אילון מאסק הוא איירון מן של החיים האמיתיים

הוא רוצה לגרום לכם לנהוג במכוניות חשמליות, לצרוך רק אנרגיה סולרית ולהגיע לחלל. היזם אילון מאסק לא מסתפק במציאת פתרונות לבעיות נקודתיות, הוא מנסה להמציא מחדש את החיים עצמם ואפילו עזר לאיירון מן לפתח אישיות. פרופיל

אילון מאסק. צילום: Getty Images
אילון מאסק. צילום: Getty Images

האיש על הבמה נראה מעט לחוץ. זה לא פחד קהל, לא בדיוק – הוא דיבר בפני קהל לא פעם בעבר, והפרופיל הפומבי שיצר לעצמו הוא מעשה ידיו. אבל משהו בהופעה שלו נראה לא מושלם, בלתי נשגב שכזה. הוא טועה במילים, מצחקק בצורה קצת עצבנית אל מול קריאות ביניים של הקהל, סוטה מהתסריט (ובטוח יש תסריט) כדי להעיר הערות. עבור חברות אחרות ואנשים אחרים, כל זה כנראה היה עומד בסתירה למשפט השני שהוא אומר. כשאחרים שולחים אדם להגיד דבר כמו "מה שאדבר עליו הערב הוא, באופן בסיסי, שינוי מהותי בדרך התנהלות העולם ואיך אנרגיה חשמלית מושמשת ברחבי העולם", הם גורמים לו להישמע סמכותי ואיש חזון. האיש שעל הבמה לא צריך את זה – הוא אילון מאסק, כל מה שהוא צריך זה לדבר.

הסיפור הבא נשמע מעט תמוה, על גבול תעלול יחצני, אבל "טלגרף" הבריטי הצליח לאמת אותו: כשג'ון פאברו ורוברט דאוני ג'וניור תהו איך לאפיין את הדמות של איירון מן במעבר מהקומיקס למסך הקולנוע, הם נפגשו עם מאסק, והוא הצליח להרשים אותם כל כך עד שהם בנו על בסיס ההיכרות שלהם איתו את אחד מגיבורי העל הקולנועיים הפופולריים של העשור האחרון. אז נכון, בניגוד לפלייבוי הנצחי טוני סטארק, למאסק יש חמישה ילדים והוא היה נשוי שלוש פעמים (לשתי נשים) ונוסף על כך ההמצאות שלו הרבה יותר מציאותיות; אבל לא קשה לראות את ההקבלה בין החזון הטכנולוגי שמאסק מציג לבין איירון מן.

האירוע שממנו התחלנו, למשל, התרחש לפני שבועיים. ואם בדרך כלל מסיבות עיתונאים נמשכות כשעה, מסיבת העיתונאים ההיא של מאסק ארכה 18 דקות. בדקות האלה הוא תיאר בעיה קשה עבור העולם, הסביר איך אפשר לפתור אותה באמצעות טכנולוגיה והציג מוצר שלדעתו יכול להביא את הפתרון לבתים של אנשים. במקרה הזה היה מדובר בתלות בחשמל: מאסק הציג סוללה שאפשר לתלות על קיר פנימי או חיצוני של בית, לחבר אותה לפאנלים סולריים ולבטל את התלות של הבית ברשת חשמל. מדובר בפתרון קומפקטי יותר מאלה שקיימים היום שמוצג במחיר נמוך יחסית: 3,500 דולר. האחות הגדולה שלה היא סוללה לבתי עסק, בעלת קיבולת גבוהה יותר ויכולת לשרשר מספר רב של סוללות לכלל סוללה אחת ענקית.

הרעיון של מאסק אינו חף מבעיות. למעשה אף אחד מרעיונותיו השאפתניים ביותר אינו חף מבעיות, אבל יש להם נטייה לדחוף את כל התעשייה קדימה. כך חברת פייפאל (שמאסק הוא ממקימיה) סללה את הדרך הפופולרית ביותר להעברת כספים באינטרנט, טסלה הפכה את המכונית החשמלית למוצר מגניב ונחשק. החזון של מאסק אמנם מתקשה מעט במעבר אל המציאות, אבל הוא בהחלט מזיז עניינים.

אנרגיות חיוביות

טסלה היא מקרה מרתק של חברה שהחליטה להילחם בתעשייה שהולידה אותה. אילון מאסק לא המציא את המכונית החשמלית. חברות ענק כמו פורד וטויוטה וגם סטארט־אפים (כגון בטר פלייס הישראלית) עסקו בזה לאורך שנים; אך בעיות כמו טווח נסיעה נמוך יחסית, המחיר הנמוך יחסית של תיקונים (לא טוב לתעשיית הרכב) והתערבות של תעשיית הדלק הרגו לא מעט מהמיזמים האלה. בטר פלייס קרסה מסיבות אחרות לגמרי שאין טעם להיכנס אליהן.

מה שטסלה עשתה תחת הנהגתו של מאסק (וחלקית גם לפני כן, תחת הנהגתו של זאב דרורי) היה לייצר – בתחילת הדרך עבור אנשים עשירים מאוד – פתרון כולל ופשוט. רוצים מכונית סקסית עם ממשק עתידני שגם טובה לסביבה? קנו טסלה. ומה עם טווח הנסיעה? הנה, קחו רשת מטענים מהירים שתאפשר לכם לנסוע, בינתיים לאורך החוף המערבי, אבל בהמשך גם מחוף אל חוף בארצות הברית. כיום, אגב, רשת המטענים המהירים, שמטעינים את המכונית ב־80 אחוז תוך חצי שעה, מאפשרת נסיעה רצופה מסיאטל לפלורידה. רשת המטענים האירופית עדיין קטנה, אבל היא גדלה בקצב משמעותי, וכמוה גם הרשת האסייתית. אה, וההטענה בחינם.

אי אפשר להגיד שענקיות כמו פורד והונדה מפחדות מטסלה הקטנה, שעדיין מייצרת עשירים בלבד, אבל הן לא רוצות שמאסק יתחיל פתאום למכור גם מכוניות זולות יותר – וזו בהחלט התוכנית שלו – בלי שתהיה להן תשובה הולמת. וכך, גם אם טסלה בסופו של דבר לא תהפוך למלכת התעשייה הזאת, הצלחתה מכריחה את כולם לנוע אל עבר תלות נמוכה יותר בנפט, ולדעתו של מאסק (ולדעתם של רבים אחרים) הדבר יוביל לעתיד טוב יותר.

וכל זה לפני שהזכרנו את המיזם הנוסף שלו, SpaceX – אחת היצרניות האזרחיות הראשונות של רכבי חלל שאף מבצעת טיסות בלתי מאוישות אל תחנת החלל הבינלאומית. מאסק מקווה להפוך את הפלטפורמה שעל בסיסה בנה את הטילים שלו לרב פעמית ונראה שמטיסה לטיסה החזון עתיד להתגשם.

הסוללה הסולארית של טסלה
הסוללה הסולארית של טסלה

מאסק לא עוצר לרגע. לפני כשלוש שנים, באירוע פומבי, זרק באגביות שהוא חושב על צורת תחבורה חדשה. הוא לא רק חשב, הוא הושיב מהנדסים מטסלה ומ־SpaceX במשך שנה כדי לראות אם הרעיונות שלו הגיוניים. לאחר מכן פרסם את התוצאות ואמר לעולם שאין לו כל כך זמן לזה עכשיו, אבל אולי מישהו ירים את הכפפה וינסה לבנות את זה. לאחר מכן קצת התחרט, מצא זמן והחליט לבנות מסילת ניסוי של כלי התחבורה – Hyperloop, כדי להקל על כל מי שרוצה לנסות להפוך את הטכנולוגיה לישימה להתנסות בדבר האמיתי. מהו הייפרלופ? צינור ואקום וקפסולות שנעות בו, במהירות שתאפשר הגעה מלוס אנג'לס לסן פרנסיסקו בכ־35 דקות. מאסק עצמו, וכמה חברות שלקחו את הרעיון וניסו לשדרג אותו, עומדים לנסות לבנות בשנים הקרובות דגמים שעובדים בטכנולוגיה הזאת.

אילון מאסק בן 43 היום ונראה שהוא בשיאו. כל מילה שהוא מוציא מהפה הופכת לניירות עמדה מדעיים, למסמכי מדיניות ממשל ולמיזמים שמנסים לשנות את העולם. הוא עושה זאת בצורה שנראית, למצלמות לפחות, טבעית לגמרי, בלי להיות גאון מרוכז בעצמו או פרפקציוניסט חולה שליטה. לפעמים אפשר באמת לטעות ולחשוב שמדובר בדמות קומיקס שהגיעה בטעות ליקום הלא נכון ומנסה להציל עולם שלא תמיד מוכן לכך.