אינדקס ההיפ הופ הישראלי: ערכים ה' עד ל'

המדריך המלא לתולדות הראפ הישראלי. כל הראפרים, המפיקים ויוצרי ההיפ הופ שפעלו, ופועלים, בארץ ישראל. חלק שני

סניקרס. איור: Shutterstock
סניקרס. איור: Shutterstock
18 באוגוסט 2015

ניווט באינדקס
א'-ד' \\ ה'ל' \\ מ'-ע' \\ פ'-ת'
*המספרים הרשומים בסוגריים מתייחסים למספרי השירים במיקסטייפ בהם השתתפו/הפיקו האמנים או חלקם, במידה ומדובר בהרכב
להאזנה למיקסטייפ המלווה

האדיוטים

הרכב אולסטארס מיינסטרימי הכולל את עמרי "69" סגל (ר"ע), רון בי, סקיי (ר"ע) ואיזי (ר"ע) שהחל כטייק ישראלי לטרנד ה"Teach Me How To Dougie" והפך במהרה להרכב מסיבות מצליח. (28, 65, 84, 87)

הארכיון

אבי אשכנזי ואבי גולצמן (אבי הקטן ואבי הגדול בהתאמה) היו הארכיון, הרכב שזכה לשמו עקב הידע הנרחב של הצמד בהיפ הופ. עבדו עם סאבלימינל בראשית דרכו, מאוחר יותר עבדו על אלבום בכורה שנגנז ("הילד מתעורר") והפכו לחלק מההרכב 51% (ר"ע). (66, 82)

הברנש

אחרי שנים על הקו שבין ראפ לראגמאפין, עם ותק בהרכבים כמו סאגה עם הפטרון והצמד סנגל והברנש, דרור פז, הלא הוא גם אחיו של אמיר פז (בייבי ג'י) מכלא 6 (ר"ע), מצא את מקומו בתור בימאי הקליפים של הז'אנר, עם קליפים לנצ'י נצ', לוקץ, בני אסתרקין, קפה שחור חזק ועוד. (14)

[tmwdfpad]

הדג נחש

הרכב היפ הופ חי הנחשב לאחד מהרכבי המיינסטרים המצליחים בישראל, ויחד עם זאת, החתרניים בישראל. לאורך השנים אירחו ראפרים רבים הן באלבומים והן בהופעות, והתארחו כמפיקים, ראפרים ונגנים במגוון שירים (51, 54, 63, 85)

המופע של ויקטור ג'קסון

N.O.D לשעבר. שלישיית ראפרים מרחובות, בעלי שמות הבמה הביזארים איציק פצצתי, ג'ימבו ג'יי ויוסף סירטיש. בפועל, מדובר בהרכב מבריק שעושה היפ הופ מורכב וחכם. אחראים גם למחזמר הראפ הבלשי הפופולרי "העיר הזאת". פצצתי הפיק את אלבומו האחרון של נצ'י נצ' (ר"ע). (41).

הקבינט

ספק קולקטיב, ספק סופרגרופ. פעלו כתנועה מוזיקלית בסוף העשור הקודם, אך בשנה שעברה החלו לפעול יחד כהרכב ממשי הכולל את אקסום (ר"ע), כהן@מושון (ר"ע) ופלד ואורטגה (ר"ע). עובדים על אלבום משותף. (5, 10, 11, 20, 25, 33, 39, 52)

השבט

הרכב שנוצר מכמה הרכבים שפעלו בראשית שנות ה-2000 (סוסיתא, קוואנגו, אמורא, ראסטה קישקשתא), חלקם בעלי חברים משותפים. לבסוף הוציאו אלבום בודד בשנת 2005 בהרכב מצומצם הכולל באופן רשמי את סבא ג'ון, מתוקה, אוז וטונה (ר"ע). בעלי דגש על סאונד מלוטש, תרגילי לשון וחיוך ממזרי. (26, 46, 50, 56)

וולקן

ראפר רוסי ישראלי עם קול מחוספס וגישה מחוספסת לא פחות. הוציא EP אחד, "מהלך ראשון", ב-2007 הכלל ביקורת חברתית חדה על ישראל. יוצא ההרכב הירושלמי באנגלדת' בו היה חבר עם סאדייל (ר"ע) (22)

זי.קיי

זוהר כספי, שמזגזג בין סאונד הארדקור ליכולת שירה כמעט מיינסטרימית, אמ.סי מדויק ומבריק בעל סטייל מובחן ויחודי. בקרוב מוציא את אלבום הסולו הראשון שלו, אך הוציא בעבר מיקסטייפים גם לבדו ("אורבנולג'י") וגם במסגרת ההרכב הצד האחר. (6, 21)

חלוצי החלל

חמי ומירו, שניים מחברי שבק ס' (ר"ע) המקוריים, במסגרת הרכב הצד המבריק, ביזארי, ילדותי-בוגר ומורכב כאחד. הוציא אלבום יחיד בהפקת רע מוכיח בשנת 2002, הנחשב בעיני רבים לאחד האלבומים המיוחדים ביותר בז'אנר. עובדים על אלבום חדש מזה זמן מה. (16, 49, 53)

51%

סופרגרופ אנדרגראונד ישראלי הכלל את הארכיון (ר"ע), טאבו פלוס (ר"ע), צ'ה והמפיק ג'וזף. הוציאו 2 אלבומים בהוצאה עצמית עם שיטת הפצה שמדרבנת קהל להגיע להופעות. (66, 82, 83)

טאבו פלוס

דמות חריגה בנוף ההיפ הופ הישראלי. סוג של חנון-הופ, עם דגש על מילים בנות מספר רב של הברות וטקסטים ששואבים מבוקובסקי ועולם הפיזיקה באותה המידה. רק יכולות ושינויים ואחד היוצרים הראשונים בארץ שהתאמץ לייצר היפ הופ שיועד גם למבוגרים. חבר בהרכב 51%. (66, 83)

TOB

ישראלי החי בארה"ב ויוצר ראפ בעברית לקהל בארץ. מוציא בעיקר מיקסטייפים לרשת המופקים בעזרת מפיקים מהארץ ומחו"ל. מאופין במשחקי מילים מחודדים, 'באטל ראפ' דומיננטי וכנות נדירה בטקסטים שלו. (8)

טונה

נכון להיום, כוכב עולה בשמי המוזיקה הישראלית. ראפר וורסטילי מאוד שמזגזג בין מוזיקה אווירה נוסטלגית למגע ישראלי, בין גישה Fאנקית לאולדסקול ראפ, בין טקסטים משעשעים לטקסטים מרגשים ובעל אוזן חדה לסאונד מרענן. היה חבר בהרכבים שאטגאנז, ראסטה קישקשתא והשבט (ר"ע). הפיק קטעים לשאטגאנז ולנצ'י נצ'. (26, 46, 50)

טליסמן

ראפר צעיר ומבטיח, שמכיל בו זמנית את האפיל המסיבתי ואת המורכבות של אמ.סיז שמכוונים לראש. זכה למספר להיטים ויראלים לאחרונה, במיוחד עם הביטבוקסר שגיא (27)

יוסי פיין

בסיסט בינלאומי, מוזיקאי ישראלי מוערך ומפיק מוזיקלי שפעל רבות בתחום ההיפ הופ. הפיק אלבומים לשבק ס' והדג נחש, היה מעורב באלבומים של נצ'י נצ' ועידו מימון ומהווה מנטור משמעותי לראפרים רבים.

iZReaL

הרכב ישראלי-רוסי מצליח במיוחד, שבארץ לא מוכר כמעט מחוץ לקהילת דוברי הרוסית, אך בארצות ברית המועצות לשעבר זוכים לפופולריות רבה הכוללת מספר סיבובי הופעות קצרים. (42).

כהן@מושון

הרכב תל אביבי, "אינטיליגנטי" וחנוני למדי שמצליח ליצר היפ הופ חכם ומגניב בו זמנית, עם סאונד מהמחנה של מאדליב וג'יי דילה יחד עם שמירה על חיוך וחוש הומור. מעבר לפעילות ההרכב, מיכאל כהן גם פועל כמפיק פורה (תחת השם cohenbeats), מיכאל מושונוב הוא שחקן מצליח והדי.ג'יי וולטר איינשטיין (איתי דראי) הוא מבעלי תדר. חברים בקבינט (ר"ע) (5, 10, 33, 52, 74)

כלא 6

שלישיה אשר היתה פעילה בראשית האלף, הכללה את בייבי ג'י (אמיר פז), יאנג אי (איתמר אליאסי) וסיקס (עמית אלק). היו בעלי אפילו מסחרי אך עם נטיות להארדקור לילדים. זכו להצלחה עם השיר "לא יכול" ועם "דרך המלך", אך לא הצליחו לשחזרה. (47, 64, 81)

לוקץ

ראפר ותיק מאוד המוכר בזכות קטעי הראפ הפארודים אשר יוצר, התוקפים את כולם – החל מסאבלימינל, דרך איל גולן ועד ראפר בגיל בר מצווה. היה חלק מההרכב PR Troopers והוציא 3 אלבומים סולו. (19, 78)

לירון תאני

שדרן רדיו, כותב, די.ג'יי, סאטיריקן ואחד מעמודי התווך של הז'אנר בארץ. החל את דרכו במועדון הפינגווין, היה הרזידנט של "הרוקסן". הקים יחד עם קוואמי (ר"ע) את תכנית הרדיו המיתולוגית "עסק שחור" האחראית במידה רבה לקידום ועיצוב אופיו של ז'אנר ההיפ הופ בישראל.

ניווט באינדקס
א'-ד' \\ ה'ל' \\ מ'-ע' \\ פ'-ת'
*המספרים הרשומים בסוגריים מתייחסים למספרי השירים במיקסטייפ בהם השתתפו/הפיקו האמנים או חלקם, במידה ומדובר בהרכב
להאזנה למיקסטייפ המלווה