משפחה כן בוכרים: יוצרי "איפה אתה חי?" חזרו מאוזבקיסטן מוארים

בהתחלה צחקו עליהם בעדה ועכשיו הם מצחיקים את כולם. אחרי עונה ראשונה מוצלחת נסעו האחים דוידוב לצלם את העונה השנייה הכי רחוק מתל אביב והופתעו ממה שגילו שם

חי ורונן דוידי (צילום: בן קלמר)
חי ורונן דוידי (צילום: בן קלמר)
29 בנובמבר 2017

העונה השנייה של "איפה אתה חי?", הסדרה שיצרו האחים חי ורונן דוידוב ומשודרת בכאן 11, נפתחת במסע שורשים. רונן משחק דמות בשם חי וחי משחק את אחיו הגדול, ששמו לא רונן אלא דווקא בכור, ויחד הם טסים לחפש ספר תורה עתיק שהשאירה המשפחה מאחור בבוכרה. אחרי שהפכו לבוכרים הכי מפורסמים במדינה לימדו צופים משלל עדות מה זה גוז'גיז'ה וגרמו לרבקה מיכאלי ללמוד לדבר בוכרית, הצעד המתבקש ביותר הוא להיות תוכנית הטלוויזיה הראשונה בישראל שמצלמת באוזבקיסטן.

"מצאנו את עצמנו באמצע רחוב הומה אדם, רוקדים ושרים 'שמחו נא בשמחת התורה', עם ספר תורה ביד, וכולם רוקדים איתנו", משתף חי בחוויות מהטיול. רונן מוסיף: "זאת מדינה מוסלמית אבל הם חולים על יהודים, כשהסתובבנו וסיפרנו שאנחנו יהודים אמרו לנו 'מאז שעזבתם המדינה הידרדרה, הברכה הלכה איתכם'".

אז בטח לא היה קשה להשיג אישור לצלם שם.

רונן: "לא, היה קל דווקא. יש רק מפיק אחד שאפשר לעבוד מולו, זו מדינה לא לגמרי דמוקרטית ויש מונופולים. למזלנו היה לו רקע יהודי אז הוא עזר לנו מאוד".

חי: "לא מזמן דיברתי עם השגריר של אוזבקיסטן בישראל והוא אמר שמבחינה תיירותית טוב להם שנספר על המדינה, זה יעזור למכור אותה".

יש למישהו גוז'גיז'ה? חי ורונן דוידוב (צילום: בן קלמר)
יש למישהו גוז'גיז'ה? חי ורונן דוידוב (צילום: בן קלמר)

אז מה תספרו לתייר הישראלי שמתעניין?

רונן: "לאוזבקיסטן אתה טס חמש שעות במטוס ו־300 שנה בזמן, זה מקום שעמד מלכת. עיר הבירה טשקנט יותר מודרנית, יפה ונקייה. אגב, הם פסיכופטים ברמת הניקיון, כולם בסט חשבו שאנחנו טסים להודו ונדהמו לגלות כמה נקי שם. המדינה היא חילונית, מסורתית אבל פרו מערבית. יש שם קסם, כשהגעתי לשם חשבתי שדבר כזה עוד לא ראיתי בחיים".

רוב התיירים הישראלים שמגיעים לאוזבקיסטן היום עושים זאת כקונקשן בדרך להודו, ממש כמו דפי (עדי הימלבלוי), חברתו לשעבר של חי בסדרה שמזדמנת לבוכרה בדרך לטיול הגדול ומבלה עם האחים שלושה ימים. חי לא מספר על כך לבת זוגו הנוכחית, אסתי (שנטי השנטי הנהדרת), בעידוד אחיו הגדול, שמתחיל את העונה פרוד מאשתו מרגו (לירז צ'רכי) בעקבות רומן שניהל – קו עלילה שעורר תגובות מצד צופים מהעדה.

"היו מי שאמרו – הישראלים לא מכירים בוכרים, אין להם מושג מה זה אומר ואיפה זה נמצא, אז עכשיו בגללנו יחשבו שהבוכרים לא נאמנים", רונן מסביר. "אנחנו מסתכלים על זה אחרת. לא באנו להגיד שבוכרים הם ככה או לא ככה. אנחנו מספרים על גבר שבוגד ובמה זה עולה לו, סיפור שיכול לקרות בכל בית, אבל יש כאלה שמעדיפים שנספר רק על אנשים טובים של עשייה ועבודה ומשפחתיות. הדברים האלה נכונים אבל מי יראה את הסדרה הזאת. זה כמו שיגידו בחדשות 'היום הכל היה סבבה, מזג אוויר מצוין'".

שנטי השנטי בעונה 2 של "איפה אתה חי?"
שנטי השנטי בעונה 2 של "איפה אתה חי?"

חי מוסיף: "ומצד שני, אנחנו מדברים גם על צדדים פחות נעימים של העדה, למשל המקום של האישה והבת בבית הבוכרי. זה מקום קשה מבחינתנו, יש לנו אחות גדולה וראינו איך נראתה ההתבגרות שלה, מה לה היה אסור לעשות כשלנו היה מותר".

רונן: "כשהתחלנו לכתוב לא חשבנו שיתפסו אותנו בכל מילה, אלה הרי רק בדיחות! היום אני כבר בשלב שברור לנו שכל בחירה שלנו אומרת משהו. אם הדמות שלי בוחרת בת זוג מחוץ לעדה או כל דבר אחר שאיננו הליכה בתלם, יש לזה משמעות וזה מגיע עם הרבה אחריות".
גם אסתי, בת הזוג של חי בסדרה, יוצאת מהבית ומתחילה סטאז' כעורכת דין.

חי: "אסתי היא בחורה שאפתנית ומצליחנית מאוד, כמו אשתי שגם היא עורכת דין. מצד שני זה שאסתי למדה ועובדת לא אומר שהיא שכחה את הבית שגדלה בו והפכה להיפסטרית תל אביבית או משהו. כשאני ואשתי הכרנו לפני 14 שנה היא הייתה שונה מאוד בנוף הבוכרי והיום כבר כולן לומדות והמצב משתנה".

רבקה מיכאלי בעונה 2 של "איפה אתה חי?"
רבקה מיכאלי בעונה 2 של "איפה אתה חי?"

גם הבחירה שלכם להיות שחקנים היא לא מובנת מאליה.

"כשרק הכרנו מישהו הציע לאשתי להכיר לה קרוב משפחה שלו. כשהוא שמע שהיא יוצאת עם שחקן הוא צחק, הרי זה בכלל לא מקצוע, 'אני אכיר לך עורך דין, שתתגאי בו!'. היום כל הבוכרים מתגאים בשחקנים האלה. אשתי הייתה מספיק חכמה כדי להבין שדווקא יש הרבה מה להתגאות באנשים כמונו, ואני שמח שלא אכזבתי אותה".

איך המשפחה מרגישה כשהיא רואה רגעים מהחיים שלה בטלוויזיה או על הבמה?

"המשפחה הקרובה יודעת בדיוק איפה הגבול עובר ומזהים את ההשראות. אימא שלנו למשל היא זו שבחרה את רבקה מיכאלי שתשחק את הדמות של האימא בסדרה, היא חולה עליה ואמרה: אם כבר דמות שמבוססת עליי, שזאת תהיה רבקהלה. רבקה באה אלינו הביתה לפגוש אותה כדי להתכונן לתפקיד וזו הייתה חוויה אדירה בשבילה".

"איפה אתה חי" – עונה שנייה, כאן 11, ימי חמישי 22:00 החל מ־7.12