עסקים מתוקים במיוחד מהעוטף והצפון נוחתים ליריד מיוחד בשרונה

לא רק מתוקים: מרמת הגולן לשרונה מרקט. מטרלו (צילום: סופגי)
לא רק מתוקים: מרמת הגולן לשרונה מרקט. מטרלו (צילום: סופגי)

מי אמר שאי אפשר גם לעזור לתושבים שנפגעו מהמלחמה וגם ליהנות מקצת מתוק? יריד מיוחד שיערך בסוף השבוע הקרוב (7-8.12) בשרונה מארח עסקים מקווי העימות להכין לכם קרואסונים מופרעים, פרלינים טעימים והמון יין. אתם רק צריכים לבוא, לקנות ולהתפנק - ועל הדרך גם עזרתם

4 בדצמבר 2023

בשבעה באוקטובר נרצח השוקולטייר והקונדיטור דביר קרפ ז"ל בביתו שברעים, לעיני אשתו ושלושת ילדיו. בית העסק שלו "שוקולד קפה", שהיה עוגן לקהילה, נותר מאז סגור ומיותם. מיד לאחר השבת השחורה הרים אורי שטיינר, שותפו וחברו הקרוב של קרפ, הדסטארט לשיקום המקום ולתמיכה בבני המשפחה. באירוע שיתקיים השבוע, "שוקולד קפה" ובתי עסק ויצרנים נוספים מקווי העימות יתארחו בשרונה מרקט ויתנו לנו התל אביבים הזדמנות לזכור ולתמוך.

לזכרו. דביר קרפ ז"ל (צילום יח"צ)
לזכרו. דביר קרפ ז"ל (צילום יח"צ)

"אור ראשון" הוא שמו הסמלי של האירוע, שיפתח את חג החנוכה הקודר ביותר שידעה המדינה. קונדיטורים, שוקולטיירים, אופים ויקבים מקווי העימות שפרנסתם נפגעה וזקוקים להגדלת תזרים המזומנים יגיעו לשרונה מרקט כדי למכור את תוצרתם ולקבל חיבוק מהקהל. כמחווה לקרפ ולבית הקפה שלו, ישחזרו תלמידי מגמת הקונדיטוריה של בית הספר "בישולים" את מתכוני הדגל – פרלינים, בראוניז, סופלה שוקולד ועוגיות תמרים, כאשר כל ההכנסות יועברו כתרומה לשיקום העסק ולשימור מורשתו של קרפ ז"ל.

הסיפור הטראגי של "שוקולד קפה" תופס מטבע הדברים את מרב תשומת הלב, אבל שאר העסקים שיציגו ספגו גם הם נזקים לא פשוטים. קונדיטוריית "מטרלו", מעוז הקרואסונים הממולאים מקיבוץ עין זיוון, עמדה סגורה במשך שבועיים וחצי לאחר השבעה באוקטובר. עם הפתיחה עברה השמועה מפה לאוזן, וכעת חיילי צה"ל מהמוצבים הסמוכים הם היחידים שמצליחים לשים יד על הפחמימות היפהפיות. "קצת מוזר לי להגיע לתל אביב בנסיבות כאלו, אבל בגלל שהאירוע מאגד עסקים שנפגעו במלחמה זה הסתדר", אומר הקונדיטור עדי פרץ, שיכין חמש גרסאות לקרואסונים ממולאים. בניגוד לפעמיים הקודמות שבהן התארח במרקט, הפעם יאפה פרץ את הקרואסונים במקום והם יוגשו פריכים ומתפצפצים בדיוק כמו ברמת הגולן.

עם שוקולד ויין ננצח (צילום אלה חרפק, מותק סדנאות שוקולד)
עם שוקולד ויין ננצח (צילום אלה חרפק, מותק סדנאות שוקולד)

האופה דוד אמזל ממאפיית "לחם טנא", שבשגרה ממוקמת בחורשה קסומה בגשר הזיו, יגיע ל"אור ראשון" עם  לחמי מחמצת ולחמים מקמחי מורשת בעבודת יד, מאפים מתוקים ומלוחים וחלות לשבת. בני הזוג ורד באר (קונדיטורית בת קיבוץ גשר הזיו) ושף-קונדיטור מוראד בשארה (יליד תרשיחא, בעלי מאפיית "טופלו" בעיר העתיקה של תרשיחא) מתמחים במאפים ללא גלוטן. לאירוע הם יכינו לחמי מחמצת, קישים, פיצות, קינוחים מיוחדים ועוגיות, שאת כולם תוכלו לטעום ולרכוש במקום.

את ענף השוקולד מייצגים "מותק סדנאות שוקולד" מקיבוץ גברעם שבעוטף עם סדנאות, מארזי פרלינים ומארזי שוקולד ריאליסטי – מארזי מתנה מתוקים עם פריטים מחיי היומיום, שנראים ממש כמו הדבר האמיתי; ו"לה שוקוליטה" – מפעל שוקולד ארטיזנלי מפקיעין המציע פרלינים, טראפלס וטבליות שוקולד בעבודת יד בטעמים מפתיעים כמו לואקר פיסטוק, רפאלו שקדים, פררו אגוזים ושימו לב – פרלין כנאפה.

בית המלבי בעכו, שסגור מאז פרוץ המלחמה, ישגר לאירוע מלבי בעבודת יד לפי מתכון עכואי-טורקי מסורתי, ומהפטיסרי I love eat מאשדוד יביא שף קונדיטור שמואל אביטיאן, שמוצאו במרסיי שבצרפת, קינוחי בוטיק עדינים ומרהיבים. את תל אביב תייצג באירוע המלכה האם של הבישול הביתי רות סירקיס, שתנחה סדנת הכנת כדורי שוקולד לפי מתכון מהספר המיתולוגי "ילדים מבשלים". חברת אסם תתרום לטובת העניין ביסקוויטים פתיבר, שישמשו גם את הקונדיטורים להכנת קינוחים ברוח השעה.

תעשיית היין של מדינת ישראל זוכה באירוע לייצוג מרשים, כל יקב והסיפור האישי שלו. מהצפון צפויים להגיע יקב לטם האורגני, יקב כישור המעסיק בעלי צרכים מיוחדים, יקב ג'וליה ממעיליא שנקרא על שם אם המשפחה, יקב דלתון שנמצא כרגע בשטח צבאי סגור, יקב הרי גליל הממוקם במרחק 800 מטרים מהגבול עם לבנון. "זוטא", בית מלאכה גלילי למוצרי מזווה ארטיזנליים מראש הנקרה, המייצר בין השאר תזקיקים ומשקאות אלכוהוליים מקומיים, יציע באירוע ג'ין הדרים, ג'ין סברס, עראק תמרים, ורמוט דובדבנים ועוד. הפירות והירקות המהווים את הבסיס למוצרים מגיעים ממגדלים מהצפון, ותהליך הייצור נעשה תוך הקפדה על צמצום בזבוז מזון ועל ניצול מרבי של חומר הגלם.

ציונות וחזון. יקב פינטו (צילום יח"צ)
ציונות וחזון. יקב פינטו (צילום יח"צ)

את הדרום ייצגו יקב פינטו מירוחם, שנולד מתוך ציונות וחזון לפתח את הנגב ואת העיר שבה הוא ממוקם (באוקטובר אמור היה להיחנך מרכז המבקרים של היקב שכמובן נותר סגור); יקב רמת נגב – יקב ממושב קדש ברנע (ניצני סיני) שעל גבול מצרים שהוקם על ידי נירה ואלון צדוק, ממקימי היישוב ומראשוני הכורמים במדבר; יקב אוריאל, יקב בוטיק משדרות; יקב נצר מכרם רתמים שבנגב; יקב צוף מערד המתמחה ביינות אורגניים טבעיים ויקב מואה ממושב צופר שבערבה, המייצר יינות מענבי מדבר הגדלים בכרמי מצפה רמון. כולם זקוקים לתמיכה ולאור ראשון לאחר ימים רבים של חושך.
שרונה מרקט, קלמן מגן 3, חמישי (7.12) 12:00-22:00; שישי (8.12) 10:00-15:00