תושבי דרום תל אביב, שימו לב: עושים עליכם סיבוב

איילת שקד שברה שיאים חדשים של ציניות בשבוע שעבר, כשבחרה לערוך ביקור מתוקשר בנווה שאנן ובדרום העיר לצידה של שפי פז, כשבמהלך כהונתה לא נקפה אצבע על מנת לעזור למקומיים. טור דעה

7 באפריל 2019

ביקורה של שרת המשפטים איילת שקד בשבוע שעבר בנווה שאנן הוא שבירת שיא חדש של ציניות על חשבון השכונה המוכה ודרום העיר כולה. בדיוק שנה קודם לכן, חתמו ראש הממשלה נתניהו יחד עם שר הפנים דרעי על הסכם שיכול היה לתת מרווח נשימה מחודש לדרום תל אביב – קליטתם של 16,250 מבקשי מקלט למדינות מערביות, תוכניות עידוד עבור אלה שישארו (לצד הכשרה מקצועית) לעבור למקומות אחרים בארץ, והקמת מנהלת לשיקום שכונות דרום תל אביב. כזכור, בעקבות ההתנגדות של שפי פז ושאר נשמות טובות, נתניהו חזר בו מן ההסכם שנחתם. ממאות מיליוני השקלים שהבטיחה הממשלה לשיקום שכונות דרום העיר, החלטה שפז בן היתר התגאתה בה דאז, הוקצו 28 מיליון שקלים בלבד (חצי מהסכום בתקצוב העירייה) בתקציב כולל שמתייחס גם לערים אחרות בהן יש ריכוז גבוה של מבקשי מקלט ומהגרי עבודה. גם הסכום הזה טרם הגיע לידי הרשויות.

נווה שאנן ודרום תל אביב הינם מסוג המקומות שפוליטיקאים נזכרים בהם כשהם צריכים משהו – כותרת בעיתון בליווי תמונה שלהם חדורי מטרה, עטויי ארשת רצינית, מפזרים הבטחות שיופרו ויישכחו עד הביקור הבא. שקד, תושבת שכונת אפקה, בליווי פז, דאגה להסביר לתושבים הנרגשים מתשומת הלב שנחתה עליהם (ותושבי דרום תל אביב הנשכחים אכן צמאים לתשומת לב), שהבעיה של דרום העיר היא בכלל בג"צ, ויש צורך בהעברת פסקת ההתגברות (בבת עיניה של שקד וסלע קיומה הפוליטי בעת הזאת). כמה חבל שלא פז ולא שקד השכילו לקחת אחריות על המצב המדמם של השכונה, שבשנה האחרונה הספיקה להפוך גם לשדה קרב בין אריתראים תומכי משטר למתנגדיהם. הרי שקד הייתה חברה בממשלה שיכלה לספק חבל הצלה לשכונה ופתרון מקיף לדרום תל אביב בעזרתה של סוכנות האו"ם לפליטים. היא בחרה בפליק-פלאק מפורסם לא לעשות זאת, רק בשם אותם צעקנים, שמבטיחים שטובת השכונה היא זאת שעומדת לנגד עיניהם, אבל חתומים בעצמם על הקיבעון המדמם בו נמצא האזור, רק בשל תאוות ההתחככות שלהם בפוליטיקאים ויריית כותרות ריקות מתוכן.

אפרופו שקד, יו"ר מפלגת הימין החדש זכתה לפנייה מוועד התושבים של נווה שאנן, גוף דמוקרטי רשמי שאמון לדאוג לאינטרסים של השכונה, עוד טרם הביקור המתוקשר. היא בחרה שלא להגיב. גם הליכוד, איחוד רשימות הימין, זהות, ישראל ביתנו, יהדות התורה וש"ס – בחרו שלא להגיב. מפלגת כחול לבן, העבודה, מרצ, גשר, כולנו, חד"ש ובל"ד – כולם השיבו מפורטות לפנייה שהוגשה. במכתב עליו חתומים חברי הוועד – שולה קשת, אסף וייצן, דפנה ליכטמן, מוטי כ"ץ, פזית רבינא ועברי באומגרטן – הופנתה השאלה בדבר יישום החלטת הממשלה להכריז על דרום תל אביב כאזור עדיפות לאומי, ולהעביר עשרות מיליוני שקלים, בנוסף לשאלה לגבי פינוי התחנה המרכזית החדשה – וכלילתם של שני אלה במו"מ הקואליציוני, שקד והימין החדש בחרו להציג לכאורה תוכנית משלהם לשיקום האזור. ועל הדרך להציג את הברית שנרקמה בין פז לביניהם. התוכנית שהוצגה, פופוליסטית וילדותית כמעט כמו ההצהרות של בנט, שאם רק ייתנו לו הוא יכנס ויסדר את העניינים בעזה.