המדריך לגידול צמחים: איך לא להרוג את העציצים שלכם

תל אביב מלאה ברוצחים סדרתיים שאף צמח לא שרד אצלם בדירה. רוצים לשמור עליהם חיים ומשגשגים? כך תעשו זאת

קיר צמחים. צילום: שאטרסטוק
קיר צמחים. צילום: שאטרסטוק

1. אל תהיו אובססיביים

רוב הצמחים הביתיים מתים מעודף השקיה ולא ממחסור. אל תשקו יותר מדי, רק כשהאדמה יבשה. מגדלים מתקדמים יכולים להכין מצע אוורירי במקום אדמה שמורכב מחומרים לא אורגניים. כך יהיה לכם קל יותר לנקז את העציץ, והוא לא יפתח רקב וטחב. כלל אצבע: עציץ קליל ואוורירי הוא עציץ שמח.

2. ייחור? ברור!

לא חייבים לקנות, אפשר לייחר. רוב הצמחים בעיר טובים לייחורים, בעיקר הסובטרופיים כמו פיקוסים או שיפלרות. כדי לגזום ענף עבור ייחור צריך סכין נקי, אחרת הוא עלול להזדהם. את הייחור שימו במצע לח אבל לא רטוב מדי, ובשבוע־שבועיים הראשונים לא תחת שמש ישירה. רק אחרי שבוע־שבועיים תגלו אם זה עבד לכם אז לא להתייאש אם העלים נראים עייפים.

Garden Plants GIF by Sharpie - Find & Share on GIPHY

3. קוטפים את הפירות

למתקדמים עוד יותר: אפשר גם להנביט. אכלתם פרי? ראיתם עץ שאתם אוהבים? קחו את הגרעין או את הזרע והטמינו באדמה. לחלופין אפשר להנביט בסביבה מבוקרת יותר – הניחו את הזרע בנייר סופג עם מעט מים ועטפו בשקית ניילון. אחרי כמה ימים הוא יתחיל לנבוט ואז צריך להעביר את התינוק בעדינות לאדמה. כשהוא יגדל תוכלו להגיד: אימא שלו היא האפרסק שאכלתי בקיץ שעבר, או אבא שלו הוא העץ מהרחוב המקביל.

4. תקופת מעבר

אם הבאתם צמח הביתה והוא נראה לא מרוצה זה לא אומר שהכל אבוד: יכול להיות שהוא צריך זמן להסתגל לסביבה החדשה, כי המעבר יכול להיות טראומטי עבורם.

Still Life House Plants GIF by jjjjjohn - Find & Share on GIPHY

5. בלי פיצול אישיות

יש צמחים שחיים טוב גם בשמש וגם בצל אבל מעבר ביניהם יהיה להם קשוח, אז עדיף לא לעשות את זה.

6. איים נוט יור טוי

אל תתייחסו לעציצים שלכם כקישוט. תדברו איתם, תסתכלו עליהם, תיגעו בהם. כמה שתיתנו להם יותר תשומת לב ותבחינו בצרכים שלהם כך הם יתגמלו אתכם.