אינסטינקט בסיסי: ראיון עם מרקוס אינטלקס (טרבינו)

אחרי 20 שנות פעילות בסצנת הדראם אנד בייס, אזר הדי.ג'יי הלונדוני מרקוס אינטלקס אומץ וערק למחנה הטכנו וההאוס. לכבוד הגעתו לארץ תחת השם טרבינו, הוא מספר לנו איך המציא את עצמו מחדש

10 ביולי 2014

לפני כשלושה חודשים הדי.ג'יי הבריטי טרבינו היה אמור לנחות בארץ לתקלוט במועדון הרסק, אך ברגע האחרון הודיע על ביטול. השבוע, מעט לפני שכנראה ינחת באמת – הפעם לרחבת הסקוואט בבלוק – הוא מספר במבוכה על מה שקרה: "עבדתי קשה מאוד באותה תקופה והרגשתי שהייתי חייב להישאר בבית, לנוח ולישון כמו שצריך".

היה אפשר לצפות מדי.ג'יי חדש להתרגש מאורח חיים המאפשר לו לטייל בעולם, ליהנות מאוכל שונה, מאנשים חדשים ומחדרי מלונות מפנקים. אבל למעשה טרבינו ותיק מאוד בתחום. כבר יותר מ־20 שנה שהוא פועל באינטנסיביות בסצנת הדראם אנד בייס בשם מרקוס אינטלקטס. הפעילות בשני הכובעים במקביל ואורח החיים העמוס גרמו לו לחוש שזה הזמן לשים את הרגל על הברקס: "הייתי כבר מסביב לעולם שאורח החיים הזה פחות מושך אותי", הוא מספר. "אני מעדיף להיות בסטודיו, קרוב לחברים שלי ובאופן כללי להאט הכל".

מעבר מוזיקלי קיצוני יחסית בין ז'אנר לז'אנר הוא לא משהו שרואים הרבה אצל מפיקי מוזיקה אלקטרונית. ובכל זאת, טרבינו, ששמו האמיתי הוא מרקוס קיי, לא חש שהנדידה הזו מהדראם אנד בייס לטובת ההאוס והטכנו הייתה בגדר התפתחות או החלפה, אלא יותר כמו חזרה לבסיס. עוד מימיו הראשונים כדי.ג'יי הוא היה גרופי של ההאוס השיקגואי והטכנו שהגיע מדטרויט, אבל הביקוש והקהל במועדונים במנצ'סטר גרמו לו לנטות בכיוון קצת אחר: "מנקודה מסוימת בתחילת שנות ה־90, ההאוס שנוגן בצפון אנגליה היה צ'יזי מדי בשבילי. ובמקביל התחילה תקופת פריחה של ההארדקור דראם אנד בייס".

די.ג'יי טרבינו

ההחלטה המושכלת מבחינה מקצועית הבטיחה לו עבודה, אבל משום מה, אפילו במעמקי הסטודיו, הוא לא העז להגשים את חלומותיו ההאוסיים: "תמיד ניסיתי להפיק מוזיקת האוס וטכנו וזה לא יצא טוב, לא הייתי מרוצה מספיק". הדעיכה הארוכה אך הוודאית של הדראם אנד בייס, בבריטניה ובעולם בכלל וההתעוררות המחודשת של הסגנונות האהובים עליו בשנים האחרונות נסכו בו אומץ להתמודד עם אתגר היצירה באולפן: "פתחתי במאמץ מודע ליצור טרקים שהם יותר בכיוון ההאוס והטכנו".

את הכינוי החדש בחר טרבינו בעיקר כדי שמעריציו כיוצר דראם אנד בייס לא יגיעו בטעות לתקלוטים ה"חדשים" שלו ויתאכזבו מהמוזיקה השונה. אלו ממעריציו הוותיקים שכן התעניינו במוזיקה החדשה שהפיק היו, לדבריו, מלאי הערכה. טרבינו תולה זאת בהתפתחות הטכנולוגית הקשורה בצריכת מוזיקה: "אף אחד היום כבר לא אוהב או עוקב אחר ז'אנר אחד בלבד, נגמרו הימים של הפנאטיות הז'אנרית הזו".

נכנסת להאוס ולטכנו כדי להתאים את עצמך למגמת הביקוש העולמית, בין השאר?

"בעיקר הייתי זקוק לניעור, או להתרגשות מחודשת. אני אוהב להרגיש שאין לי ביטחון מלא. בדראם אנד בייס הכל נהיה לי ברור מדי בשלב כלשהו – ידעתי איך ואילו תקליטים כדאי לנגן כדי להרים מסיבה. אפילו לא הייתי צריך לחשוב על זה. המצב שאני נמצא בו עכשיו עם ההאוס והטכנו שם אותי על הקצה שוב".

זה היה תהליך קשה, לנסות להמציא את עצמך מחדש כמפיק בז'אנר שונה?

"בכלל לא. יש עקומת למידה של כמה חודשים, אבל הניסיון היה בעיקר למצוא את הסאונד הנכון, רעיונות תמיד היו לי. אחרי משהו כמו חצי שנה, פחות, כבר מצאתי את המקום שלי. חוץ מזה, הכרתי אמני דראם אנד בייס שעברו להפיק מוזיקת האוס וטכנו, כמו בודיקה, מרטין (הדי.ג'יי ההולנדי ובעליו של הלייבל 3024 שבו שחרר טרבינו חלק מהמוזיקה שלו, נ"ג) ולופאה, והם התעניינו מיד במוזיקה שלי. כך שדברים נפלו די בקלות. הרגשתי שאני במקום הנכון".

ומה מבחינת המעבר כדי.ג'יי?

"הדבר היחידי שהיה ועדיין קשה בלנגן האוס וטכנו הוא כמות הטרקים שיוצאת. בדראם אנד בייס בשנים האחרונות יוצאים אולי עשרה טרקים בחודש. אז כעיקרון, אין לי העדפה מסוימת לאיזה סט אני הולך לנגן, אבל ללא ספק הדבר החיוני ביותר הוא להכיר את המוזיקה שלך, מה שהרבה יותר קשה כשאתה מנגן האוס וטכנו".

כשמתחילים לדבר עם טרבינו על מוזיקה, קשה שלא לשים לב לחזרה הנרגשת על המילה "בייס". למשל כשהוא מנסה לתאר, לבקשתי, את סגנון המוזיקה שהוא מתקלט תחת הכובע של טרבינו: "הסאונד שלי הוא לא טכנו שדופק חזק מדי והוא גם לא האוס קל מדי. זה האוס וטכנו רציני, גרובי והכי חשוב עם בייסליין טוב".

די.ג'יי טרבינו

היית אומר שבייסליין עוצמתי הוא מה שקושר בין דראם אנד בייס וטכנו, או אולי שהוא מוקד המשיכה של הרבה יוצרי אלקטרוניקה בריטיים שיוצרים דאבסטפ ועוברים לטכנו?

"תמיד היה הרבה בייס בבריטניה. גם הברייק ביט והדראם אנד בייס באו מההאוס בסופו של דבר. אני לא יודע למה זה קורה דווקא בבריטניה, אולי זה קשור לתמהיל החברתי של המדינה. אבל מה שבטוח זה שתרבות הקלאבינג המסיבית שם תמיד מחפשת לעשות משהו חדש".