דירות היחיד מרכינות ראש: אינגוור קמפרד, האיש שהמציא את איקאה, הלך לעולמו

מייסד איקאה הלך השבוע לעולמו בגיל 91 לאחר שחולל מהפכה בתחום העיצוב. גם אם מורשתו הייתה לעתים שנויה במחלוקת, הרימו היום ספל מדגם פארגריק לזכרו

איקאה. צילום: שאטרסטוק
איקאה. צילום: שאטרסטוק

אם סבלתם בשנים האחרונות מהתקף חרדה כשאתם לכודים במבוך, מוקפים בחפצים עם שמות כמו בלנדה, פאקס ופואנג, כנראה ביקרתם בסניף איקאה. גם אם באותו הרגע, כשהמוני ילדים השתמשו במיטות התצוגה כטרמפולינות, קיללתם ושאלתם את עצמכם למה לעזאזל יצאתם מהעיר, אתם יודעים שהייתה לכם סיבה מצוינת: אין תחליף לעיצובים של הרשת במחירים דומים, וגם ההרכבה היא סוג של גילטי פלז'ר – לפחות עבור סוג האנשים שאוהבים לראות חדשות כדי להתעצבן.

מתוך קטלוג 2018 של איקאה. צילום מסך
מתוך קטלוג 2018 של איקאה. צילום מסך

על העצבים האלה אתם יכולים להודות למייסד איקאה, אינגוור קמפרד, שהלך לעולמו השבוע בגיל 91. קמפרד השבדי ייסד את החברה ב־1943, כשהיה רק בן 19, עם מענק קטן שאביו נתן לו. 75 שנה אחרי מונה הרשת 389 סניפים ברחבי העולם, ובשנת 2016 עמד מחזור המכירות שלה על 43 מיליארד דולר.

הנתון המרשים הזה מצביע על גודל ההצלחה של הרשת, שחוללה מהפכה בתחומה. בריאיון שהעניק ל־BBC מעצב הרהיטים ג'ף בנקס בעקבות מותו של קמפרד, הוא סיפר כי העיצובים של קמפרד "שינו באופן רדיקלי את הדרך שבה מעצבים ומייצרים רהיטים כיום", והוסיף: "אנשים ניסו לשחזר את המודל המתקדם של החברה ללא הצלחה".

איקאה. צילום: שאטרסטוק
איקאה. צילום: שאטרסטוק

למרות הצלחתו קמפרד היה חסכן ידוע, שנהג בוולוו ישנה ולבש בגדי יד שנייה. בשנותיו האחרונות הוא זכה לפרסום שלילי במיוחד לאחר שהתגלה כי היה קשור בצעירותו למפלגות ימין קיצוני בארצו. קמפר התנצל על מעשיו ואמר ש"זאת הייתה טעות". אם אתם מרגישים סלחנים, הרימו ספל מדגם פארגריק לזכרו.

עשרת העיצובים האיקוניים של הרשת: 

Billy (ספרייה)

מדי עשר שניות נמכרת באחת מחנויות איקאה ברחבי העולם הספרייה הלבנה שהפכה למייצגת האותנטית ביותר של ארון הספרים היהודי העדכני. בצורתה הקלאסית היא בעלת חמישה מדפים מודולריים, ועם השנים נוספו לה תתי זנים דוגמת בילי צר וגבוה, גוץ ורחב, וצבעי אדום, שחור או כחול בוהק.

Ordning (מייבש סכו"ם)

איקאה

יותר מקוטג', נס קפה, שקדי מרק או פלסטיקים מבית אימא, המכנה המשותף השכיח ביותר בין המטבחים שלנו הוא מייבש הסכו"ם הנ"ל מנירוסטה.

Klippan (ספה)

איקאה

 

הספה הדו מושבית בעלת הקימורים הנאים והרכים וארבע רגלי המתכת היציבות כבשה את סלוני הדירות השכורות – בעיקר בגרסת הסקיי האדום – לא מעט בזכות מחירה המפתיע, המותיר עודף מאלפייה.

Not (מנורה עומדת)

איקאה

לא באמת ברור איך הפך גוף התאורה הזה, שללא כל ספק הוא חסר פרופורציות או שיק עיצובי ולא מגניב בשום צורה, לכה פופולרי ולרב מכר לאורך שנים. אה, אולי זה המחיר (59 ש"ח).
Poang (כורסה) – ב־41 השנים שחלפו מאז השקתה דבר כמעט לא השתנה בכורסה הנוחה הזו, שעוצבה בכלל על ידי משתף פעולה יפני (Noboru Nakamura) – רק שינויים קלים בבד ובריפוד, לטובת דור ההמשך של הקליינטים.

Lack (שולחן צד)

איקאה

קומקפטי, פרקטי, נייד ופשוט ביותר להרכבה. לא בכדי הוא ניצב במרכז עשרות אלפי סלונים (המהדרין מחברים כמה יחד למראה יעני מתוחכם), וברוב המקרים הוא מגיע קומפלט עם חוזה השכירות.

Fargrik (ספל)

איקאה

במחיר של כוס קפה ממוצעת תוכלו לרכוש בין שניים לשלושה מאגים כמוהו, המוכרים באוזן האחיזה הקטנה יחסית הצמודה לשפתם העליונה. האם זה המאג היפה והנוח לשימוש ביותר בסביבה? בהחלט לא. האם הוא אחד הפופולריים? חד משמעית כן.

Jokkmokk (פינת אוכל)

איקאה

מהרגע ששבו סיימתם להזמין טייק אוויי עד הדפיקה של השליח על הדלת, אפשר להרכיב את פינת האוכל הבסיסית הזו, העשויה מעץ מלא "במראה עתיק" – כך על פי השבדים. אוהבים או לא, עם דבר אחד לא תוכלו להתווכח – יש לה את השם הכי חמוד באיקאה בכל הזמנים.

Antilop (כיסא אוכל לתינוקות)

איקאה

כמות הילדים שמרחו רסק תפוחים ובמבה על המגש הנשלף של מושב הפלסטיק המוגבה והפופולרי הזה משתווה אולי רק למספר כדורי הבשר ברוטב שנמכרו במסעדה של איקאה מאז שנפתחה החנות הראשונה.