מחסידה וורת'ווייל לעדנה ת'רנבלאד: איציק כהן חוזר לדראג בהצגה חדשה

איציק כהן, שהופיע על הבמה לראשונה כחבר בהרכב הדראג בנות פסיה, חוזר לגלם דמות אישה בתיאטרון – הפעם בגרסה המקומית למחזמר הקאלט "היירספריי". מתברר שיש כמה צעדי ריקוד שלא שוכחים אף פעם

איציק כהן (צילום: כפיר בולוטין)
איציק כהן (צילום: כפיר בולוטין)
20 ביוני 2017

השם ושם המשפחה הנפוצים שאותם נושא איציק כהן (48) לא עושים צדק לפרסונה הצבעונית ולקורות החיים המגוונים שלו. בימים אלה, למשל, הוא עובד על שני תפקידים שונים בתכלית: הוא מצטלם לעונה השנייה של "פאודה" שבה הוא מגלם את השב"כניק הקשוח קפטן איוב, וגם עובד על חזרות לגרסה הישראלית למחזמר "היירספריי" שבו הוא מגלם את עדנה ת'רנבלאד – תפקיד שנכתב (בגרסה הקולנועית של ג'ון ווטרס) עבור הדראג קווין המיתולוגית דיוויין וגולם מאז (בגרסת המחזמר) גם על ידי ג'ון טרבולטה. בגרסה הבימתית שלו (שהופקה אחרי הסרט של ווטרס ולפני הגרסה החדשה והמזמרת), "היירספריי" היה לאחד מלהיטי התיאטרון הגדולים ביותר של העשור הקודם בברודוויי, עם שמונה זכיות בפרס הטוני (וארבע מועמדויות נוספות).

עדנה ת'רנבלאד היא אמו האנרגטית, המגוננת והמטורללת של טרייסי, ילדה שמנה ואמביציוזית מבולטימור שרוצה להתקבל לתחרות ריקודים טלוויזיונית. לכהן קל להזדהות עם הדמויות האלו, ולאו דווקא מפני שהשתתף לפני כמה שנים בעונה של "רוקדים עם כוכבים".
"תראה", אומר כהן, "גם אני הייתי הרבה יותר גדול במשקל עד לפני ארבע שנים, וגם גילמתי דמויות נשיות לפני 20 שנה בבנות פסיה (להקת דראג קווינז שפעלה באמצע שנות ה־90 והביאה לכהן את פרסומו הראשון – א"ס). אז הייתי אישה וגם ושמנה ותאמין לי שאני יודע במה מדובר. לפני ארבע שנים עשיתי ניתוח שרוול. דווקא לא היה בי פחד שהאופי של המשחק שלי ישתנה או שאהיה פחות מצחיק בגלל המשקל. אני לא פועל מתוך פחד. החלטתי שאת התפקיד הזה של להיות… אתה יודע… עשיתי מספיק. ברגע שהשתתפתי ב'סיפור גדול', סרט סומו, מיקסמתי את כל מה שקשור למשקל שלי. מיציתי את זה כשחקן. הבנתי שאני יכול להמשיך הלאה".

לא עשית תפקיד בדראג כבר הרבה שנים אף שזה היה הכובע שעמו נכנסת לתעשיית הבידור.

"במשך השנים הציעו לי הרבה פעמים לחזור ולגלם דמויות של נשים וסירבתי, אבל להצעה לשחק ב'היירספריי' לא יכולתי לסרב. לגלם את הדמות של עדנה ת'רנבלאד – זה היה חלום שלי במשך הרבה שנים. זה מחזמר מושלם: שירים נהדרים, מצחיק, מרגש, עם תוכן ומסרים שמאוד חשובים לי. הבמאי, שוקי וגנר, ליכד סביבו קאסט של אנשים מוכשרים מאוד מאוד, ובכלל, אני מאמין שאם יש תחושה של התעלות בחזרות, התוצאה ניכרת גם על הבמה. חוץ מזה, בכל הקריירה שלי מעולם לא קיבלתי כל כך הרבה בקשות לסדר כרטיסים כמו שהיה לי עם 'היירספריי'. הבאזז סביב ההפקה היסטרי".

היירספריי (צילום: כפיר בולוטין)
היירספריי (צילום: כפיר בולוטין)

בעצם מאז סדרת הטלוויזיה "ג'וני" לא גילמת דמות אישה.

"נכון מאוד. וואו, מאז שנת 2000, 17 שנה. החזרה לזה הייתה בשבילי כמו לרכוב על אופניים", כהן עוצר לרגע ואז צוחק, "אבל הפעם אלו אופניים חשמליים".

לפני שנתיים נבחרו בנות פסיה להיכלל ברשימת 40 המשפיעים בתולדות קהילת הלהט"ב.

"היינו פורצי דרך. זה היה לפני יותר מ־20 שנה ועשינו משהו חדשני מאוד שהפך מהר מאוד מתופעת שוליים למיינסטרים. במשך ארבע שנים הופענו בכל הארץ, היו לנו 200 הופעות טלוויזיוניות – אין לזה אח ורע בישראל. איכשהו זה גם גרם לכך שלא נתקלנו בהרבה תגובות זועמות מקהלים מסוימים. אולי מעט מאוד, עד כדי כך שאני כבר לא זוכר".

איכשהו הגעתם, עם כל הדראג הזה, עד ערוץ הילדים. איך זה קרה?

"אלה היו ימים שמרניים יותר, אבל עם הומור אפשר לנצח הכל. הופענו בתוכניות נוער, למבוגרים וגם לילדים. היינו קונצנזוס".

אבל התפרקתם די מהר.

"אני רציתי להמשיך הלאה בגלל הקריירה. רציתי לעשות סרטים ותיאטרון. שמע, בסופו של דבר לא הייתה להם (לשאר חברי הלהקה – א"ס) הרבה ברירה אלא לקבל את זה, הייתי מאוד נחוש בדעתי. אני פשוט הודעתי שאני רוצה לעזוב ולקח זמן עד שהם בכלל הפנימו את זה. והיה מה שהיה. הם המשיכו להופיע בלעדיי, ניסינו גם להגיע לפשרה שאוכל להמשיך להופיע עם הדמות שלי, חסידה וורת'ווייל, בלעדיהם".

מה אתה חושב על הדראג שיש היום?

כהן מהסס ומחפש את המילים שלו. "אהה, תראה. ראיתי את המופע של 'פאות קדושות' וזה היה מקסים בעיני. אבל אנחנו… הייתה לנו אג'נדה יותר פוליטית. זה היה פחות 'תראו איזה יופי, אנחנו רוקדים ולובשים שמלות', היו לנו טקסטים חתרניים, חברתיים, פוליטיים. היה לנו מה להגיד. הופענו בתוכנית של אמנון לוי, בתוכנית שבועית, ובכל שבוע היינו עושים שיר אקטואלי חדש על מה שקרה במדינה באותו שבוע. היום אם עושים משהו פוליטי אז הוא מסתפק בפן החברתי. אתה מבין?"

איכשהו מעולם לא יצאת מהארון באופן רשמי. הנטייה המינית שלך מוזכרת רק בערך הוויקיפדיה שלך. מדוע?

"כי זה לא משהו שאני מתעסק בו או מדבר עליו או נוהג לחלוק אותו. אלה החיים הפרטיים שלי. מעולם לא הייתי נתון להגדרות או בחרתי לעצמי הגדרות. לא יגדירו אותי לא תפקידי נשים במשחק ולא תפקידים של שמנים. שום דבר מזה. אני איציק כהן, זה מה שאני. איציק כהן".