אושר במועצת העיר: נתיבי איילון יקורו ויהפכו לפארק ענק

תתחילו להתרגל לשם "פארק איילון" - בעוד כמה שנים יהפכו נתיבי איילון למקורים, ומעליהם ייבנה הפארק העירוני הגדול בישראל. עלות הפרויקט כ-2 מליארד ש"ח

איילון המקורה, הדמיה:  viewpoint
איילון המקורה, הדמיה: viewpoint
22 ביולי 2015

הבוקר (רביעי, 22.7) קיבלה הועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב יפו החלטה להמליץ בחיוב בפני הועדה המחוזית על פרויקט קירוי נתיבי איילון. מטרתו של הפרויקט לחבר בין מערב העיר למזרחה וליצור ריאה ירוקה באיזור העמוס ברכבים, זאת לאחר שועדת היגוי בנושא התכנסה לראשונה בדצמבר האחרון. הפארק שייבנה באזור מתוכנן להיות הפארק העירוני הגדול בישראל.

כבר בשנות ה-50 עלה הרעיון של ניצול נחל איילון לטובת תחבורה. נתיבי איילון, חוט השדרה התחבורתי של מטרופולין ת"א, נפתחו בשנות ה-80 ומאז מהווים את אחד מצירי התנועה המרכזיים במדינה עם תנועה של מעל 700,000 כלי רכב ביום. לצד יתרונותיו הברורים של הכביש, עם השנים הוא יצר ניתוק בין שכונות מזרח העיר לחלק המערבי המרכזי. חבר מועצת העיר, איתי פנקס, העלה את היוזמה לקירוי איילון לפני חמש שנים, טרם נבחר למועצה. "כשהתחלתי לדבר ברצינות על הפרויקט הזה, כמה מחברי הטובים שקלו לאשפז אותי בכפייה", הוא מתלוצץ. מדובר בפרויקט המוניציפלי הגדול ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל, עלותו נאמדת בכ-2 מיליארד ש"ח, והוא מצטרף לשני פרויקטים גדולים נוספים בעיר, הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה ובניית גשר ביצרון – יהודית.

איך קירוי האיילון צפוי להשתלב עם שאר הפרויקטים?

"מכיוון שהתשתיות כבר קיימות, מדובר בעבודה מורכבת מאוד והמטרה היא שהחיים ימשכו. אנחנו לא מתכוונים ליצור שום הפרעה ואין קשר בין הפרויקטים. העבודה תתבצע בעדינות ובשלבים. בכל פעם נפתח קטע שיהיה זמין לתושבים, אני מאמין שלפני סוף העשור העבודות יחלו".

על פי התכנון, צפוי הפרויקט להגיע לשטח של 240 דונם וישתרע בין שדרות יהודית למחלף ארלוזורוב. המטרה, כאמור, היא להקים במקום פארק ציבורי משולב עם מרכזי ספורט, בזמן שתחתיו יעברו נתיבי איילון, דבר שעשוי לשנות את כל איזור מרכז העסקים הראשי. "תל אביב-יפו מציינת היום ציון דרך תשתיתי, סביבתי ואדריכלי ומתחילה, בפועל, בפרויקט שימשוך בוודאי תשומת לב ארצית ובין-לאומית. רצועת התשתית העמוסה ביותר במזרח התיכון – המורכבת מרכבת , כבישים, צנרת ביוב, ניקוז, חשמל, תקשורת ועוד – תהפוך בעוד מספר שנים לאי ירוק ופורח בלב העיר. מצוקת השטחים הפתוחים מקבלת מענה ייחודי בדמות יצירת שטח חדש על חשבון שטח קיים, תוך צמצום מפגעים סביבתיים קיימים ויצירת שטחים פתוחים לרווחת העיר, תושביה ואורחיה. מעבר להיותו של הקירוי הפרויקט המוניציפלי הגדול בישראל, ואחד השאפתניים בתולדותיה, קירוי איילון יהיה אחד המיזמים תשתיתיים-סביבתיים המרשימים בעולם, וסמל עירוני להתגאות בו".