכיבים ובביצוע. המקום כולל 7 שולחנות בלבד, לכן חובה להזמין מקום מראש בכל שעה.

כתובת: Vigyazo Ferenc utca 4

אתר: www.loulourestaurant.com

Gundel

מסעדה ענקית זו הנמצאת באחוזה ליד גן החיות, היא מוסד קולינרי אמיתי מעידן אחר ונחשבת עדיין למסעדה המפורסמת, האלגנטית והיקרה ביותר בבודפשט. כיאה למעמדה, התפריט מעט מיושן, אך המנות משובחות. אל תוותרו על המנות הראשונות והקינוחים שמאפילים לעתים גם על העיקריות. למי שמעוניין לטעום אבל לא רוצה להוציא יותר מדי, מומלץ לבקר כאן בבראנץ' של יום ראשון. המקום פורמלי מאוד ועל גברים להיות לבושים בז'קט ובעניבה.

כתובת: Allatkerti ut 2

אתר: www.gundel.hu

Arcade Bistro

אוכל הונגרי ובינלאומי עם טוויסט חדשני. בכל יום יש מבחר של 12 מנות היום. המקום מעוצב בטוב טעם. בקיץ ניצב בחוץ, במרפסת הרומנטית, גריל. מכיוון שכבר צברו מוניטין, לפעמים הם מעט שאננים, אבל בכל מקרה האוכל כאן נהדר.

כתובת: Kiss Janos Altabornagy utca 38, Buda

אתר: www.arcadebistro.hu

Costes

המסעדה ההונגרית הראשונה שזכתה לכוכב מישלן. המקום מגיש מגוון אפשרויות שיתאימו לכל אחד,  מארוחת טעימות של שבע מנות הכוללת לובסטר, בשר כבש, מגוון גבינות ועוד, וכלה בתפריט מיוחד לצמחונים.

כתובת: Raday utca 4

אתר:  www.costes.hu

כוכב מישלן. Costes (צילום: shutterstock)
כוכב מישלן. Costes (צילום: shutterstock)

Callas

קאלאס, הממוקמת במשרד הכרטיסים הישן של האופרה, היא מסעדה רחבת ידיים המציעה ארוחות בלתי נשכחות וקוקטיילים מוצלחים במחירים סבירים. המטבח כאן הוא שילוב של מנות הונגריות ואירופיות המוגשות בצורה המסורתית או בשילובי פיוז'ן מעניינים, הכוללים גם תוספת סושי, ועל כולן מופקד אחד השפים היפניים המובחרים של בודפשט. המטבח מתמודד עם המנעד הזה בהצלחה רבה, עם מנות כמו ברווז בסגנון הונגרי המוגש ברוטב בצלים ופלפלים, לזניה נועזת עם בשר ארנב או סשימי טונה מוצלח. השירות מקצועי למדי.

כתובת: VI. Andrássy út 20, Pest

Pava

זוהי ללא ספק המסעדה האקסקלוסיבית ביותר בעיר, השוכנת כראוי לה בקומת הכניסה לבית המלון המפואר והיוקרתי ביותר בבירה. הצוות המקצועי ישרת אתכם בצורה מושלמת, וההקפדה על כל פרט בהכנת המנות, בהגשה ובשירות – יותירו אתכם פעורי פה. חדר האוכל הגדול מעוצב בסגנון אר-דקו מרהיב, ומציע נוף מדהים לעבר גשר השרשרת ונהר הדנובה. המטבח נוטה לכיוון האיטלקי, עם נגיעות של מטבחים בינלאומיים שונים, וכולל שימוש מושכל ברכיבים מקומיים עונתיים. פירות הים טריים ואיכותיים, ומנות הבשר מעולות. כדאי מאוד להשאיר מקום לקינוחים הנהדרים.

 כתובת: Four Seasons Gersham Palace, Belvaros, V. Roosvelt ter 5-6