אינדקס ההיפ הופ הישראלי: ערכים מ' עד ע'

המדריך המלא לתולדות הראפ הישראלי. כל הראפרים, המפיקים ויוצרי ההיפ הופ שפעלו, ופועלים, בארץ ישראל. חלק שלישי

ברייקדאנס. איור: Shutterstock
ברייקדאנס. איור: Shutterstock
18 באוגוסט 2015

ניווט באינדקס
א'-ד' \\ ה'-ל' \\ מ'-ע' \\ פ'-ת'
*המספרים הרשומים בסוגריים מתייחסים למספרי השירים במיקסטייפ בהם השתתפו/הפיקו האמנים או חלקם, במידה ומדובר בהרכב
להאזנה למיקסטייפ המלווה

מומי לוי

זמר R&B, פופ וסול ישראלי הפעל במשך שנים גם כמפיק חשוב בעל סאונד היפ הופ עדכני ומסחרי. בנוסף משדר כ-20 שנים תכניות רדיו שונות המוקדשות למוזיקה שחורה. (43, 47, 67, 81, 82)

מוקי

יוצא שבק ס', בעל קריירת סולו מצליחה במיוחד. החל עם תדמית נערית בימי שב"ק ס', עבר לתדמית של שאנטי-היפ הופ בימי אלבום הסולו הראשון שלו ("שמע ישראל") וכיום נכנס למיינסטרים הישראלי ככוכב פופ לכל דבר. (40, 53, 81)

מקדדי ג'י

ממקימי ההרכב Parvarim Refugeez, פרויקט הצד PR Troopers וראפר אקצנטרי, מורכב ומבריק. הפיק את שני הפרוייקטים עליהם עבד, כמו גם מספר הרכבים אחרים. היה ראש הפרוייקט פ.א.ר וכיום מהווה את ראש ההרכב הבינלאומי Dirty Honkers.י(7, 20, 24, 39, 44, 75, 77)

[tmwdfpad]

נועה פראן

זמרת וראפרית שזכתה להצלחה גדולה עם להיט הקיץ "אל תשחק איתי", אך פעלה בעיקר במסגרת ההרכבים Parvarim Refugeez ו-PR Troopers. עבדה על אלבום בכורה שנגנז. (20, 24, 44)

נייג'ל האדמו"ר

אמן ראגמאפין ישראלי שגדל בג'מייקה. הוציא אלבום בודד בשנת 1993 "חומוס מטמטם", הנחשב לאלבום הראפ הישראלי הראשון. אדם תמהוני ומרתק, בעל תבניות חריזה וראפ חריגות אך חדות. מורה ומפיץ אמנות הלחימה היהודית אבי"ר (1)

נימי נים

מראשוני כוכבי הראפ בישראל. ראפר, קומיקסאי, מנחה לשעבר בערוץ הילדים. נחשב עד היום לאחד הראפרים הטובים והמשפיעים בישראל. חבר בהרכבים שבק ס', בויאקה, אבות המזון ומספר הרכבים נוספים לתקופות שונות. (17, 18, 53, 67, 79)

נצ'י נצ'

הנציג הבולט ביותר של הדור החדש של ההיפ הופ. שואב השראה מהארדקור היפ הופ וממורשת ההיפ הופ הישראלי על דורותיה ונחשב לראפר חד, מתוחכם וכן. אחראי במידה נכבדת להתעוררות הז'אנר בישראל בחמשת השנים האחרונות. הוציא שלושה אלבומי סולו ואלבום אחד כראש ההרכב פרודוקס. חבר גם בהרכב 713. (2, 3, 4, 56, 62)

נתי חסיד

ראפר ירושלמי שאמנם הוציא את אלבום הבכורה שלו לפני מספר שבועות בלבד, אך פעיל כבר מעל לעשור ושיתף פעולה עם טונה (ר"ע), תכלס (ר"ע), סגול 59 (ר"ע), קפה שחור חזק (ר"ע), שאנן סטריט ועוד (63)

סאבלימינל

שם נרדף לראפר בישראל. מהאנשים הראשונים שיצרו פרופר היפ הופ בארץ. השתתף באלבום "ישראלים עצבניים 1:1" של צ'ולו (ר"ע), הקים את משפחת תאקט, הוציא חמישה אלבומים (שניים יחד עם שותפו לראשית הדרך, הצל, ואחד יחד עם חברי תאקט) ומספר אלבומי אוסף. בשנים האחרונות הפך לדמות שנויה במחלוקת בקרב חובבי ההיפ הופ בארץ, כאשר חלק מסוים חש שהוא התרחק מהז'אנר. ראפר בעל קול בריטון נהדר, הגשה חדה וכשרון עצום לראפ. (13, 43)

סאדייל

קלין וקוריה (קור רוח) – צמד הארדקור ראפ רוסי, היו חלק מההרכב באנגלדת' יחד עם וולקן (ר"ע). זכו למעמד קאלט בקרב קהלים מסוימים, והמשיכו מאוחר יותר לפעול בקריירות סולו (69)

סאז

ראפר רמלאי ותיק שהספיק להיות בסדרה "חי בלה לה לנד" ועושה ראפ בשלוש שפות – ערבית, עברית ואנגלית. זוכה להצלחה מכובדת בחו"ל ומופיע ברחבי הארץ עם הרכב חי. (58)

סגול 59

מותיקי הראפרים שעדיין פעילים בישראל. הוציא מספר נכבד של אלבומים, כשהראשון בניהם יצא בשנת 2000. ידוע בגישת הסטריקלי היפ הופ ובידענות הרבה שלו ברזי הז'אנר. כותב ומרצה על הז'אנר ואביו של הראפר/מפיק שירוטו. (48, 71, 74)

סול ג'יי

ראפר, אמן ראגמאפין ורגאיי. בעל קול מחוספס בצורה בלתי רגילה עם מנעד ווקאלי רחב שנע בין הארדקור היפ הופ לראגיי קליל. היה חבר בהרכב 713. (15, 68)

סוליקו

סוליקו קרו/כרוב לשעבר. רביעיית די.ג'יים ומפיקים (סאבו, רוב, ווידו ושימי סוניק) הפעילה מספר רב של שנים בתל אביב כהרכב די.ג'יים/סאונד סיסטם/צוות הפקות. אחראים להשקת הקריירה של אקסום, קרולינה, קותימן וקידום משמעותי של תרבות מסיבות ההיפ הופ בארץ. הוציאו אלבום בשנת 2009 שכלל אקטים בינלאומיים כמו גוסטפייס, ליריקס בורן ועוד, יחד עם מספר מיקסטייפים (11)

סילברדון

מראשוני האמנים בז'אנר המוזיקה השחורה בארץ. יוצר ראגמאפין מאז ראשית שנות ה-90. הוציא 4 אלבומים רשמיים, האחרון בינהם "האיש והחיה" בשנת 2006, לפני שהתקרב אל הדת ועזב את עולם המוזיקה. (12)

סיסטם עאלי

קולקטיב ראפ יפואי הכולל 9 חברים, פועל בארבע שפות (עברית, ערבית, אנגלית ורוסית) ופעיל כבר 8 שנים. ההרכב נפגש ופעל במרכז נוער של תנועת סדאקה רעות בעג'מי, אשר היום קרוי על שם ההרכב, דנים בנושאים הנוגעים בקיבוץ גלויות ואחדות העם ומתפקדים כהרכב מחאה חי ונושם. (86)

סקיי

רון נשר, הפעיל מזה כעשור, הוא ראפר וחקיין יליד כפר סבא. יוצר בעיקר שירים המיועדים למועדון, אך בעל כשרון בלתי מבוטל גם כראפר 'באטלים' עם טקסטים עמוסי שנינויות ולשון חדה. היה חבר בהרכב האדיוטים (ר"ע) (28, 84)

עומרי "69" סגל

ראפר ומפיק עם אפיל מיינסטרימי-מועדוני מנהריה. היה חתום בלייבל "תאקט" של סאבלימינל (ר"ע), שם הוציא את אלבום הבכורה שלו "נלחם בשביל עצמי". ידוע בצליל ההפקות הנקי, החד והנוצץ שלו. היה חבר בהרכב "האידיוטים" (ר"ע). (28, 84)

עידו מימון

מפיק צעיר אך בעל ותק נכבד בסצינת ההיפ הופ. בעל אפיל Fאנקי, אך יכולות מגוונות הכוללות גם דראם'נ'בייס והפקות בהשפעות ערביות. הוציא את אלבום הבכורה המהולל שלו "חלומות" ב-2013, הכלל הופעות אורח מנצ'י נצ' (ר"ע), טונה (ר"ע), פישי הגדול (ר"ע) ועוד. (56)

עמק הפטיפון

צמד ראפרים רמת גני עם רוח קלילה ומלאת נשמה. הוציאו EP אחד בשם "הראשון שלה" בשנת 2010 ונשארו פעילים במידה מינימלית מאז. (32)

ניווט באינדקס
א'-ד' \\ ה'-ל' \\ מ'-ע' \\ פ'-ת'
*המספרים הרשומים בסוגריים מתייחסים למספרי השירים במיקסטייפ בהם השתתפו/הפיקו האמנים או חלקם, במידה ומדובר בהרכב
להאזנה למיקסטייפ המלווה