התל אביבי הראשון: הבמאי אורי זוהר הלך לעולמו בגיל 86

אורי זוהר, מתוך הסרט "אורי זוהר חוזר" (צילום מסך: יוטיוב)
אורי זוהר, מתוך הסרט "אורי זוהר חוזר" (צילום מסך: יוטיוב)

הבמאי, השחקן והרב אורי זוהר הלך לעולמו הבוקר בגיל 86 לאחר שלקה בליבו. זוהר היה ממייסדי התל אביביות החדשה ומגדולי מתעדיה ומבקריה ביצירתו, ובמובנים רבים היה התל אביבי האולטימטיבי עד חזרתו בתשובה. יהי זכרו ברוך

הבמאי והיוצר אורי זוהר הלך לעולמו בגיל 86 בביתו בירושלים. זוהר היה מהבמאים שהיטיבו לתעד, לבקר ולייצג את תל אביב של שנות ה-70 ובעיקר את הבוהמה הזעירה שהתפתחה בה באותם שנים, ונחשב לאחד מיוצרי הקולנוע והטלוויזיה הגדולים בתולדות המדינה. חזרתו בתשובה בתחילת שנות השמונים הדהדה את המיאוס שלו מהבוהמה התל אביבית (ומעצמו) ונחשבה כניצחון גדול לתנועת ההחזרה בתשובה החרדית, כמו גם מכה לתרבות החילונית.

זוהר ז"ל היה במידה רבה התל אביבי האולטימטיבי, כאחד ממובילי חבורת "לול" יחד עם אריק אינשטיין, צבי שיסל, שלום חנוך ועוד, שהניחה את היסודות למיתולוגיה הגדולה סביב חוף מציצים, הצריף של אביגדור ושאר תחנות תרבות היסטוריות בעיר. הוא נולד בתל אביב להואים שעלו מפולין שנתיים קודם לכן, ואת הפריצה הגדולה שלו לתודעה עשה בלהקת הנח"ל, שם שירת לצד אברהם הפנר וחיים טופול (Aהיו שותפיו לעשייה הקולנועית בהמשך). לצד יצירותיו המסחריות המוכרות היה גם ממובילי האוונגרד בקולנוע המקומי ("שלושה ימים וילד", "התעוררות", "חור בלבנה") ונחשב לקולנוען פורץ דרך ולשחקן מבוקש. בין יצירותיו המוכרות: עץ או פלסטיין, שלושה ימים וילד, השכונה שלנו, הצד השני, התרוממות, שבלול, עיניים גדולות ועוד.

אורי זהר. צילום מסך מתוך הסרט "אורי זוהר חוזר"
אורי זהר. צילום מסך מתוך הסרט "אורי זוהר חוזר"

זוהר ז"ל לא בחל בקומדיה מסחרית לצד ניסוייו האומנותיים, והיה גם ממייסדי להקת בצל ירוק ונחשב לאחד הסטנדאפיסטים הראשונים בישראל, ועוד בתחילת שנות השישים הופיע על בימות מועדון החמאם עם מופעי יחיד קומיים. עם הקמת הטלוויזיה הישראלית הוא החל לעבוד גם בטלוויזיה ("לול", "זה הסוד שלי") והפך למנחה פופולרי שהגיש גם את טקס מלכות היופי והנחה את מסיבת הניצחון של מכבי תל אביב בגביע אירופה, כך שבמידה רבה היה גם המולטי טאלנט הראשון. בשנת 1997 חזר זוהר אל מסך הטלוויזיה עם תוכנית אירוח קצרת ימים בערוץ הראשון. הסרט "אורי זוהר חוזר" שעלה ב-HOT לפני שלוש שנים כולל הרהורים מרתקים של זוהר על חייו ואמנותו, ותיעד את ניסיונו לשוב ולביים סרט עלילתי כרב ואדם חרדי, סרט קצר שהוקרן רק בפני קהילות חרדיות. זוהר הלך אתמול לעולמו לאחר שלקה בליבו. הלווייתו תיערך היום בשעה 16:00. יהי זכרו ברוך.

"זה שאלוהים לא הורג אותך בבוקר, זה סימן שאין אדוני" (גוטה)

Posted by Guy Shoham on Thursday, June 2, 2022