מייסד "ברלין היום", מגזין רשת חדש בעברית, בכלל גר בישראל

המערכת מצומצמת והידיעות נבחרות על פי תחושת הבטן של העורכים - מגזין הרשת "ברלין היום" מנסה ליצור תחושת אחדות בקרב הישראלים בברלין

ברלין. צילום: Getty Images
ברלין. צילום: Getty Images
23 באוגוסט 2015

בימים אלה עושה את צעדיו הראשונים ברשת העיתון ״ברלין היום" – יוזמה קהילתית חדשה. אף שיש מי שחשדו בו כקונספירציה של הממשלה להחזרת ישראלים מ"גן העדן" הברלינאי, את "ברלין היום" ייסד צבי יוליס, איש תוכן וכתיבה, אשר בעבר פרסם בעיקר סיפורים קצרים ומחזות.

"אני נמצא גם בארץ וגם שם, אני מבקר קבוע בגרמניה ובאיטליה. חשבתי להשתמש בהתמצאותי במקום ובשפה ליצירת עיתון חדשותי", הוא מספר. להשקפתו של יוליס האתרים הישראליים המסקרים את הנעשה בברלין נעים בין התייחסויות פילוסופיות והרהורים על שייכות – "מי אני, מה אני ולאן אני שייך – המסקנה היא תמיד חצי חצי", לבין מדריכים למהגר או לתייר – איך להוציא דרכון, איך לקבל שירות בקופת חולים ברלינאית וכדומה. על המגזין שפיץ, למשל, הוא אומר: "הוא לא עונה על ענייני השעה, אם עכשיו יש פיצוץ בברלין לא ידווחו שם על זה. זה אתר עם הרהורי בלוגיה". בין מדורי התרבות והדעות מתפרסמים בעיתון מדור חדשות, פלילים, בריאות ודיור.

"עיתון חדשותי לישראלים במקום כמו ניו יורק הוא פחות קריטי, כי עם אנגלית אנשים יכולים להסתדר, אבל בגרמניה השפה היא עדיין מכשול בפני רבים, כך שהעיתון יוצר שייכות קהילתית", הוא מסביר. "ההתנחלות הישראלית בברלין רק הולכת וגדלה, ואני מניח שב־2020 כבר יהיו בה 40 אלף ישראלים, וכבר עכשיו אפשר לראות שאנשים מאמצים בחום את היוזמה שאומרת 'אם אנחנו כבר פה, בואו נחיה פה'. כל זאת אנחנו עושים ללא הפניית עורף לישראל, אלא דווקא בשאיפה ליצור חיבור".

ברלין. צילום: Shutterstock
ברלין. צילום: Shutterstock

מאז הושק בתחילת אוגוסט שליש מהכניסות לאתר היו מישראל והשאר מגרמניה. הנכנסים הם ישראלים, ישראלים לשעבר וישראלים שבוחנים את מקומם על הציר. יוליס מספר על האוריינטציה הישראלית של הידיעות – חלקן מתבססות על מקורות יודעי דבר או דיווחים ישירים וחלקן תרגומים של כתבות המתפרסמות בעיתונות הגרמנית.

"במדור הדיור פרסמנו כתבה על אזור שונוויידה (Schöneweide) כמקום חדש שמתפתח וכדאי להשקיע בו, כפי שנאמר בפורום נדל"ני מצומצם שכינס 'ברלינר צייטונג'. בתגובות למערכת שהגיעו מישראלים שקוראים אותנו ומכירים היטב את האזור, הבנו שמדובר במקום לא מזמין לישראלים, שכן הוא מאוכלס על ידי ניאו נאצים רבים, כך שבמקום המלצה פרסמו אזהרה. מהבחינה הזאת 'ברלין היום' גם שובר חלק מהרומנטיקה הברלינאית".

כיצד בוררים את סוג הידיעות הרלוונטיות לישראלים?

"לפי תחושת הבטן. הקרביים הישראלים הם מאוד ברורים. פליטים זה נושא נפוץ, וכן פנאי, תרבות ודברים הקשורים בשפה".

המערכת של "ברלין היום" מצומצמת בינתיים ומורכבת מיוליס שעורך את העיתון מהארץ, מכתב טורי דעה וממתרגם היושבים בברלין. "יש תקווה להתרחב, אך כרגע המיעוט בכוח אדם הוא חיסרון ויתרון בעינינו: זה מחלץ אותנו מאילוצים, דבר שכנראה הופך אותנו לעיתון הישראלי היחיד שמשוחרר ממניעים פוליטיים או מסחריים. אנחנו כן זקוקים לתמיכת קהילת הקוראים שלנו, ובאתר יש עמוד שמסביר על הדרכים השונות שבהן אפשר לתמוך בעיתון".