הסחבת בפינוי התחנה המרכזית

מופע האימים של מיכאלי וחולדאי: ספרנו לכם את הספינים, קבלו

שרת התחבורה מרב מיכאלי. צילום: דניס קפל  באדיבות חברת Bird
שרת התחבורה מרב מיכאלי. צילום: דניס קפל באדיבות חברת Bird

שרת התחבורה מיכאלי קיימה היום מסיבת עיתונאים שבה הוכיחה עד כמה ראש העיר חולדאי הצליח לכופף אותה בנוגע לתחנה המרכזית. תשובות לא היו, אבל התפתלויות, ספינים ושתיקות - ועוד איך, וגם מנינו אותם. בינתיים תושבי הסביבה ימשיכו להידפק, והפרחים לשרה ולראש העיר

2 בינואר 2022

העיר תל אביב מארחת בימים האחרונים את מופע הקרקס המרהיב הידוע גם בשם – ״התחנה המרכזית לא תפונה״. בין המופעים הצפויים קבלנו את ראש העיר, רון חולדאי, בתפקיד האיש החזק בעיר בביצוע התרגיל הנודע 'כיפוף משרד התחבורה' ואת האקרובטית, השרה מרב מיכאלי, שהצטיינה בתרגילי לוליינות של ספינים מפוארים, האחרון שבהם רק היום במסיבת עיתונאים שהתקיימה בזום, שהתאפיינה בעיקר בהתעלמות מהשאלות המרכזיות, ומתן תשובות שנשמעות יותר כמו תירוצים.

יום אחד בני, כל הזיהום הזה יהיה שלך. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)
יום אחד בני, כל הזיהום הזה יהיה שלך. התחנה המרכזית בנווה שאנן (צילום: שאטרסטוק)

נתחיל מפניית הפרסה של תחילת דצמבר: ב-7.12 הודיע משרד התחבורה על פיצוץ בשיחות עם עיריית תל אביב על פינוי התחנה. שלושה שבועות התפללו הפעילים והתושבים לנס, התחננו לפגישות בעירייה ובמשרד התחבורה, הפגינו, פנו לתקשורת ובאופן כללי זעקו להצלה של הרגע האחרון – אבל לא כלום. ״אנחנו כאן לרגל האירוע המשמח של פינוי התחנה המרכזית״ פתחה מיכאלי את דבריה לכתבים היום, ״העירייה הייתה קשובה כל העת לרחשי לב כל תושביה״ צייץ חולדאי אתמול בטוויטר. אם זה לא היה מפחיד – היינו צוחקים.

בפועל משרד התחבורה היה צריך להודיע לנצבא (חברת הניהול של התחנה) – שבמשמרתה הפכה התחנה למקום שגם אמיצים חוששים לפסוע בו – על סיום החוזה עד תום השנה האזרחית על מנת שלא יתחדש אוטומטית לחמש שנים נוספות. זה לא קרה. משרד התחבורה והעירייה טענו שהתחנה תפונה עד 2023. גם זה כנראה לא יקרה. עכשיו מדברים על פינוי חלקי בלבד ותושבי נווה שאנן נותרו שוב בלי תשובות, עם תחושה שהמדינה והעירייה מפקירות אותם ועם אחוזי זיהום אוויר הגבוהים פי 4 מהמותר בחוק.

כדי להבין את עומק הספין שמתרגש עלינו צריך להתעמק לרגע בתשובות שראש העיר והשרה מספקים. הכנו עבורכם רשימה מפורטת:

1. הספין המתמטי

"התחנה תפונה חלקית עד 2023, מספר האוטובוסים יפחת בחצי". על פניו זאת נשמעת תכנית כמעט סבירה, אם לא לוקחים בחשבון כמובן שהפחתת כמות האוטובוסים לחצי משמעה רק פי שתיים זיהום אוויר מהמותר בחוק. כלומר, במקרה הטוב מדובר בפתרון המהווה שיפור לנתונים הקשים אך לא מעניק מענה מלא לבעיה.

גם אם מדובר בצעד חלקי לפתרון המלא (ומיד נרחיב על כך) – בתדרוך לכתבים שהעבירה היום השרה מיכאלי – לא התקבלו תשובות מספקות לשאלה כיצד יפחת מספר האוטובוסים אם משרד התחבורה הודיע בכלל על כוונתו להגדילם. מיכאלי מאשרת שכמות האוטובוסים עתידה לגדול בשנתיים הקרובות אך לטענתה הפיזור שלהם במסופים השונים הוא שייתן מענה לעניין הזיהום. לא התקבל מענה לשאלה האם יגדל מספר האוטובוסים בתחנה המרכזית עצמה, אבל אין ספק שמדובר בספין מתמטי מרהיב.

2. ספין ההצהרות הסותרות

"התחנה תפונה (או שלא), תוך שנתיים (או שלא), תוך ארבע שנים (או שלא)".  הרבה מספרים נזרקים כרגע לאוויר: השרה מיכאלי חוזרת ואומרת במפורש כי התחנה תפונה חלקית תוך שנתיים ובמלואה תוך 4 שנים, אך "ידידה הטוב" רון חולדאי טען הבוקר בראיון לגל״צ כי התחנה המרכזית לא תפונה ואף הגדיל והסביר כי בכל עיר גדולה יש תחנה מרכזית שכזאת. גורם במשרד התחבורה אמר לנו בעבר כי המשרד לא יבצע פינוי ללא שיתוף הפעולה המלא של עיריית תל אביב. כשנשאלה על כך היום אמרה מיכאלי כי המשרד נחוש לבצע את הפינוי. תשובה ברורה אין. ספין – יש ויש.

בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)
בריכת החורף (צילום: נמרוד סונדרס)

3. הספין המסתורי

"בוצעה טעות". ״בוצעה טעות תכנונית״ אמרה היום מיכאלי, ״התברר לנו כי לא ניתן לפנות למסוף פנורמה כפי שתוכנן״. טעויות בתכנון, הפתעות בתוואי השטח – אלו דברים היכולים לקרות כמובן רק מוזר שלא ברור איזו טעות בוצעה. על השאלה המפורשת איזו טעות תכנונית בוצעה ומנעה את המעבר למסוף פנורמה – לא קבלנו תשובה עד לרגע פרסום הכתבה.

4. שתיקה כספין

"בוצעה טעות – לכן לא יתבצע פינוי". בתדריך הכתבים שביצעה נשאלה השרה מה ישתנה בעוד שנתיים שכן יאפשר את המעבר החלקי לפנורמה עליו הכריזה? תשובה לא התקבלה. עושה רושם שכלל הגורמים המעורבים נבהלו מאימת גודל המשימה והרגע ההיסטורי והחליטו להישאר עם השטן המוכר. התחנה תפונה? לא תפונה? בריאות התושבים? למי אכפת. את הכותרות שלהם הם קבלו.