אורנה בנאי לא מפחדת: "אני מוכנה להקריב את עצמי, אין לי מה להפסיד"

אורנה בנאי. צילום: דנה מאירזון
אורנה בנאי. צילום: דנה מאירזון

הנאום המסעיר שלה בהפגנה בתל אביב זכה גם לתגובות שליליות, אבל לאורנה בנאי זה לא מזיז. "אנחנו הולכים לאבדון, מחובתנו לדרוש ראש ממשלה שאין נגדו כתבי אישום"

19 ביולי 2020

היי אורנה, תרשי לי לצלול מיד: בהפגנה אתמול בתל אביב אמרת מילים חריפות נגד נתניהו והממשלה. יש פחד שזה ייפגע בך איכשהו?
"ממש לא, בכלל לא אפילו. אני קצת מתפתה להיכנס ולראות תגובות, וכמובן שזה מורכב מתגובות מחבקות ומתגובות בשגיאות כתיב, של אלו שמקללים אותי ומאחלים לי למות מעודף כיעור פנימי. זה מדהים אותי שאנשים מסוגלים עדיין להאמין לראש ממשלה שגורר אותנו למטה. זה מעציב ומאכזב".

אחרי שירדת מהבמה אחד המפגינים צעק לך משהו, מה זה היה?
"הוא אמר לי שאני נגד חיילי צה"ל. בצוק איתן אמרתי שאני מתביישת שזה העם שלי, וזה נאמר בהקשר של התגובות המתלהמות. החליטו שאני מתביישת בחיילי צה"ל, ועל זה שילמתי מחיר כבד מאוד".

ואת לא פוחדת שזה יקרה שוב?
"היום אין לי מה להפסיד, והרבה אמנים כבר מבינים את זה. אנחנו הולכים לאבדון, זאת התחושה. לא רק בגלל הקורונה, אלא בגלל המנהיגים. יש לנו ראש ממשלה נוכל ומושחת. לאן זה יכול ללכת? זה האיש שמנהל אותנו, והדבר האחרון שמעניין אותו הוא האזרחים והמדינה. אז מה יש לי להפסיד? אני מוכנה להקריב את עצמי. אני יודעת שזה נשמע הירואי, אבל אין לי בעיה להקריב את עצמי. אם תקראי לזה התאבדות, אז אני מתאבדת. אני גם ככה מרגישה שאין לי הרבה סיכוי פה. אולי זאת זכות 'למות' על איזשהו ערך. זה נשמע מאוד דרמטי, אבל האנשים שהגיעו אתמול וזעקו – זאת הייתה המטרה שלי. ידעתי שאני הולכת לעזור לאנשים כי אני מדברת מדם לבי, והם יוכלו לעשות את זה גם".

זה התאפשר כמובן בגלל שאת אמנית מפורסמת מהמיינסטרים. אנחנו רואים התעוררות של קולגות שמתחילים לדבר, אבל יש מספיק מהם?
"תמיד נדמה לי שכן, ואז אני מגלה שלא ממש. האמנים האחרים שעלו אתמול אמרו משהו שקשור למחאה או שרק שרו?"

View this post on Instagram

הופעה בזאפה. היה אש

A post shared by Orna Banai (@ornabanai) on

"אתמול שני נהגי מוניות אמרו לי שהם לא מתכוונים להצביע שוב לביבי כי הוא מושחת. אז תודה לאל, יש גם אנשים ישרים"

בעיקר שרו, אבל בחרו שירים מחאתיים.
"אחרי ההתבטאות של אסף אמדורסקי הייתה תחושה שהוא התאבד. דיברתי איתו באותו יום והוא אמר לי שזה מובן מאליו, שהוא כל הזמן היה שם ופשוט לא פנו אליו. אבל את צודקת, אף פעם לא שמעתי זמר מזרחי שמתבטא נגד נתניהו. ואני לא בטוחה שכולם ימניים".

אולי בגלל שיש להם יותר קהל להכעיס?
"זה מוזר, כי אנחנו מדברים עכשיו על ערכים כמו יושר ומוסר, לא מדברים ימין-שמאל. מדברים על להציל את המקום הזה מאובדן טוטאלי של ערכים. אתמול שני נהגי מוניות, גם בדרך להפגנה וגם בדרך חזרה, אמרו לי שהם לא מתכוונים להצביע שוב לביבי כי הוא מושחת. אז תודה לאל, יש גם אנשים ישרים. בסך הכל אנחנו רוצים ראש ממשלה שאין נגדו כתבי אישום, זה המעט שאנחנו מבקשים. זה לגיטימי והכרחי, זאת חובתנו לדרוש את זה".

עלית לבלפור?
"כן, פעמיים. היה אדיר, האווירה שם היא של אנשים שאוהבים את המקום ורוצים להילחם על הבית ועל השפיות פה ולא לתת למשפחת נתניהו המסוכנת והשקועה בעצמה והמנותקת לנהל פה את העניינים".

איזה מסר היית רוצה שיחדור לבית ראש הממשלה?
"שיעוף לנו מהעיניים פשוט. אנחנו לא יכולים לראות אותו יותר".

"יש בממשלה ערימה של אנשים לא מוכשרים שבראשם עומד אדם שלא מתעסק בנו, אלא בעצמו ובמשפט שלו ובמשפחה שלו. זה מצב בלתי נסבל. אנחנו בני ערובה"

מה הלחם ושעשועים שלך בימים האלה?
"למדתי להכין אוכל, לא הייתי מבשלת כל כך לפני. אני ואמיר צמחונים אז למדתי להכין כל מיני דברים מטופו. לפני כן היינו מזמינים הרבה, אבל עכשיו אני מודה שיש פחות כסף אז אני יותר מכינה. אני גם רצה קצת, רואה סדרות, קוראת ספרים. התפנה לי זמן".

ההפוגה הזאת היא אמנם גזירה קשה, אבל את מצליחה להפיג ממנה הנאה?
"האמת שהגל הראשון היה כיף, אבל הקסם פג. הייתה שם התבוננות, חשבון נפש. עכשיו נותרה רק ההרגשה שדופקים אותנו ולא מנהלים את זה כמו שצריך. חלמאות של הממשלה הלא מובנת הזאת, ממשלה אטומה. יש שם ערימה של אנשים לא מוכשרים שבראשם עומד אדם שלא מתעסק בנו, אלא בעצמו ובמשפט שלו ובמשפחה שלו. זה נורא. זה מצב בלתי נסבל. אנחנו בני ערובה".

ממה את בכל זאת מצליחה להתפרנס?
"אין לי הופעות, כל מה שעל במה בוטל כמובן. יש לי מופע חדש שהוא סוג של הרצאה אז לשמחתי אני מופיעה איתו בזום לחברות הייטק. היו כמה הופעות וזה עובד ממש טוב, אז מזה אני קצת מתפרנסת. בעוד שבועיים אני מתחילה צילומים לסדרה חדשה שנקראת 'הבוגד' עם ליאור אשכנזי, עוז זהבי ועוד שחקנים. זה נדחה כמה פעמים בגלל הקורונה ועכשיו מנסים שוב".