שוק תלפיות הוא המקום הכי לוהט מחוץ לתל אביב. בואו רעבים

חמארה תלפיות. צילום: רעות ברנע
חמארה תלפיות. צילום: רעות ברנע

אם תגיעו בשישי בצהריים לשוק תלפיות בחיפה תבינו איפה נמצאים כל האנשים שאינם בת"א כרגע. אבל גם בכל יום (וערב) אחר בשבוע מדובר באזור שוקק חיים, אווירה מגניבה והמון אוכל שווה, מכל סוג. ניב טובול לוקח אותנו לסיבוב שנחזור ממנו ממש שבעים

3 במרץ 2023

Breda Bakery

מקום טוב להתחיל בו יום טעימות בשוק (או יום באופן כללי) הוא הסניף החדש של ברדא בייקרי. ברדא היא שם דבר בחיפה, הודות לסניף הראשון שעושה חייל זה כבר מספר שנים בעיר התחתית. מדובר בפטיסרי איכותי, חמאתי וצבעוני שקשה לעמוד בפניו. המקום ידוע בחיבורים שלו בין בצקי עלים מדופפים לפירות, כשאחד הבולטים שבהם הוא קרואסון ממולא בקרם לימון מדויק לתפארת. מומלץ גם לנסות את המאפים הפתוחים – ריבועי בצק קרואסון פריכים שעליהם נחים קרם פטיסייר ופירות העונה מהשוק.
סירקין 21, חיפה

בצק מדופף ופירות כי מה עוד צריך בחיים. ברדא בייקרי, שוק תלפיות. צילום: ניב טובול
בצק מדופף ופירות כי מה עוד צריך בחיים. ברדא בייקרי, שוק תלפיות. צילום: ניב טובול

עראבסקה

חיפה בכלל ושוק תלפיות בפרט הם דוגמה נהדרת לחיים משותפים ושכנות טובה בין ערבים ויהודים. בתוך כל זה נמצאת עראבסקה כשגרירה הבולטת של מטבח ערבי מקומי. המסעדה הצבעונית מאפשרת לטעום מנות דגל מהמטבח הערבי של אזור הצפון בגרסתן האותנטית או באינטרפרטציות מתקדמות יותר. אל תוותרו על השישברק – כיסוני בצק רבוף קטנטנים ממולאים בבשר שנמסים בפה ונטמעים במרק יוגורט קליל ורענן. שווה לטעום גם את המלפוף הממולא באורז ובשר (קיים גם בגרסאות טבעונית וצמחונית): עלי הכרוב עוטפים את שכבות המילוי בצורה שוות לב. ביס מושלם ליום חורף חיפאי.
לונץ 7, חיפה

 

View this post on Instagram

 

A post shared by עראבסקה (@arabeska_talpiot)

בְּעִתּוֹ‎

בין דוכנים וקריאות סואנות של רוכלים, במקום שבו בעבר מוקמה מסעדת הפועלים הראשונה בשוק תלפיות ("מפגש השוק"), פתח גיא רוזמרין (פיינליסט משחקי השף ובעל רזומה עשיר במטבחי עילית תל אביבים) את "בְּעִתּוֹ‎" – מסעדה קטנה המורכבת ברובה מבר שמקיף את המטבח. במסעדה אוצר רוזמרין בחכמה את הטעמים של העונה, בעזרת התוצרת היומית שמגיעה לשוק. התפריט משתנה מיום ליום, בהתאם למה שהגיע מהשדה או עלה מהים, ובהתאם לרחשי ליבו של גיא. אנחנו טעמנו מנת ג'יבנה צלויה עם קונפי כרישה ופלפל שחור, וקרפצ'יו דג בשמן עשבים מעושנים וזרעי עגבניה שהיו נהדרים. בצהריים זוהי מסעדת שוק תוססת, בערב היא מאפשרת אווירת בילוי כהלכתו עם קהל צעיר ורעב להרפתקות.
סירקין 34, חיפה

כל דבר בעתו. בעתו, שוק תלפיות. צילום: ניב טובול
כל דבר בעתו. בעתו, שוק תלפיות. צילום: ניב טובול

התאילנדית בשוק

הפעילות הקולינרית הערה בשוק תלפיות משכה אליה גם את טעמיה של האומה המזוהה ביותר עם מאכלי ומסעדות שוק – תאילנד, וברחוב לונץ התמקמה לאחרונה מסעדת שוק תאילנדית לכל דבר ועניין. בעלי המסעדה, שי אראל, מיצה שנים ארוכות של רשתות מסעדות שהיו ברשותו ובחר להמשיך לפרויקט קטן וקרוב לקהל. לטובת המשימה התגייסה ני, בתפקידה האחרון – השפית של שגרירות תאילנד בישראל, כשבאמתחתה רק דרישה אחת – לשמור את טעמי האוכל נאמנים למקור התאילנדי ללא התאמות חך שונות. ואכן, האוכל בתאי מרקט בועט, מסעיר ומעניין כמיטב המסורת התאילנדית. מומלץ לנסות את הסום טאם פי גאי, שהוא סלט סום טאם שמגיע עם כנפי עוף מטוגנות בציפוי ממכר. המנה הזו נוצרה כששי ראה את הטבחים התאילנדים טובלים בהפסקה את העוף ברוטב הסום טאם, וביקש מהם לנסות להעביר את החוויה גם לשאר הקהל. בנוסף, בולטים כאן שלושת תבשילי הדגל של ני – טום יאם, קוטייאו וגאנג קי וואן (קארי ירוק שנטחן במקום), שמגיעים בגודל ידידותי ומחיר מזמין (25 ש"ח לתבשיל קטן) ומאפשרים להכיר את מגוון הטעמים העשיר של המטבח הזה.
לונץ 4, חיפה

בלי התאמות לחך המקומי. התאילנדית בשוק תלפיות. צילום: רעות ברנע
בלי התאמות לחך המקומי. התאילנדית בשוק תלפיות. צילום: רעות ברנע

ג'רבה

מסע אוכל בשוק חייב לעבור במסעדת פועלים, ואם כבר מסעדת פועלים, אז אחת עם סיפור מעניין: את ג'רבה, מסעדת הפועלים הטוניסאית בשוק תלפיות, פתחה יפה כמחווה לזיכרונותיה מהמסע המשותף לה ולאביה הימאי שהתחיל בנמל חיפה והגיע עד ליפן. מהמסע יפה זוכרת שני דברים, את ההנאה שבאכילה בערי הנמל בהם עצרה ספינת המשא, ואת הכיף שבנגינה שהיתה משותפת לה ולאביה. במסעדת ג'רבה מגישה יפה אוכל טוניסאי ביתי בתפריט יומי משתנה, שמלווה במוזיקה בלתי פוסקת מכלי הנגינה האקזוטיים שפזורים במסעדה. אם תגיעו בזמן מתאים, יפה תציג לכם אותם בג'אם קטן ליד קוסקוס טרי, בוריק או פריקסה.
סירקין 21, חיפה

ג'אם מוזיקלי וקוסקוס. ג'רבה בשוק תלפיות. צילום: ניב טובול
ג'אם מוזיקלי וקוסקוס. ג'רבה בשוק תלפיות. צילום: ניב טובול

המבשלה בשוק תלפיות

חיפה היא עיר של בירה. החספוס שלה, מורשת הימאים שזועקת מכל פינה והעליות המצמיאות פשוט דורשות את המשקה המבעבע, בטח כשאתם מסתובבים בשוק. מקום אחד ששווה לעצור בו לבירה הוא המבשלה בשוק תלפיות, שבה מוכרים מגוון סוגי בירות מתוצרת משפחתית של בעלי המקום. הבירות עצמן מיוצרות משעורה מונבטת שתוססת בתהליך טבעי בתוך בקבוק, וכתוצאה מכך הן לא מפוסטרות ולא מסוננות. כל זה יוצר טעם פאנקי ומרענן, והן יהיו אחלה אתנחתה בין כל האוכל הזה.
סירקין 27, חיפה

דואגים שלא תתייבשו. המבשלה בשוק תלפיות. צילום: ניב טובול
דואגים שלא תתייבשו. המבשלה בשוק תלפיות. צילום: ניב טובול

חמארה תלפיות

חמארה תלפיות היא ספינת הדגל של הקולינריה המתחדשת בשוק, והיא המקום שתרצו לסיים בו (טוב, כמעט) את היום הטעים הזה. החמארה מעוצבת באקלקטיות אלגנטית כיאה למורשת ההיפסטריות באזור. האוכל כאן משתנה בתכיפות ומבוסס ברובו על דגה ופירות ים בשילוב פרי וירק עונתי. הכל טרי מאוד, הכל מטופל בקפידה, עמוס בסטייל וערב לחך. בצהריים יש ווייב רגוע יותר אבל הכי שווה לבוא בערב, עם קבוצת חברים שישלקו איתכם אויסטרים, כוסות יין צרפתי קלאסי, עוד קצת שרימפסים, ביס של דגים כבושים, עוד ביס קטן של קלמרי, יטעמו פסטה וונגולי ולא יהססו לסיים בעוגת שמן זית. אה, וכמובן שימשיכו איתכם לעוד דרינק בחמרמורת אחרי כל זה.
סירקין 28, חיפה

ספינת הדגל. חמארה תלפיות. צילום: רעות ברנע
ספינת הדגל. חמארה תלפיות. צילום: רעות ברנע

חמרמורת

החמרמורת היא בר ה-next door של החמארה, וכל מה שצריך לעשות כדי להגיע אליו הוא לחצות את הכביש ולהמשיך בבילוי, עם דרינק קלאסי ומנות קטנות שיוצאות מהמטבח (אם כל זה עוד לא הספיק). אבל בלי קשר למסעדת האם, חמרמורת היא גם מוקד בילוי ששווה לפקוד גם בפני עצמו. האווירה מוקפדת ומציעה תפריט אמיץ יותר, לצלילי מוזיקת ג'אז עדכנית ואלכוהול משובח. מקומות מעולים כאלה מורידים לטמיון את כל הבדיחות על חיפה שהולכת לישון מוקדם.
סירקין 27, חיפה

כנאפה תלפיות

כל סיפור טוב צריך להסתיים עם טעם מתוק, ואם הוא גם פריך-חמאתי-נימוח אז בכלל. מזל שכנאפה תלפיות נמצא ממש במרכז השוק בדיוק בשביל זה. הכנאפה ממוקמת בבוטקה מוקף בכיסאות כתר ורודים שמשמש כמעין מרכז לשוק וסמטאותיו המסתעפות, ומדובר באחת מהכנאפה הכי טובות שטעמנו: שערות הקדאיף פריכות וחמאתיות, גבינת הג'יבנה הנימוחה וגלידת ההל שיושבת מעל טריות ומשובחות מאין כמותן. הן מיוצרות מחלב שמפיקה משפחות של זידאן (בעל המקום) בשיטה מסורתית. סיומת הביס של הכנאפה הזו מעודנת ונעימה, לא משאירה סוכר מיותר בפה אלא רק טעם של עוד ועוד. ועוד.
סירקין 29, חיפה