המדריך להצלת הקיץ: איך נשמור את החופים פתוחים

את בריכות השחייה ממשלת הקורונה כבר לקחה לנו. אם לא רוצים לאבד בקרוב גם את החופים, כדאי שנעשה מה שקואליציית "אנשי הים התיכון" מציעה. זה אפילו לא מסובך

והבריזה, וואו, הבריזה. חוף בתל אביב (צילום: מנחם כהנא\גטי אימג'ס)
והבריזה, וואו, הבריזה. חוף בתל אביב (צילום: מנחם כהנא\גטי אימג'ס)

זה הולך להיות קיץ קשה. בלי חופשות בחו"ל, בלי חיי לילה, בלי ברים ומועדונים, בלי בריכות, בלי חדרי כושר. וההתפרצות הנוכחית רק התחילה. במצב עניינים כזה, החופים של תל אביב הם המפלט האחרון לעצבים ולייאוש, המקום היחיד אליו אפשר לברוח ממועקת יולי-אוגוסט הספציפית שמתגבשת לכולם בגרון.

אבל כדי לשמור על החופים פתוחים בימי הקורונה נצטרך להתאמץ קצת. קואליציית "אנשי הים התיכון" מבית עמותת "אנו" מביעה היום חשש אמיתי מפני סגירה חוזרת של הים לאור העלייה בהדבקות ובתחלואה, ומפיצה מדריך קצר עם מספר הצעות יעילות שישאירו את הים פתוח:

ככה, נגיד, סוגרים לנו את הים תוך שבועיים. חופי תל אביב באמצע יוני (צילום: שאטרסטוק)
ככה, נגיד, סוגרים לנו את הים תוך שבועיים. חופי תל אביב באמצע יוני (צילום: שאטרסטוק)

1. אפליקציה להזמנת מקום על החוף: בחופי קנט ד'אן ברנגר בפרובינציית ולנסיה בספרד, בצד השני של הים התיכון, הרוחצים נדרשים לשמור לעצמם מקום בחוף באמצעות אפליקציה ייעודית. רצועת החוף באזור מוגבלת לתקרה של 5,000 רוחצים בכל זמן נתון. החוף עצמו סומן כך שכל מתרחץ או קבוצת מתרחצים ידעו היכן עליהם להישאר ולהישמר.

2. אפליקציה לבדיקת צפיפות בחופים: בפורטוגלהוציאה הרשות הממשלתית להגנת הסביבה אפליקציה ייעודית שמספקת תמונת מצב עדכנית על מצב הצפיפות בחופי המדינה. כך יכולים המתרחצים לדעת מה המצב שבחוף שאותו הם מעוניינים לפקוד, ולהחליט אם מתאים להם או לא.

3. אזורים ירוקים: במדינות מערביות שונות, למשל בצרפת, חופים נפתחו בהדרגה בהתאם לכמות החולים בכל אזור. באזורים ירוקים שבהם כמות התחלואה היתה נמוכה – החופים נפתחו בכפוף להנחיות ריחוק.

חחחחחחח. מתווה החופים של עיריית ת"א-יפו, כך זה אמור להיראות (צילום: שאטרסטוק)
חחחחחחח. מתווה החופים של עיריית ת"א-יפו, כך זה אמור להיראות (צילום: שאטרסטוק)

4. מתווה עיריית תל אביב: גם כאן בתל אביב הניחה העירייה מתווה במאי השנה – עם תחילת ההקלות. לפי המתווה שהונח ויושם באופן חלקי בלבד, אם בכלל, הוחלט שמתרחצים ישבו בקבוצות של עד 6 אנשים, הקפדה על מרחק של 2 מטר בין הקבוצות, חציצה בשירותים בין היוצאים לנכנסים, הצבת שילוט הסברה, חיטוי המתקנים והמושבים ועוד.

5. הקלות לספורט ימי: כפי שהותר לאנשים לעשות ספורט באוויר הפתוח, לרוץ או ללכת, גם בים ניתן וראוי לשמור על תרבות ספורטיבית. הגולשים והשוחים נדרשים לשמור על נהלי הריחוק החברתי – כמו כולם.

"בילוי בחוף הים מוגדר כפעילות ברמת סיכון נמוכה יותר להידבקות", אומרים בקואליציית "אנשי הים התיכון", "הרבה יותר מסוכן למשל, לפי משרד הבריאות, לנסוע באוטובוס, להתעמל בחדר כושר או לשחק כדורסל". רכז הקואליציה, מייקל רפאל, מוסר כי "החופים הם בין המקומות היחידים שניתן ליהנות בהם מהטבע בעיר. מדברים רבות בתקופה האחרונה על הפגיעה בכלכלה, אבל לא מספיק על האופן שבו הבדידות פוגעת בנפש. הים לא רק מאפשר לעשות ספורט אלא גם מספק רוגע ונחת. מה גם שהסיכוי להידבק אם שומרים על כללי הריחוק הוא קטן מאוד, ואת זה משרד הבריאות אומר בעצמו".