סוף עונת הגירבוץ

טלוויזיה חברתית הולכת להפוך את החיים שלכם להרבה פחות חברתיים

אל בנדי
אל בנדי
17 באוקטובר 2013

יום אחד יכתבו מאמרים על איך הגיק הישן והטוב – זה שהיה מסתגר בחדר ולא מקיים שום מגע עם האנושות – הפך להיות חברתי. הטכנולוגיה הולכת ונהיית יותר ויותר חברתית, והגיק עומד מול דילמה אמיתית – לשתף, לצייץ, להציע חברות או לזנוח את האהבה לטכנולוגיה. לאט לאט הכל נהיה חברתי, ולכן אולי זה לא מפתיע שגם הטלוויזיה נהיית חברתית. איך אותו רגע אינטימי שבין אדם לבין טראשו הפך להיות נחלת הכלל? מי שעוקב בשנתיים האחרונות אחרי האתרים הטכנולוגיים רואה את הסכומים האדירים שמושקעים בטלוויזיה חברתית ושואל את עצמו שאלה אחת: מה זה לעזאזל טלוויזיה חברתית?

[tmwinpost]אז טלוויזיה חברתית היא בעצם שם קוד לכל פעולה חברתית שקשורה לטלוויזיה. בין שמשדרים את הודעות הפייסבוק שלכם ב"לילה כלכלי" ובין שמים טיקר שלהם בתחתית המסך, הכל נכנס תחת המטרייה של הדור הראשון של הטלוויזיה החברתית. הדור השני הוא חלק מתפיסת "המסך השני": היום כשאתם צופים בטלוויזיה לכל אחד יש גם מסך של טאבלט או סמארטפון ביד. אם אתם עושים צ'ק אין במיסו, הרשת חברתית שמדווחת לעולם איזו סדרה אתם רואים ומה אתם חושבים עליה, או מורידים את האפליקציה של "אחד נגד מאה" ועונים על השאלות של אברי גלעד, אתם כבר עמוק בדור השני של הטלוויזיה החברתית ואפילו לא ידעתם את זה.

גם שידורי הספורט עברו מהפכה בזכות הטלוויזיה החברתית והמסך השני. המסך השני הפך להיות מוצר שמשלים את החוויה: בהתחלה זה היה בדמות אפליקציות "מלוות לטלוויזיה" שנותנות לכם סטטיסטיקות אינסופיות ולא צריך לחכות שהם יצוצו על המסך, והיום השוק הזה פורח כשאתה יכול להתחרות בחברים שלך ולהמר מה יהיה המהלך הבא במשחק שאתה רואה באפליקציות כמו FanCake.

והנה הסבר ויזואלי יותר:

 

היום אנחנו עדים לחדירה של הדור השלישי של הטלוויזיה החברתית שנכנסת לאט לאט לשוק, שם הממשק כבר לא נפרד מהמדיה המשדרת כמו טלוויזיה החכמה, הסטרימר או הקונסולה. על פי אתר טק־קרנץ היקף הפעילות שנוגעת לטלוויזיה חברתית סובב סביב 151 מיליארד דולר היום ויגיע ל־250 מיליארד בשנת 2017. נראה שכל הז'יטונים נמצאים שם, ונשאלת השאלה המתבקשת: למה?

התשובה לזה היא כמובן כסף. ככל שאתם משתפים יותר ומשתתפים יותר, אפשר יהיה להציע לכם מוצרים שמתאימים לכם יותר, אבל לא רק. כמו שהעיתונות הפכה לדו־כיוונית עם הולדת הטוקבקים, גם הטלוויזיה והפרסום בה הופכים לכאלה. הפרסום בטלוויזיה נמצא בירידה, אך נדמה שטלוויזיה חברתית תצליח להחזיר את המדיה הזאת להיות רווחית על ידי פרסומות שאתם משתתפים בהן. בקרוב נראה יותר פרסומות שמשתמשות, לדוגמה, בקינקט, כדי שגם אתם על הספה תקחו חלק פעיל בפרסומת, תענו על סקרים או תתחרו עם החברים שלכם בסלון בחידונים. לא במקרה מנכ"ל אנדימול לשעבר, ינון קרייז, אמר בזמנו ש"אנשים אומרים שטלוויזיה חברתית הולכת להיות דבר גדול, אני לא חושב ככה, זה הולך להיות ענקי". נראה שלא רק הגיקים אכלו אותה, גם כל האל באנדים, שכל מבוקשם הוא להכניס יד למכנסים ולזפזפ בשקט, יצטרכו בקרוב את היד הזאת כדי לדרג ולענות על שאלות. אבל אולי קצת אחרי זה כבר יומצא הרובוט שמכניס את היד למכנסיים בשבילך.