להתראות ב-2028? התפוצץ ההסכם לפינוי התחנה המרכזית

התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock
התחנה המרכזית החדשה | צילום: shutterstock

לאחר שמשרד התחבורה ועיריית ת"א הודיעו על הסכמות ותושבי האזור החלו לנשום לרווחה - נראה שחזרנו אחורה וקיים חשש שהפינוי יתעכב אף ב-5 שנים. במשרד התחבורה ובעירייה מצביעים סימולטנית על הצד השני כזה שמעכב את הפינוי

6 בדצמבר 2021

אולי זה רק חלק ממשא ומתן, אבל נכון לרגעים אלה התחנה המרכזית לא תפונה, לפחות לא בשלב זה: גורם במשרד התחבורה מעדכן אותנו הערב (ב') שלאור מחלוקת מקצועית קשה עם עיריית תל אביב-יפו על פינוי התחנה למסוף פנורמה, הוא עלול להתעכב בחמש שנים לפחות. הפיצוץ האחרון בשיחות מגיע, כך לפי הגורם, על רקע דרישת העירייה לשמר את שלולית החורף במתחם, שלפי התכנית היה אמור לתפקד כמתקן ביניים ל-15 השנים הקרובות, עד להכנת מתקן הקבע בצומת חולון.

במשרד התחבורה טוענים כי הדרישה הועלתה בהתחלה כמשהו שניתן לדבר עליו, אך בימים האחרונים הובהר להם כי העירייה לא תזוז מעמדתה בעניין. משמעות שימור השלולית היא הפחתת 40 מ-80 מקומות החניה שיועדו לאוטובוסים בשלב הראשוני ויצירת קושי ביציאת האוטובוסים לדרך בן צבי, שהייתה אמורה להפחית את מעברם בשכונות המגורים הסמוכות. לדברי הגורם ששוחחנו אתו – בסיטואציה שנוצרה אין שום אפשרות שפנורמה תוכל לתפקד כמתחם ביניים תוך כדי שמירה על רמת השירות התחבורתי בגוש דן.

גורם בעירייה המצוי בפרטים מסר בתגובה: "כנראה שמשרד התחבורה הגיע למסקנה כי בשטח הנתון אי אפשר להעביר את פעילות האוטובוסים ולכן התוכנית המדוברת אינה ישימה. חבל שגורמים במשרד התחבורה מתעסקים בהדלפות מגמתיות במקום במציאת פתרונות מעשיים".

התחנה המרכזית (צילום: בן קלמר)
התחנה המרכזית (צילום: בן קלמר)

נציין כי השעון לפינוי מתקתק – אם משרד התחבורה לא יודיע לחברת נצבא השולטת בתחנה על פינויה עד לסוף השנה האזרחית – החוזה יתחדש אוטומטית לעוד כחמש שנים. משא ומתן על פינוי במצב בו החוזה מתחדש יהיה מורכב וקשה יותר וגם במשרד התחבורה יודעים זאת.

זאת לא הפעם הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שהמדינה והעירייה מאכזבות את תושבי דרום העיר: ההתחייבות לפינוי הייתה הישג ענק לתושבים אחרי מאבק ארוך שנים. הנתונים על המפגעים הסביבתיים והבריאותיים שהתחנה וסביבתה ידועים לכל – והתהליך שעברו עד להתחייבות לפינוי מצד הרשויות באוקטובר האחרון היה רצוף בעליות ומורדות פוליטיות.

בחצי שנה האחרונה מאז החלפת הממשלה היה נדמה שרוח חדשה מנשבת במשרד התחבורה והעניינים סוף סוף מתקדמים, זאת למרות סיבוכים של הרגע האחרון שיצרה רמ״י (רשות מקרקעי ישראל) בדרישה לקידום פרויקטים ולמרות המהלך המוזר של העירייה שהודיעה שהתחנה תפונה כבר ב-5.12 ואז חזרה בה אחרי מספר ימים. הגורם ששוחחנו אתו הביע אכזבה רבה מהמחלוקת שכרגע מונעת את מימוש שלב הביניים של הפינוי המתוכנן, ואף ציין כי ההחלטה על תקצוב המעבר הייתה אמורה להתקבל ממש בימים הקרובים.