איך לגדל ילד מאושר?

ילד מאושר = הורה מאושר. מתברר כי חשוב כל כך שתהיי את מאושרת, לא רק למען עצמך אלא גם למען ילדך. הכל נשאר במשפחה

צילום: shutterstocK
צילום: shutterstocK

"היי, מה קשור האושר שלי? אני אדאג לעצמי כשהם יגדלו; אני זה לא חשוב, העיקר שהילדים יהיו מאושרים". אז זהו, שלא. לפחות לא רק. למה? הנה ההסבר: הילדים קולטים את הסנסורים הכי עדינים שלנו ומגיבים בהתאם: אם אנחנו שמחים – הם יְשמחו אותנו עוד יותר; אם אנחנו עצבנים – תסמכו עליהם שיעשו הכל כדי להשאיר אותנו עצבנים; אם אנחנו מודאגים – הם יקלטו שיש סיבה לדאגה, וכן הלאה. ילדים רואים הכל וקולטים הכל, אי אפשר להסתיר מהם כלום גם אם ממש מנסים. זו הסיבה שכל כך חשוב לשמור על האושר שלנו – לא רק למען עצמנו, אלא גם למענם. כלומר, לשמור על האושר שלנו זה לא אגואיסטי, להיפך: האושר שלנו מעצים את האושר שלהם.

האושר הוא מצבור של אירועים קטנים

אבל היי, גם אני אם יודעת (או לפחות ידעתי, לפני הילדים) מהם הדברים שעושים אותי מאושרת, איך עושים את זה בהורות לילדים קטנים? כמו שאמר אריק איינשטיין – את אותם הדברים אבל לאט, או מדויק יותר – בצעדים קטנים. האושר אינו מצב קבוע אלא מצבור של אירועים קטנים. כלומר, צריך למלא את ספל האושר שלנו בכמות קטנה ומדודה של דברים שעושים אותנו מאושרים. לא להגזים עם זה לכיוון השני, כי אז זה כבר לא גורם אותה מידה של אושר. למשל, אם אני אוהבת ללכת לבריכה ואלך פעם בחודש, זה יעשה אותי שמחה מאוד; אבל אם אלך בכל בוקר, זה כבר יהיה חלק מהשגרה. עד כאן המסה על חשיבות האושר על רגל אחת, ועכשיו לתכל'ס. אז מהם הדברים שעושים אותך מאושרת? לא רק חופשה בקריביים עם כוס משקה אלכוהולי ועליו מטרייה צבעונית, נכון? יש דברים קטנים שיכולים להעלות לך את רמת האושר, וכל אחת תבחר מה עושה לה את זה ותכניס ללו"ז. הנה הרשימה שלי (חלקית ביותר), מוזמנת לאמץ ולהוסיף משלך:

  • להיפגש עם חברה טובה.
  • ארוחת בוקר שישי עם בעלי בקפה הקבוע שלנו.
  • שופינג עם אמא!
  • ללמוד! סדנה חד פעמית, קורס קצר או לימודי תעודה – כל דבר שיעשיר ויפתח אותי.
  • ספר טוב של סופר שאני ממש אוהבת.
  • מוזיקה טובה, רצוי בהופעה חיה.
  • שעת יצירה, גם אם זה להכין כרטיס ברכה מושקע לגננת.
  • הליכת בוקר במזג אוויר מושלם.
  • לסדר את אלבומי התמונות.
  • גלידת שמנת איכותית מגלידרייה. אצלי למשל היא שמורה לרגעים שאני מסיימת פרויקט בעבודה.

ועכשיו תורך… לשבת על החוף להביט בשקיעה? לצפות בסרט טוב? להיפגש עם אחותך? ממש עכשיו שבי וכתבי את הרשימה שלך ותלי אותה מעל המחשב.

איך להפוך את הרשימה למעשית?

להחליט בבוקר איזה מהדברים שעושים לי טוב אני מתכוונת לעשות היום, למשל: אם החלטתי לקרוא ספר – לקחת את הספר איתי לכל מקום עד שיהיו לי כמה דקות פנויות לקרוא; אם החלטתי לפרגן לעצמי גלידה שווה – לכוון את עצמי להגיע לגלידרייה הנכונה; כשאני רואה פרסום על הופעה או הצגה שמעניינת אותי – לבדוק ביומן, להכניס בלו"ז ולהזמין כרטיסים, לא לחכות!; ובלילה לפני השינה, לא לשכוח להודות לעצמי – ממש כך, על האושר שהסבתי לעצמי היום. כי זה לא פשוט למצוא רגע להתקשר לחברה טובה או לפתור תשבץ כשיש ערמות של כביסה וכלים שמאיימות להטביע, וראוי לפרגן לעצמי על זה.

  •  כמובן שחיבוק מהילדים שלי נמצא בתחילת הרשימה כמעלה את מדד האושר – גם בפעם המאה באותו יום, בניגוד למה שנאמר בפתיח. אבל ילדים מעלים את רמת האושר שלנו בעצם קיומם, ואם זה מגיע בצירוף "אמא אני אוהב אותך", אז בכלל…
  • אף אחד אחר חוץ ממך לא אחראי על האושר שלך, בעיקר לא בן הזוג שלך. האושר שלך מתחיל מתוכך, וזו לא קלישאה. אושר הוא בחירה. אם את בוחרת להיות מאושרת – את תעשי הכל כדי שזה יקרה. אם את בוחרת להיות אומללה, ובכן, גם זה יקרה… עכשיו את גם יודעת שזה לא רק בשבילך אלא בשביל כולם. כי כשאמא מאושרת – כל המשפחה מאושרת (ולהיפך). אז תביאי חיוך!

 

רוני לנגרמן-זיו היא מאמנת אישית להורים בהסמכת מכון אדלר, לעמוד הפייסבוק של רוני

Urban Mom