על האש: האם ה-Fire Phone של אמזון שווה את הכסף?

הסמארטפון התלת ממדי שהשיקו אמזון יאפשר לכם לשנות את תרבות הצריכה והמשחק שלכם. האם זה מצדיק את המחיר?

הפיירפון של אמזון
הפיירפון של אמזון
14 באוגוסט 2014

לפני חודשיים אמזון הכריזו על הפיירפון (Fire Phone), הסמארטפון התלת ממדי שלהם, והכניסו שוק מנומנם יחסית שרגיל לשינויים מינוריים לסחרחרה של ניחושים ומשאלות לב לגבי איך ייראה ומה יהיה אפשר לעשות עם המכשיר החדש הזה. למזלנו ההשקה הגיעה חודש בלבד אחרי ההכרזה, ובשבוע שעבר הגיע הפיירפון למדפים הווירטואליים של אמזון.

ההשקה של המכשיר זכתה לביקורות צוננות בכל אתרי הטכנולוגיה הגדולים, הרבה בגלל המפרט העייף שהמכשיר החדש צויד בו, כך שאפילו מצלמה של 13 מגה פיקסל לא הצליחה לחפות על רזולוציית מסך מיושנת של 1,280 על 720. אבל לתקוף את המכשיר על הנתונים היבשים שלו זה לפספס את המהפכה שאמזון והמנכ"ל שלה, ג'ף בזוס, מנסים לעשות.

נדמה שזו הפעם הראשונה שהמכשיר שיש לכם ביד הוא גם רשימת הקניות שלכם, גם החנות וגם השליח. מדובר בדרך חדשה של צרכנות. הפיירפון מחובר לחנות של אמזון בכל מובן המילה, וכולל את כפתור הפיירפלי (FireFly) שגורם לכך שדי בצילום של סכין הגילוח שלכם או בקבוק של ד"ר פפר כדי שהוא ימצא לכם את הלינק המתאים בחנות של אמזון.

נכון שלנו בישראל אין יכולת ליהנות מאמזון כמו לחבר'ה בארצות הברית, אבל זו לא סיבה לא לומר "ברוך הבא" לעתיד כשהוא דופק בדלת.

העניין לא עובד רק עם מוצרים. תוכלו ללחוץ על כפתור הפיירפליי גם כשאתם מאזינים למוזיקה שאתם אוהבים או רואים פוסטר של סרט שתרצו לראות, וגם לשם יידע הפיירפון לקחת אתכם ולדאוג שתוכלו לקנות את האושר שלכם באופן מיידי. מעבר לכך, מה שאמזון מוכרים כתלת ממד הוא בעיקר מנגנון זיהוי פנים שגורם לכל מיני אלמנטים במסך להגיב לפי המיקום של הראש שלכם ביחס לטלפון.

מבחינה ויזואלית אין ספק שמדובר במשהו מאוד לא מרשים, אך מבחינת ממשק משחקי זה דווקא די ראש טוב ויותר קרוב למה שהציעו הווי (Wii), הקינקט או אפילו גיטר הירו. נכון שב־99 אחוז מהמקרים שלושת המוצרים האלה כבר מעלים אצלכם אבק, אבל לשלושתם גם היו רגעים יפים. לא יהיה מוגזם לחשוב שלאמזון היו יומרות גדולות יותר עבור מנגנון הפרספקטיבה הדינמית מלהיות "הקינקט של הפרצוף", אבל זה לא אומר שאי אפשר לעשות עם זה דברים גרוביים ששאר המתחרים שלהם לא יוכלו לעשות.

כרגע מושק המכשיר רק בארצות הברית וגם שם זה רק דרך AT&T ובמחיר מופקע יחסית לשוק (649 דולר בלי חוזה), כך שהוא רחוק מלהיות שחקן רלוונטי בשוק הסמארטפונים. עם זאת, אף על פי שכרגע נראה שהוא מכשיר נישה שנמצא הרחק מאחור, יכול להיות שבסופו של דבר הוא זה שיקבע איפה נמצאת נקודת הסיום של המירוץ הזה.