איומים, תקיפות ורשלנות משטרתית: מה עובר על שוק תליית המודעות בתל אביב?

איומים בטלפון, תקיפות במוטות ברזל לאור יום ומלחמת רחוב אכזרית. מעדויות שהצטברו במערכת Time Out עולה שעסקי תליית המודעות בעיר מתנהלים באלימות קשה. האם “השמנים", ששולטים בתחום ביד רמה, מנסים לחסל את התחרות באמצעות פחד?

פוסטרים בתל אביב. להרכבים שבתמונה אין קשר לכתבה (צילום: יולי גורודינסקי)
פוסטרים בתל אביב. להרכבים שבתמונה אין קשר לכתבה (צילום: יולי גורודינסקי)
18 במאי 2016

כבר כמה חודשים שלאון בנדרסקי, המוכר יותר בכינוי “קוקה", הולך לעבודה בחשש שהוא עלול לסיים את היום בבית החולים. לכן הוא לא היה מופתע כאשר שלושה אנשים תקפו אותו באמצעות מוטות ברזל לפני כשלושה שבועות. לדבריו, השלושה ניגשו אליו באמצע רחוב קינג ג'ורג' בצהריים והכו אותו מול העוברים והשבים. את תמונת צווארו הפצוע שיתף בפייסבוק, בפוסט שזכה ללא מעט שיתופים. “הגעתי למצב שכל אופנוע שעובר לידי הלב שלי קופץ", הוא אומר, “אבל חייבים להביא כסף הביתה".

קוקה מתפרנס כבר כמה שנים מתליית מודעות של הופעות ואירועים ברחבי העיר. אך הקלטות שהגיעו לידי Time Out מתעדות שמונה שיחות טלפון שונות, שבהן נשמעים איומים מפני מה שעתיד לקרות לו אם ימשיך בעבודתו. ב־14 באפריל, כשבוע לפני התקיפה בקינג ג'ורג', נזרק על ראשו חפץ מתכתי כבד ברחוב פינסקר. הוא חושש שבפעם הבאה זו עלולה להיות דקירה.

בעיני התל אביבי ההדיוט שמעולם לא היה חבר בהרכב מוזיקלי (בידיעה שאין בנמצא הרבה כאלה), הפלקטים התלויים בעיר נתפסים עדיין כשריד תמים מתקופות שבהן לא היו איוונטים בפייסבוק. בפועל, מאחורי הכרזות הצהובות־שחורות מסתתר תחום פרוץ המתנהל בכוחנות. זה כמה שנים שהתחום נשלט על ידי חברת “השמנים" – המנוהלת על ידי האחים אלי, עמי וחיליק צ'יקורל. השלושה עובדים עם מפיקים גדולים כגון שוקי וייס והמון ווליום. אל מול השמנים שרדו ברחוב התל אביבי רק שני מתחרים בולטים: קוקה ואיציק מקייס, שטוען כי הותקף בעצמו בינואר האחרון. האחרים, כפי שעולה מכמה עדויות שנאספו במערכת, נאלצו להתרחק מהרחוב או לעזוב את השוק מחשש לאלימות. קוקה, מקייס ואחרים טוענים כי השמנים הם אלו שמאיימים על חייהם. לטענת קוקה, הגברים שתקפו אותו ברחוב קינג ג'ורג' נשלחו מטעמם.

האזינו לאיומים שהוקלטו על ידי קוקה:

“אמרו לי שקוקה גמור"

שוק הפוסטרים בעייתי מטבעו. לצד הדבקה פיראטית על גדרות של אתרי בנייה, ניצבים בעיר גם כ־300 לוחות מודעות חוקיים המזמנים תחרות קשה. במרוצת השנים התקבעה בתחום אתיקת עבודה מלוכלכת למדי: זריקה של פוסטרים מתחרים או תליית פוסטרים על המתחרים. בדיקה שערכנו בעקבות האשמות נגדיות מצד השמנים העלתה כי שני יחצנים עצמאיים חשו מאוימים גם מצדו של קוקה, משום שתלו פוסטרים על לוחות המודעות.

קוקה טוען כי בתחילה איימו עליו השמנים מילולית. “אני לא הראשון שהשמנים מאיימים עליו, אני אולי הראשון שלא פחד מהאיומים ולכן הם התחילו לעבור לשלב של האלימות", אומר קוקה. “כל התהליך היה הדרגתי. בהתחלה הם השתמשו באפליקציית בליינדספוט כדי לכתוב כל מיני איומים בשמי ללקוחות שלהם. אחרי זה הם איימו שהם יאשפזו אותי, ידקרו אותי או ישברו לי את הידיים והרגליים. בתקיפה הראשונה שחוויתי בפינסקר הייתי בהלם. לא ידעתי מאיפה זה בא".

“אני מכיר את עמי צ'יקורל בערך עשר שנים", מוסיף מקייס, המתחרה השלישי בשוק, וטוען כי צ'יקורל מחזיק ברכבו מוט ברזל “למקרה שמישהו יפריע לעסקים שלו". “הוא אמר לי שקוקה גמור", טוען מקייס. “אחרי קוקה, אני הבא בתור. בינואר האחרון הבן אדם רץ אליי עם מוט ברזל ברוטשילד. המזל הוא שהצלחתי להגן על הפנים עם היד וזה הסתכם בחתך. מיד אחרי זה הגשתי תלונה במשטרה, כולל תמונות שמתעדות את מה שקרה לי. הם הוציאו לו צו הרחקה ממני לשבוע, אבל לא מעצר, לא תנאי, לא משפט. כלום".

העדויות הללו, מפיהם של בעלי אינטרס ברורים בשוק, נתמכות על ידי סיפורים של עדי ראייה שביקשו שלא להיחשף בשמם. “אני מכיר את השמנים המון שנים, ומאז שאני מכיר אותם הם מאיימים על כל אדם אפשרי", סיפר אחד מהם. “כשהיה בא מוזיקאי שרצה לפרסם את המופע שלו בלי לשלם להם כסף, הם היו מאתרים אותו ומאיימים עליו. הייתה להם אלה צמודה בתוך האוטו, וככה הם היו מסתובבים. הם היו מתגאים בזה שהם שולטים בעיר. הכל היה קביל כדי להרוויח בלעדיות".

“החוקרים איבדו את הראיה"

התלונה הראשונה שהגיש קוקה הייתה למשטרת השכונות בכפר שלם בעקבות האיומים שנשלחו לו לטלפון. כעבור חודש קיבל הודעה בדואר שלפיה התיק נסגר. לאחר התקיפה הראשונה ניסה את משטרת דיזנגוף, שם הובטח לו כי יטפלו בעניין – אך הוא הותקף שנית לפני שמשהו קרה.

“הבאתי לחוקרים דיסק און קי עם הקלטות של השיחות והם איבדו אותו", הוא טוען. “הם העבירו אותי מחוקר לחוקר כי אף אחד לא רצה לטפל בעניין. אמרתי לחוקר שאני בטוח מי תקף אותי, אבל הוא התעקש שלא אתערב ושהוא יעשה את העבודה שלו. הם נתנו לשמנים צו הרחקה ממני שתקף עד לסוף החודש, אבל אני מנסה להסביר לשוטרים שהשמנים שולחים לי אנשים אחרים מטעמם, ולכן זה בכלל לא משנה. התחושה הכללית היא שהמשטרה עושה לי טובה שהיא מטפלת בתיק הזה".

מור וליקסון (FlyFlyer), שעוסק בתחום הפוסטרים משנת 2006, מכיר את הטענות על השמנים מקרוב. ״כל עוד הייתי קטן, אלי צ׳יקורל היה נחמד אליי״, מספר וליקסון. ״אבל כשהתחלתי לגדול הרבה מהלקוחות שלהם זלגו אליי ותוך שלוש שנים הפכתי לחזק מאוד בשוק. אז התחילו תלישות, קללות, נאצות על אשתי ועל הילדים שלי. הפכו לעובדים שלי את הטוסטוס. פינצ׳רו לי את הגלגלים שלוש פעמים. קוקה לקח חלק בעצמם באלימות המילולית, אבל אני לא מאשים אותו. הוא לא בנאדם רע. הוא עבר שטיפת מוח.

"גם הקו הזה נחצה בשנת 2014, אז האלימות המילולית עברה גם לאלימות פיזית. פשוט הפציצו אותי במכות. לא יכולנו לספוג את האלימות הזאת והרווחיות של העסק ירדה ב־90 אחוז. נאלצתי לפטר שישה עובדים. היום אני ממשיך לעבוד בדרכים רחוקות יותר מהרחוב. יש לי עסק בולט לתליית פוסטרים וגלויות בבתי קפה וחללים פנימיים, ובכל מה שנוגע לתליית פוסטרים ברחוב אני משתמש באנשים אחרים״.

מודעות בתל אביב. צילום: יולי גורודינסקי
מודעות בתל אביב. צילום: יולי גורודינסקי

״חשוב לי לציין שהמצב הנוכחי, שבו התחום לא מוסדר, מעודד את האלימות הזאת", הוא מסכם. "קראתי לעירייה להסדיר את התחום, שיהיה זכיין שלה שיעסוק בזה. התגובה שלהם הייתה שזה לא כלכלי. אני ועובדים שלי הגשנו מספר תלונות למשטרה נגד השמנים. הן תמיד טופלו על ידי אותם חוקרים ותמיד התיקים נסגרו בלי שעושים כלום. יש למשטרה סרטון שבו אחד האחים מאיים עליי בסכין, והם לא עשו איתו כלום. יום אחד נכנסתי למשטרה עם חולצה קרועה והתגובה שלהם הייתה ׳הו, הנה שוב זה מהפוסטרים׳״.

בתגובה לטענות שעלו בכתבה נגדו ונגד החברה שהוא ואחיו מנהלים, מסר אלי צ'יקורל בתגובה: “הבן אדם שבעניינו אנחנו עוסקים מחרחר ריב. הוא שלח איומים למפיקים והטריד אותם טלפונית. אני מכיר מספר אנשים שספגו ממנו איומים בעצמם. הוא היה בשימוע בעירייה על לכלוך שהוא עושה בעיר. חזיתי בכמה מקרים שבהם הוא קילל וירק על אנשים מבוגרים. אני מכחיש את הטענות על אלימות בכל תוקף ומתכוון להגיש נגדו תביעת דיבה. 15 שנה אנחנו בשוק ולא לחינם כל התעשייה עובדת איתנו. אם הייתי בן אדם כזה, לקוחות לא היו באים אליי. אני אמנם בוטה, אבל הלקוחות שלי יודעים שהם יקבלו הגינות ויושר".

תגובת לאון בנדרסקי, “קוקה", לטענות נגדו: “האיומים שנשלחו טלפונית למפיקים נשלחו בשמי ולא על ידי, ואני אשמח מאוד אם המשטרה תעמיק בחקירה ותוכל לגלות את זה בעצמה. זה תחום מלוכלך, והרבה פעמים שיווקתי את עצמי באגרסיביות, אבל אף פעם לא איימתי או השתמשתי באלימות. מובן שהטענות על כך שירקתי על אנשים מבוגרים מופרכות ואפילו מפגרות. אני לא בחור זהב, אבל משתדל לעשות מה שאני יכול, וכל התגובות לפוסט שפרסמתי יעידו על כך. התחום הזה מלוכלך. זאת הצורה שבה הוא עובד. אני מודה שהייתי כותב על פוסטרים של וליקסון, אבל מעולם לא הרמתי עליו יד או איימתי שאעשה משהו למשפחה שלו".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר: "ברחבי העיר פזורים כ-350 לוחות מודעות מרובעים המיועדים לשימוש הציבור ואשר נותנים מענה לכל מי שמבקש לתלות מודעה ומסייעים לשמור על ניקיון העיר. במקומות בהם נדרש אישור העירייה לתליית שילוט נאכף הדבר בקפידה".

מהמשטרה נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בחקירה". אנחנו מבטיחים לעדכן אתכם כשהם יסיימו מתישהו.