איך ממציאים דברים?

פטיפון שמכין צמידי חרוזים וסדנה לטיפול בגיטרה חשמלית: יצאנו לחקור את ההאק ספייס העברי הראשון

המצאות (צילום: shutterstock)
המצאות (צילום: shutterstock)
30 בנובמבר 2015

אם גם לכם צמד המילים "האק ספייס" לא אומר דבר, קחו בחשבון שביקור בהאק ספייס המקומי TAMI לא בהכרח יעזור. במבט ראשון המקום נראה כמו מעבדת מחשבים שננטשה בתחילת המילניום, אך את מחשבי הפנטיום המאובקים מחליפות מדפסות תלת ממד ועל המדפים מצטופפים שלל מכשירים שייעודם אינו ברור. בחלל המרכזי תמצאו מיקרוסקופים, במחסן מכונות ענק המזכירות את ימי הקפיטליזם התעשייתי ובכניסה גוש מתכת שפעם היה טוסטר אובן והיום – תודה לאל – אופה רק שבבי פלסטיק בדרך להיווצרותו של מעגל חשמלי.

TAMIי(Tel Aviv Makers) נפתח בדרום תל אביב לפני כארבע שנים, בהמשך לגל חללי האקרים שהחלו לצוץ ברחבי העולם. הכוונה איננה רק לטיפוסים התמוהים הפורצים למחשבים בזדוניות, אלא לאומה שלמה של גיקים העוסקים להנאתם בהנדסת חשמל, עיבוד שבבים, פירוק, הרכבה ופיתוח המצאות חדשות, שימושיות או שטותיות ככל שיהיו. ההאק ספייס מציע להם סביבת עבודה מאובזרת, ויותר מכל – חממה חברתית שבה אפשר להתייעץ וללמוד מאחרים.

כמו חללי האקרים רבים בעולם, TAMI מאמץ גם אפיל חברתי: שכר הדירה משולם, בקושי אמנם, מדמי חבר חודשיים בסך 200 ש"ח. החברים זוכים לקבל מפתח, אך למעשה כל אחד מוזמן להגיע כשמתחשק לו – כל שעליו לעשות הוא להציץ באתר האינטרנט המעביר מתוכו שידור חי ולוודא שיהיה מי שיפתח לו.

הגעתי למקום בתיאום עם החבר רונן שוקר, שהבטיח ללמד אותי להכין צמידי חרוזים בעזרת פטפון. שוקר מילא קופסת פלסטיק בחרוזים, הדליק את הפטפון והחזיק חוט ברזל כנגד התנועה הסיבובית. לאחר שנערמו מספיק חרוזים הוא קשר לולאה והידק עם איזולירבנד. זה היה רגע דבילי ומרגש.

בחדר אחר הועברה סדנה לטיפול בגיטרה חשמלית, ובחלל המרכזי נתקלתי ביזם מיכאל חרמון, שעובד על פיתוח לשוק החקלאות. "אני יוצר מערכת של חיישנים אלחוטיים שחקלאים קטנים יוכלו להטמיע באדמה ולעקוב אחרי כל חלק ביבול שלהם מבחינת דשן, מים ושמש", הסביר. "באתי לפה רק עם רעיון. ידעתי לתכנת, אבל למדתי כאן מאנשים את כל מה שהייתי צריך לדעת באלקטרוניקה, תקשורת ושליטה בסוללות. אם לא היה את המקום הזה, לא היו לי לא הידע ולא האמצעים".