האזינו: אור בזויות 219 – צבי שקנאי

Fאנק של שוק, Pאנק-פופ מצפון אירלנד, מוזיקה יוונית, שיר על חיות, שיר אהבה לבירה, גראז' פסיכדלי אפל ועוד באור בזויות - מדור המוזיקה ותוכנית הרדיו של אורי זר אביב

Moodymann
Moodymann
8 בספטמבר 2015

אור בזויות משודרת בימי ראשון ב-22:00 ברדיו הבינתחומי. לעמוד הפייסבוק של אור בזויות

Ween – "I'm Dancing in the Show Tonight"

דין וג'ין ווין הוציאו ב-1997 אלבום פסיכדלי עם השפעות פרוגרסיב והרבה הומור, כדרכו של ההרכב הנהדר הזה. זהו הקטע הביזארי שפותח את האלבום, ששמו "The Mollusk" ("הרכיכה") והקונספט שלו עוסק ברובו באפילה תת ימית. אה, ולא, לא באמת קוראים להם דין וג'ין ווין. כאילו, גם הרמונז לא יצאו כולם מאותה אמא, אתם יודעים. אתם יודעים, נכון?

The Mollusk by ween
The Mollusk by ween

The Undertones – "Here Comes The Summer"

קצת באיחור בהתחשב בכך שאוגוסט כבר מאחורינו, אבל "הנה בא הקיץ" הוא שיר שתמיד בא טוב; לקוח מתוך אלבום הבכורה של הרכב הPאנק-רוק הפופי מצפון אירלנד, האנדרטונז. כן, אותם האנדרטונז שהשדרן האגדי ג'ון פיל פרש את חסותו עליהם, ועד יום מותו טען כי שיר אחר שלהם, "Teenage Kicks" הוא השיר האהוב עליו בכל הזמנים. אם אתם לא מכירים אותו, אתם צריכים.

Tapes 'n Tapes – "Insistor"

טייפס אנד טייפס היא אחת מהלהקות שמייצגות הכי טוב את עידן הזהב של בלוגי המוזיקה. בלוגים כתבו ודחפו אותם עד שהלהקה הוזמנה להופעת בכורה אצל דייויד לטרמן. יש אפילו בלוג מוזיקה ישראלי בשם "טאפאס וטאפאס" הקרוי כמשחק מילים על שם שם הלהקה. חבל שהוא לא מתעדכן יותר.

Crystal Chandelier – "Suicidal Flowers"

להקה שפרטים עליה כמעט בלתי ניתנים לאיתור. נשמעת קצת כמו הדורז, וגם פעלה באותה תקופה, אבל הרבה יותר גראז'ית ופסייכית ממנה. קריסטל שנדליר הוציאו כמה סינגלים בין 1968-1969 ונעלמו. אפשר למצוא קטעים שלה באוספים של חולי גראז' ובהם Acid Dreams" Epitaph: 75 Minutes of Green Fuz" ו-"Pebbles Vol. 3: The Acid Gallery".

Reaching Quiet – "I Beer"

יוני וולף א.ק.א Why הוא כבר שם מוכר בקרב חובבי אינדי, ומי שחפר בהיסטוריה שלו בטח מכיר גם את הטריו Clouddead. ובכן, Reaching Quiet הם שני שליש קלאודד, כלומר וולף וחברו Odd Nosdam. ב-2002 הם הוציאו את אלבומם היחיד "In the Shadow of the Living Room" שכלל 30 קטעים קצרצרים ומאוד לא ברורים. כמו זה.

Dot Allison – "We're Only Science"

פעם טיילתי ביום גשום בלונדון ושמעתי מתוך בר שמשמיעים בו את דוט אליסון המדהימה. הצצתי פנימה וגיליתי אותה בכבודה ובעצמה שרה ומנגנת בפסנתר. הקטע שלה שבחרתי, מתוך אלבומה השני (We Are Science" (2002", מדגים את כוחה באלקטרוניקה של התקופה, ולטעמי עדיין בוהק ביופיו גם היום. אליסון הסקוטית הספיקה מאז לעבוד עם פיט דוהרטי, סקוט ווקר, מאסיב אטאק, פול וולר ועוד המון חבר'ה טובים.

We Are Science by Dot Allison
We Are Science by Dot Allison

Clinic – "Come Into Our Room"

באותה שנה שיצא אלבומה של אליסון, הוציא הרכב מליברפול את אלבומו השני שמשלב פוסט Pאנק, אינדי וערימות של מקלדות וינטאג'.  האלבום "Walking With Thee" היה מועמד לפרס הגראמי בקטגוריית האלבום האלטרנטיבי הטוב של 2003, אבל הפסיד ל-"A Rush of Blood to the Head" של קולדפליי. אתם קולטים שקולדפליי נחשבו פעם ללהקה שעושה מוזיקה אלטרנטיבית?! אבוי.

Chromatics – "Back from the Grave"

נציגי הלייבל המצויין Italians Do It Better עומדים להוציא בקרוב את האלבום המבטיח "Dear Tommy". זה לא מתוכו, אלא דווקא מ-"Kill For Love" שיצא ב-2012 והיה אחלה אלבום.

Ian Brown – "Kiss Ya Lips (No I.D.)"

מתוך "Solarized" של הקוף האנגלי החביב עלינו. לא ברור לי איך הקטע הזה לא הפך לאחד הבולטים באלבום ההוא. אולי כי הוא הכיל כל כך הרבה שירים טובים. בכל אופן, הקטע המקפיץ הזה נשמע כמו תגובה לאכיפת מדיניות בטחון הפנים המופרזת והמעיקה ששולטת בנמלי התעופה מאז ה-11 בספטמבר.

Creature – "Ow Much"

תמיד יש מציאות בסדרת אוספי "Back To Mine", שבדרך כלל ממוקססים על ידי דיג'ייז או אמני מוזיקה אלקטרונית ידועים (אם כי לא תמיד). זו אחת מהן, מתוך ה"באק טו מיין" שאצרו The Orb ב-2003, זהו קטע סופר-פאנקי, היפ הופי שנשמע כמו התמקחות בשוק מיניאטורי ששוכן עמוק בתוך סאמפלר.

Moodymann – "Got Dem Freaks Wit Me"

מודימאן (קני דיקסון ג'וניור) הוא דיג'יי ומפיק האוס ידוע מדטרויט (כן, אומרים את זה על כל דיג'יי מדטרויוט. אבל הוא באמת). האמת היא שהוא הרבה יותר מזה, כפי שהוכיח (שוב) באלבום שהוציא בשנה שעברה ושהוא ערימה של סקסיות פריקית ואקלקטית להפליא הכוללת קטעי פסיכדליה, האוס, פאנק, היפ הופ ואר-נ-בי.

Moodymann
Moodymann

מתן אשכנזי – "צבי שקנאי"

"צבי, שקנאי, חתול, חילזון / לוטרה, בונה, נוטריה, ביזון / מדוזה, שלדג, קיפוד, אוגר / סוס, מוס, ג'מוס, חמוס, נמר / פרעוש, עכברוש, לוויתן, אנקור / דולפין, צבוע, נקר, סוס-יאור / סמור, למור, צב, דב-נמלים / עגור, דבור, יחמור, ועדר פילים / טווס, מרבו, סנאי, ארנב / נשר, קונדור, נץ, עיטם-לבן-זנב / גמל, ארי-נמל, חזיר, ארמדיל / יאק, מקק, זרזיר, קרוקודיל / דודו, עזניה, פרה, קרנף". האזינו לאלבום המלא.

Sparklehorse – "Gold Day"

להקת גרנדדי הודיעה בשבוע שעבר שהיא מתאחדת ועובדת על אלבום חדש. נוסף על כך שזה משמח לכשעצמו, נזכרתי באותה הופעה שלהם מ-2001, בה משום מקום הם העלו לבמה את מארק לינקוס, הלוא הוא ספרקלהורס. השיר המרומם שבחרתי לקוח מאלבום ששמו "It's a Wonderful Life". בסוף הוא התאבד.

It's a Wonderful Life by Sparklehorse
It's a Wonderful Life by Sparklehorse

אילנה אליה – "בובה ממוכנת"

אחד משיריה הקנוניים של המשוררת דליה רביקוביץ' בביצוע הזמרת הירושלמית אילנה אליה שמכניסה בו אלמנטים אתניים-כורדיים. הרבה יותר יפה מהביצוע המוכר יותר של יהודית רביץ.

Nick Cave & the Bad Seeds – "Black Betty"

ביצוע שיכור במיוחד של השיר הידוע. שימו לב איך קייב מתנדנד בחדר, מתקרב ומתרחק, מהמיקרופון. מתוך אלבום הקאברים "Kicking Against the Pricks" מ-1986.

Barry Adamson – "The Swinging Detective"

אדמסון מהזרעים הרעים היה חבר עם קייב גם בלהקת The Birthday Party שקדמה לה. הוא היה חלק מלהקת הפוסט-Pאנק המעולה מגזין ומאידך יצר סינת'פופ אייטיזי עם ויסאז'. אדמסון גם כתב מוזיקה לסרטים ותרם יצירות, בין השאר, לפסי הקול של "כביש אבוד" של דיויד לינצ' ו"רוצחים מלידה" של אוליבר סטון. "סווינגין' דיטקטיב" לקוח מתוך אלבום הסולו הראשון שלו, "Moss Side Story" שיצא ב-1988. כבר בו אפשר לשמוע את הווייב הסינמטי בבירור.

Moss Side Story by Barry Adamson
Moss Side Story by Barry Adamson

Olympians & Pasxalis – "To Sxoleio"

ואם בפסי קול עסקינן, הקטע היווני הזה, שבטח התבזתי קשות בתוכנית בנסיון כושל להגות את שמו נכון, לקוח מתוך הסרט הסופר-מגניב "Soul Kitchen" של הבמאי הטורקי פאתי אקין.

Skinny Puppy – "Jaher"

"כלבלב כחוש" הוציאה ב-2007 את "Mythmaker"', שקטעים ממנו כיכבו, בין היתר, בסרט "המסור 5". שיהיה לנו חג שמח.

אור בזויות משודרת בימי ראשון ב-22:00 ברדיו הבינתחומי

אור בזויות בפייסבוק