תל אביב בעוצר: האם המשטרה משקרת לציבור באכיפת הסגר?

לאורך הסופ"ש התקבלו עשרות דיווחים על שוטרים שדורשים מתושבים להיכנס לבתיהם, בניגוד למה שמתירות להם תקנות הקורונה. המשטרה טוענת שמדובר ב"פעילות מניעה" מחשש להתקהלות עתידית

מה מותר ומה אסור? מה שמתחשק למשטרת ישראל באותו יום (צילום: ג'ק גואז\גטי אימג'ס)
מה מותר ומה אסור? מה שמתחשק למשטרת ישראל באותו יום (צילום: ג'ק גואז\גטי אימג'ס)
24 בינואר 2021

לאורך סוף השבוע בוצעה ברחבי מרכז תל אביב והצפון הישן אכיפה מוגברת של תקנות הסגר, שהתמקדה בהתעמרות בתושבים שביקשו לשבת בכיכר או בגינה הסמוכה למקום מגוריהם ובתוך טווח הקילומטר המותר על פי התקנות, תוך ששוטרים מאיימים בקנסות ומעצרים ודורשים מהתושבים לחזור לבתיהם.

הרשתות החברתיות התמלאו בקריאות זעם של אזרחים שנתקלו בשיטור אגרסיבי, זאת למרות שישבו באזורים נטולי התקהלות ולא חרגו מהתקנות המותרות. "ישבתי עם חבר בכיכר ליד הבית, זה פחות מ-200 מטר", מספרת ד' שמתגוררת באיזור כיכר רבין, "ופתאום הגיעו שני שוטרים ואמרו שהם נותנים לנו קנס על התקהלות. אמרנו להם שאנחנו שני אנשים וזו לא התקהלות והם איימו לעצור אותנו וצעקו עלינו שאנחנו חייבים להישאר בבתים כי אחרת יתפתחו התקהלויות. זאת פעם ראשונה שאני שומעת שמותר למשטרה לאיים על אזרחים בגלל שאולי בעתיד מישהו יפר את התקנות. זה לא משוגע?".

במהלך יום שבת נפוצו תיעודים בוידיאו של שוטרים שפונים לציבור בכריזה ומסבירים כי היציאה מהבית מותרת לצרכים חיוניים בלבד, דבר המהווה שקר מוחלט ואינו עומד בקנה אחד עם תקנות הסגר. כתב הפלילים של "הארץ", ג'וש בריינר, פנה למשטרה בניסיון לברר מדוע מאיימים שוטרים איומי שווא המנוגדים לחוק וקיבל בתגובה גם הוא את ההסבר המדהים שמדובר ב"פעילות מניעה" נגד התקהלויות אפשריות. כלומר, שוטרים משקרים לציבור וכופה עליו עוצר בחוסר סמכות כדי למנוע עבירה שטרם בוצעה ואולי לא תבוצע.

בנוסף לתלונות ההמומות של תושבי לב העיר, שהפכו ליעד האכיפה מספר אחת של משטרת ישראל בשבועות האחרונים למרות אחוז הנשאים הנמוך בעיר, התפלצו במהלך הסופ"ש גם שוחרי הספורט היחידני – המותר בפעילות – שפגשו גם הם לאורך הטיילת שוטרים שדרשו מהם להתפנות מהאזור גם אם הוא בטווח הקילומטר שלהם, באופן שאינו הולם את תקנות הסגר.

"עשיתי הליכה על הטיילת יחד עם חבר", מספר ב., תושב כרם התימנים, "וממש בדקנו שאנחנו לא יוצאים מהרדיוס. בכל זאת עצרו אותנו שוטרים ואמרו לנו שאסור ללכת על הטיילת מחשש להתקהלות עתידית. רציתי לשאול אם מותר לי לסוע באוטו למרות שיש חשש לעבירת תנועה עתידית אבל הם לא נראו לי בעלי חוש הומור".

גם חובבי הכושר, שהתרגלו להיעדרם של חדרי הכושר מחייהם ומסתפקים במתקני העירייה הפזורים בגינות העיר, גילו שנאסר עליהם להתאמן על החוף למרות שהדבר מותר בתקנות. המתקנים גודרו הרמטית על ידי מחסומים עירוניים וסיורי שוטרים ארבו לתושבים שניסו לדלג מעליהם. "אני מתאמן שם כל יום בסגר, פתאום אסור בסופ"ש? אסור בכלל? למה?", תהה ר', תושב מרכז העיר והוסיף ש"אני מבין שהם חוששים מהתקהלות, גם אני חושש מהתקהלות. אז שימנעו התקהלות אם היא נוצרת, זה התפקיד שלהם".

למה מתקני הספורט היחידני שעל רצועת החוף שוב סגורים במחסומים עירוניים? למרות שהממשלה התירה מפורשות את העיסוק בספורט…

Posted by ‎ציפי ברנד‎ on Saturday, January 23, 2021

חברת המועצה ציפי ברנד, עד לפני רגע סגנית ראש העיר, הצטרפה אל התוהים והתמהים וטענה ש"המנגנון העירוני נענה לבקשת המשטרה למרות החוק המפורש. ראש העיר שם אותנו על טייס אוטומטי" והוסיפה כי פנתה אל העירייה והמשטרה בדרישה שיסירו את המחסומים ויאפשרו לתושבים להתאמן.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "מתקני הכושר בטיילת גודרו בהוראת המשטרה וזאת במסגרת פעולות האכיפה בזמן הסגר וכדי למנוע התקהלות"

פנינו לתגובת המשטרה אך זו טרם נתקבלה והיא תפורסם אם וכאשר תגיע.