מאכלים מזרחיים: איפה אוכלים במזרח תל אביב?

כמות העסקים הקולינריים ממזרח לאיילון לא משתווה לזה שבמערב העיר, אבל המקומות שישנם הם מהטובים שאפשר למצוא בעיר

מעדניית אמיגו (צילום: אנטולי מיכאלו)
מעדניית אמיגו (צילום: אנטולי מיכאלו)
4 ביולי 2019

מעדניית אמיגה

מטפטפת עליכם עמבה כשאתם אוכלים פלאפל בעיר? קרוב לוודאי שהיא מעשה ידיו של יצחק אמיגה. העמבה, מסבירים כאן, כלל לא עשויה ממנגו (רק סוג מסוים אחד, שגם אותו תמצאו כאן) וצבעה הכתום מתקבל מתערובת תבלינים ייחודית שמעניקה לה מנעד טעמים ייחודי ואהוב כל כך. תמצאו כאן גם מבחר גבינות, חמוצים עיראקיים, נקניקים, זיתים, פסטלים מרוקאיים וסיגרים.
נוריאל 8, שוק התקווה, ראשון־חמישי 6:00־19:30, שישי 5:00־16:30

הסביח של ציון

תור ארוך אף פעם לא משקר, לכן מומלץ בהחלט להמתין בסבלנות עד שיגיע תורכם לנגוס מהסביח עם העיג'ה של ציון. עיג'ה, למי שלא מכיר, היא לביבת ירק עיראקית פיקנטית ומופלאה, והיא הקיק האמיתי כאן.
המבשר 17, שוק התקווה, ראשון־חמישי 9:00־15:00, שישי 9:00־14:00

אדום מתוק

במקום שבו נמצא היום הדוכן אדום מתוק עמדה בעבר אחת האגדות הוותיקות ביותר בעיר, שמיטיבי לכת יזכרו: המלבי של יקיר. יקיר, שהפך לאגדה בזכות המלבי שלו, אמנם נפרד מהמקום, אך דור הולך ודור בא והמלבי נשאר אותו המלבי: מרקם מלטף ועשיר, טמפרטורה צוננת ומדויקת וסירופ ורוד וסודי שעושה את כל ההבדל.
האצ"ל 53, 7 ש"ח למלבי, 8 ש"ח לבוואריה ולסברינה

110 שנים על הפלנטה. קובה דוד חביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
110 שנים על הפלנטה. קובה דוד חביב (צילום: אנטולי מיכאלו)

קובה דוד חביב

הקובה של חביב נמצאת בשוק התקווה כבר 70 שנה, ומחזיקה במוניטין ארוך עוד יותר (110 שנים!) מהגלגול הקודם של המקום בעיראק. תמצאו שם מרק קובה במיה מצוין, קובה סלק קלאסי וקובה דלעת – שילוב מפתיע של מתיקות עם תבלינים. אל תהססו גם לקחת את סמבוסק החומוס הנפלא.
מבשר 19, שוק התקווה, ראשון־חמישי 8:00־19:00, שישי 8:00־שעה לפני כניסת השבת

לא רק בורקס

המקום כשמו כן הוא: תמצאו כאן חצ'פורי גיאורגי ממש לפי הספר וחינקלי מסורתי, אבל גולת הכותרת של המקום מצויה בבורקס המים (סו בורק) האגדי שמכין בעצמו שלווה, הבעלים. הבורקס ממולא בגבינה בולגרית במליחות מעודנת ולא מבוסס על מרגרינה אלא על בצק ייחודי ודק שמבושל במעט מאוד שמן. את שכבות הבורקס עוטפים ומגלגלים עם מים עד שמתקבל בורקס במרקם אוורירי וקליל. לא להחמיץ.
האצ"ל 55, ראשון־חמישי 7:00־19:00, שישי 7:00־15:00

חומוס יום טוב

לא סתם המקום עמוס לאללה בצהריים. הכל טעים: חומוס גרגרים משובח, קובה במיה, קציצות בשריות וגם קציצות קארי מצוינות. ארוחה עסקית הכוללת מנה עיקרית, סלט ירקות ושתייה עולה 40־50 ש"ח ותותיר אתכם שבעים ומרוצים.
נחלת יצחק 18, ראשון־חמישי 11:30־21:00

אוברדוז סוכר ירושלמי. החגיגה של בבט (צילום: אנטולי מיכאלו)
אוברדוז סוכר ירושלמי. החגיגה של בבט (צילום: אנטולי מיכאלו)

החגיגה של בבט

עם מסורת ירושלמית ארוכה שנים ומתכון אחד סודי ומנצח, בהחלט יש חגיגה בנחלת יצחק. תמצאו כאן וופלים בלגיים במרקם רך, משוחים בסירופים מופלאים (סירופ חמאה, קרם קפה, קרם לימון) ועמוסים בתוספות ייחודיות (מרנג, פירות יער טריים ועוד ועוד). למי שחושש ממתוק, במקום מגישים בשעות הצהריים גם וופלים מלוחים עם לבנה וזעתר, או גבינת שמנת וסלמון.
חפץ חיים 8, ראשון־חמישי 12:00־13:30 ו־18:00־1:00, שישי סגור, שבת 20:00־1:00

המעדנייה ברחוב אצ"ל

השם אמנם נותר עלום, אך הלקוחות הקבועים מכירים כולם את רוזי, הבעלים של המעדנייה שמיטיבה להכיר להם גבינות מובחרות ואיכותיות ממגוון מחלבות באיטליה, פסטות טריות (יש גם ללא גלוטן) ורטבים איטלקיים משובחים, הכל מיובא מארץ המגף. תמצאו כאן גם דגים טריים ומעושנים וכל מה שתרצו לבישול ארוחה איטלקית אמיתית.
אצ"ל 2, שני־חמישי 8:00־18:00, שישי 8:00־שעתיים לפני כניסת השבת

גלידריית ביאנקו נרו

את הגלידה מייצרים במקום מחומרים טבעיים בלבד, מה שמקנה לה טעם מתוחכם ונבון שאינו חוטא בטעמים סינתטיים. תמצאו כאן גלידת קרמל מלוח, פאי לימון ועוגת גזר מופלאות, ובגזרת הטבעוניים שלל גלידות סורבה קיציות כגון מנגו, אבטיח ואננס וגם גלידה מחלב קוקוס בתוספת פניני טפיוקה.
מגדלי תל אביב, נחלת יצחק 18, כל יום 11:00־23:00

ערק, אוזו וכל הבצק בעולם. הסאלוף. צילום: אלעד ברעמי
ערק, אוזו וכל הבצק בעולם. הסאלוף. צילום: אלעד ברעמי

הסאלוף

חמארה תימנית ותיקה שמגישה לאוהדים ממיטב נפלאות הבצק. המתכונים עוברים מדור לדור במשפחה והמקום מגיש סאלוף ולחוח כהלכתם, קובנה חלומית, מלאווח עם ביצה, ג'חנון מצוין וגם מרק חרירה מסורתי וריחני. ניתן לשבת במקום (בימי שישי יש מוזיקה ושירה בציבור, וערק שקדים ואוזו נשפכים בשמחה), או לקחת הביתה ולהנות מבצק רך ומנחם.
התקווה 1, 6886324־03

שיפודי ניסים

ניסים נמצא בשוק התקווה כבר 25 שנים, בפינה כמעט סודית בין סמטאות השוק ומאחורי חנות התבלינים נעמה. על גריל פחמים הוא צולה מול עיניכם הרואות שיפודי עגל, פרגיות, אנטרקוט, שקדים וכבד אווז, ואותם ניתן לרכוש בתוך פיתה אוורירית עם טחינה מתובלת או בצלחת לצד סלט ירקות קצוץ רענן.
המבשר 3, שוק התקווה, ראשון־חמישי 10:00־24:00, שישי 10:00־15:00, מוצ"ש שעה לאחר צאת השבת

צבא הפרעצלים של  שרויטמן. צילום: ערן שרויטמן
צבא הפרעצלים של  שרויטמן. צילום: ערן שרויטמן

שרויטמן

בבית הקפה והמאפה השכונתי שרויטמן בייקרי עושים מקום של כבוד לפרעצלים והם ניצבים בגאון בוויטרינה כשהם פריכים ובוהקים, מחכים לביס הראשון. בצק הפרעצל משובח ובמרקם מדויק, ומגיע עם תוספות שונות כגון סלט אבוקדו, סלמון מעושן, גאודה עזים וקורנביף. אפשר כמובן גם לאכול אותו ריק וליהנות מהפחמימות הריקות. חוץ מהפרעצל בשרויטמן מפליאים גם במגוון מאפי בוקר וכריכים מלחם מחמצת.
נחלת יצחק 30, ראשון־שישי 15:30־7:00

בשרה

בבשרה ישנה קצבייה מיומנת שמוכרת מגוון בשר מובחר וטרי וכן עופות ודגים. המבחר העצום של הבשר והשירות האדיב והמקצועי הפכו את המקום לתחנת חובה לקרניבורים אמיתיים. אך לא על האטליז לבדו, במקום מוכרים גם ממיטב הדליקטס כמו מתבלים ייחודיים להכנת הבשר, פסטה טרייה, סלטים, זיתים ומבחר עשיר של יין להשלמה נאותה של הארוחה.
עמק ברכה 35, ראשון־חמישי 8:00־20:00, שישי 8:00־14:30

וכמובן, הטובות והמוכרות: הסלון, טופולופומפו, קפה איטליה, לחמנינה, צפרה, שרויטמן, יפו-תל אביב