איך מגדלים בעל חיים מאושר?

איך לפנק, במה להאכיל, כיצד לטייל איתם ולמה חשוב לשחק יחד - הרכבנו עבורכם את המדריך המלא לשמירה על כלבים וחתולים בריאים, שמחים ומאושרים

כלבים וילדים. חברות פוטוגנית
כלבים וילדים. חברות פוטוגנית

כלב (וגם חתול) זה כמו ילד, בערך, ולכן אם אתם מגדלים חיית מחמד אתם בטח רוצים שהיא תאכל טוב, תהיה הכי בריאה, שמחה ומאושרת וכמובן חברה טובה ונאמנה. איך עושים את זה? ריכזנו כאן טיפים, דיברנו עם מומחים ואנחנו ממליצים גם עם אימוץ הגור (וגם בכלל) להתחבר למקור טוב של ידע כמו הצטרפות לקבוצות פייסבוק בתחום, הצטרפות למועדון של פורינה והרשמה לניוזלטרים רלוונטיים. ככה תמיד תהיו מעודכנים וגם תקבלו הטבות שונות.

[tobutton text="%22%u05D4%u05E6%u05D8%u05E8%u05E4%u05D5%20%u05DC%u05DE%u05D5%u05E2%u05D3%u05D5%u05DF%20%u05D5%u05E7%u05D1%u05DC%u05D5%20%u05D4%u05D8%u05D1%u05D4%22" link="%22https%3A//segmanta.com/s/517/%3Fr%3Dta%22" theme="red1" target="_blank" track="true" ]

 

אוכל

הן לכלבים והן לחתולים יש לדאוג למים ולאוכל טריים ולא עבשים ולקערות נקיות, יציבות ובעלות עומק וצורה סבירים שלא יקשו על האכילה. כשמדובר בחתולים, על הכלים להיות רחוקים מארגז החול (אותו כמובן יש לנקות באופן סדיר). סוג האוכל והכמות הנדרשת צריכים להתאים למאפיינים של בעלי החיים – גיל, מבנה גוף, רמת פעילות, ליקויים פיזיים, סוג פרווה ומאפיינים נוספים, ויש להעדיף מוצרי מזון המיוצרים על ידי חברה מוכרת. אל תהססו להיוועץ בווטרינר במידת הצורך: "וטרינר מייעץ באובייקטיביות ומתוך שיקול דעת נקי, בניגוד לחלק מהמוכרים בחנויות", מדגיש הווטרינר ד"ר אייל נחמיאס. בעל חיים שניזון מאוכל מתאים ואהוב עליו יגדל מרוצה ובריא יותר.

לא כל אוכל בריא להם. תמונה: shutterstock
לא כל אוכל בריא להם. תמונה: shutterstock

וגם פינוקים

מזון הוא גם מפנק וכמו אצל כולנו לכל בעל חיים יש חטיפים או מאכלים שהוא מעדיף. כמו ממתקים לילדים (או לכם), פינוקים הם מאכלים שאינם כלולים בתפריט הקבוע המומלץ ולכן מוטב להגביל אותם לאירועים מיוחדים. כלבים לרוב ימצאו עניין בחטיפים יעודיים, אך מתוקף היותם אוכלי כל – ייתכן שיתעניינו בדברים שאתם אוכלים. "אני מציע לא להתחיל עם זה",  אומר ד"ר נחמיאס. "מומלץ להיזהר מכמה היבטים: הכלב והחתול לומדים לבקש את האוכל בכל פעם, מה שמסתיים בהתנהגות לא טובה ואף תוקפנית, ובנוסף, יש מזון שיכול להזיק – למשל עצמות או מזון חריף. בעלים של חיה עלולים גם להגיע למצב שבו היא לא מוכנה לגעת יותר באוכל הרגיל, מבצעת שביתת רעב, ומפתחת בעיות בריאותיות בהן קשה לטפל. זו בהחלט לא הדרך לגרום להם להיות מאושרים יותר".

חשוב לדאוג לכלים מתאימים. צילום: Shutterstock
חשוב לדאוג לכלים מתאימים. צילום: Shutterstock

 

רוב החתולים יריירו מול פחית טובה של מזון רטוב משל הייתה מנה במסעדת גורמה. גם חטיפים יבשים מיוחדים לחתולים ניתן להעניק כפינוק. "חתולים אוהבים גיוון ודברים חדשים באוכל", אומר נחמיאס. גם במקרה של החתולים, אתם עשויים לגלות שהם מתרגשים גם ממאכל שהגיע מהמקרר שלכם, דוגמת טונה או גבינה – מוצרים כאלה יש לתת באופן מדוד, ומדי פעם – או כלל לא.

ולא רק אוכל

חתולים וכלבים נהנים לא רק מחטיף, אלא גם גם מליטופים, ממשחקים ומצעצועים. הראו אהבה, גשו ללטף ולשחק, חדדו את הקשר ביניכם ובדקו מה נעים ומשמח אותם. חיה שמנעימים עליה את זמנה היא חיה מאושרת ובריאה יותר. ניתן לשקול להביא לחיה חבר נוסף, בעיקר אם אתם נעדרים מהבית לשעות ארוכות. "משחק הוא מאד חשוב", מדגיש נחמיאס. "מומחים קובעים כי מומלץ לשחק עם החיה לפחות רבע שעה מדי יום, גם אם היא נמצאת בבית עם בעלי חיים נוספים".

כמה כיף ביחד. צילום: shutterstock
כמה כיף ביחד. צילום: shutterstock

איך מטיילים איתם?

"המינימום לטיולים זה 3 ביום. אין דבר כזה כלב עצלן! יש בעלים עצלן", אומר נחמיאס. "כלבים אוהבים וצריכים פעילות – לצאת לרחרח, לפגוש כלבים אחרים ולספוג את הסביבה". הטיול צריך להתאים לאופי הכלב וליכולותיו – היו קשובים לו והתאימו את הטיול לצורכיו. ניתן להפוך אותם לחוויה נעימה אף יותר באמצעות משחקים בשטח. ולא רק הכלבים מאושרים כתוצאה מטיול טוב: "בעלי כלבים שמטיילים איתם פוגשים את השכנים ועושים פעילות גופנית. מחקרים רפואיים מוכיחים שבעלי כלבים סובלים פחות ממחלות כלי דם ולב, וזוכים לתוחלת חיים ארוכה יותר" מציין נחמיאס את הערך המוסף.

טיולים בחוץ כחוויה מרגשת. תמונה: shutterstock
טיולים בחוץ כחוויה מרגשת. תמונה: shutterstock

טיילנו איתם, הם מטונפים. איך מתרחצים?

כלבים לא מנקים את עצמם ויש לדאוג לכך במקרה הצורך. בטבע כלבים לא נשטפים, כך שמוטב לא לרחוץ אותם יותר מדי – התייחסו למקלחת כאל חטיף. כלב יש לרחוץ במים חמימים ולדאוג שהמים לא יחדרו אל תעלות האוזן, הרגישות להתפתחות חיידקים. חתולים משקיעים לרוב שעות בניקוי עצמי ורחיצתם נדרשת במקרים מסוימים ביותר (קקי או לכלוך שנתפס בפרווה ארוכה מאד, לכלוך כבד אצל חתול שאומץ מהרחוב). את רובם זה לא ישמח כל כך. חתול המנהל אורח חיים שגרתי בבית ונדרש לשטיפה – מוטב שהסיבה תיבדק אצל וטרינר.

שמפו לתינוקות או לבני אדם אינו מיועד לכלב או לחתול, כמו גם מגבונים לחים. בעל חיים יש לשטוף במים ובתכשירים מתאימים בלבד. זכרו שכלבים וחתולים, כבני אדם, מאושרים כאשר הם בריאים ונקיים – דאגו לטפל בטפילים דוגמת פרעושים ותולעים, וכן לחסן ולקחת אותם לביקורת אצל וטרינר.

חשוב להפגיש אותם עם וטרינר. צילום: shutterstock
חשוב להפגיש אותם עם וטרינר. צילום: shutterstock

מתי מאלפים ולמה זה חשוב?

חינוך הוא ערוץ התקשורת שלכם עם בעל החיים. מוטב שאילוף ייעשה בעזרתו של אדם מקצועי או לפחות רב ניסיון, כאשר יש לאלף את החיה החל מגיל צעיר. באמצעות אילוף בדגש על התניה חיובית (משבחים על התנהגות יפה), תוכלו לשפר את התקשורת ביניכם ובין החיה ולסייע לחייםמשותפים ושמחים. בניגוד למיתוס, גם חתולים ניתן ורצוי לחנך להתנהגות נאותה – לא לעלות על מקומות שאתם רוצים שייחשבו "אסורים" (למשל שיש במטבח או רהיט מסוים), או לא להשתמש במידה מופרזת של כוח בעת משחק.

כלבים. צילום: shutterstock

לא אמרתם לנו שאסור על הספה. צילום: shutterstock

ידע הוא כוח!

"ידע והדרכה תמיד חשובים, לכל אורך החיים של בעל החיים, ועוזרים לסייע לבריאות החיה", מסכם נחמיאס. ככל שתקראו ותרחיבו את ידיעותיכם בנוגע לטיפול הנכון בבעל החיים שלכם כשהוא עוד גור – כך הוא יהיה מאושר יותר. אחת הדרכים להיות מעודכנים היא להצטרף למועדון של פורינה ולקבל מדי חודש ניוזלטרים עם מידע רלוונטי וחשוב, טיפים וגם הטבות נחמדות ושימושיות שיעזרו לכם לדאוג לכלב ולחתול שלכם הכי טוב שאפשר.

[tobutton text="%22%u05DC%u05DB%u05DC%20%u05D4%u05DB%u05EA%u05D1%u05D5%u05EA%20-%20%u05D4%u05D7%u05EA%u05D5%u05DC%20%u05D5%u05D4%u05DB%u05DC%u05D1%22" link="%22http%3A//timeout.co.il/%25D7%2594%25D7%2597%25D7%25AA%25D7%2595%25D7%259C-%25D7%2595%25D7%2594%25D7%259B%25D7%259C%25D7%2591/page/1%22" theme="blue1" target="_blank" track="true" ]