לאכול אותן: אונזה חוגגת עשור עם ארבע שפיות נפלאות במטבח

גירל פאוור וקובה חמוסטה. פריאל שבו באונזה (צילום אסף קרלה)
גירל פאוור וקובה חמוסטה. פריאל שבו באונזה (צילום אסף קרלה)

במטבחים של המסעדות הטובות בתל אביב תמצאו מעט מאוד נשים. במסעדת אונזה האהובה משוק הפשפשים החליטו לחגוג עשור להיווסדה בסימן גירל פאוור, ושפית הבית אולה פפר תארח את דנה לי ברמן, מאיה דרין, סבינה ולדמן ופריאל שבו לחודש של קולינריה נשית עילית. השוויון מעולם לא היה כה טעים

31 בינואר 2023

כולם מדברים על ייצוג שווה לנשים, אבל במטבחים מקצועיים יש רוב ברור למין הגברי. הצרימה ניכרת אפילו ב"משחקי השף", ריאליטי שמדמה מסעדנות: בפרק שבו התבקשו המתמודדים להכין ניוקי הורכב שולחן השיפוט מהגמוניה גברית, וגם פאנלי השופטים הקבועים של תוכניות הריאליטי  כוללים בדרך כלל רק ייצוג נשי סמלי. במסעדת אונזה בוחרים לציין יום הולדת 10 נגד המגמה השוביניסטית ובסימן העצמה נשית.

חגיגות העשור מקבצות תחת קורת גג אחת ארבע שפיות בולטות ומוערכות – מאיה דרין, סבינה ולדמן, פריאל שבו ודנה לי ברמן – שכולן קשורות באופן כזה או אחר לעולמות הריאליטי אוכל. דרין החזיקה בעבר מסעדה ("אימומה" הנהדרת) וכיום היא עיתונאית, מתכונאית והיועצת הקולינרית של "מאסטר שף", וולדמן, שבו וברמן השתתפו כמתמודדות ב"משחקי השף". כל אחת מהן תתארח לשני ערבים ותבשל ביחד עם השפית הקבועה של אונזה, אולה פפר.

ברוקסטת חלת חולין עם לאבנה, סחוג וטרטר דג. מאיה דרין (צילום אסף קרלה)
ברוקסטת חלת חולין עם לאבנה, סחוג וטרטר דג. מאיה דרין (צילום אסף קרלה)

כל אחת מהאורחות תכין מנות המייצגות את סגנון הבישול שלה. דרין תגיש, למשל, מרק בויאבז רויי עם שמן זעתר ושרימפס; ברוסקטת חלה של יום חולין עם לאבנה, סחוג, טרטר דג, נענע ושמן זית; שישברק פלפל שחור ממולא תפוחי אדמה, כרישה קונפי, רוטב בר בלאן ויוגורט; ובורקס בורגיניון עם בשר מפורק של אוסבוקו ובייבי גזרים צבעוניים מקורמלים. ולדמן (לשעבר ברברסקו, לילית, ננה בר) תגיש טרטר בקר על בליני כוסמת וצ'יבורק בשר עם שומן טלה, שילוב בין המטבח הרוסי עליו גדלה ומטבחי מסעדות שבהן עבדה. פריאל שבו (ממסעדת בוטרגה בשוק הכרמל) תבשל בצלים ממולאים, קובה חמוסטה במילוי זנב שור, קציצות ענן בזעתר על אורז צהוב, ודנה לי ברמן (בר א וין ובקרוב מסעדה חדשה) תתרכז במנות בסגנון איטלקי, למשל נודי פרמז'ן וריקוטה ומח עצם, ושרימפס צלוי בחמאת פפרונצ'ינו.

סבינה ולדמן (מימין) ואולה פפר (צילום אסף קרלה)
סבינה ולדמן (מימין) ואולה פפר (צילום אסף קרלה)

כל שפית תתארח באונזה למשך שני ערבים: מאיה דרין (31.01-1.2), סבינה ולדמן (6-7.2), פריאל שבו (20-21.2) וברמן (26-27.2). המחווה לכישרון וליכולת המוכחים של הגירל פאוור מוצדקת, ובעולם מתוקן השוויון ראוי שיקרה כל שנה, כל השנה, ולא רק פעם בעשר שנים במסעדה אחת טובה.
>> אונזה, רבי חנינא 3, 03-64860600