שמעו משהו: האלבומים הישראליים השווים שייצאו עד סוף השנה

כאב הלב של אביב גדג', הסול השמח של קרולינה, הגרוב השמן של בלקן ביט בוקס: שמונה אלבומים ישראליים שיאתגרו לנו את האוזניים בחודשים הקרובים

כל החבר'ה. צילום: נועם מעוז, Gayas Photos, אורית פניני, רונן פדידה, אסף עיני, איתן שריד
כל החבר'ה. צילום: נועם מעוז, Gayas Photos, אורית פניני, רונן פדידה, אסף עיני, איתן שריד
18 בספטמבר 2016

אלון עדר

מה נשמע? כאבי לב קטנים ומתוזמרים לעילא.
מי ישמע? קהל האינדי חובב המלודיה והמילה הכתובה.

אחרי האלבום הכיפי "Casio זעם" שהיה עמוס מקלדות, תלונות ומחאה, אלון עדר עומד לחזור באלבום רוק בניחוח רוק סבנטיזי א־לה יוני רכטר ואריק איינשטיין, עם עיבודים תזמורתיים עשירים. לא מפתיע שהשיר החדש "אל תעזבי אותי", עם החצוצרה הנהדרת של ספי ציזלינג, הוא מהשירים המושמעים ביותר ב־88FM בחודש אוגוסט. האזינו גם לסינגל היפה "הרבה להגיד".

\

[tmwdfpad]

קרולינה

מה נשמע? את זמרת הסול הגדולה בישראל.
מי ישמע? חובבי גרוב, סול ופופ שחור. וכל מאזיני גלגלצ.

קרולינה – בין שהיא מתארחת בהופעות עם בום פם או בנבחרת הגרוב של קותימאן – בולטת תמיד בקולה העמוק והחזק. כעת היא עומדת להוציא את אלבום הסולו הבא שלה, שייקרא "שלוש", בהפקה משותפת עם סאבו (סוליקו קרו). את הסינגל הראשון בשם "קח אותי" נוכל לשמוע רק בנובמבר, אך כבר עכשיו אפשר לומר הוא שקרולינה חוזרת למקורות הסול והפופ ומתרחקת באלבומה החדש ממחוזות המוזיקה הים תיכונית שאפיינו את אלבומה הקודם.

אביב גדג'

מה נשמע? את אחד היוצרים המרגשים שפועלים כיום בישראל.
מי ישמע? מעריצי להקת אלג'יר ומי שנותרה בו מעט תקווה לרוק המקומי.

אלבום סולו שלישי של גדג', שבעט ישר לב באלבום הסולו הראשון שלו, "תפילה ליחיד", ולא הפסיק גם באלבום השני, "ילדים של מהגרים". אם לשפוט על פי הסינגל הראשון שגדג' הוציא מהאלבום החדש, "כאבי גדילה", הוא לא מתכוון לחוס על לבנו גם עכשיו. האלבום כבר השיג יותר מפי שניים מהסכום שאליו כיוון בהדסטארט (160 אלף ש"ח לעומת 75 אלף ש"ח) וצפוי לכלול כלי נגינה מגוונים יותר מבעבר, בהם נבל, צ'מבלו, קמנצ'ה וסאז.

עדי אולמנסקי

מה נשמע? תכנותי תופים והרבה אטיטיוד. אל תתעסקו איתה.
מי ישמע? חובבי היפ הופ ופיוצ'ר ביטס עם ראש פתוח.

ה־EP השלישי של היוצרת והמפיקה עדי אולמנסקי, שייקרא "Higher", צפוי לצאת בישראל ובמערב אירופה ובו שישה שירים שכל אחד מהם נוצר בשיתוף פעולה עם מפיק אחר. עד כה ידוע לנו על שיר הנושא, שנעשה עם המפיק ג'וני גולדשטיין והראפר האמריקאי קרטיס וויליאמס. שאר שיתופי הפעולה של אולמנסקי יתגלו בהמשך השנה, אך בינתיים חשפה הנציגה שלנו בסצנת הביטים והארנ'בי החדש והבינלאומי את הסינגל המוצלח ומלא האטיטיוד "Pink Pillz".

המסך הלבן

מה נשמע? גלאם־פאנק ישראלי ופלרטטני.
מי ישמע? מי שחסר לו קצת סקס אפיל ברוק הישראלי.

אלבום בכורה לבני הדודים האקסצנטריים גבריאל וגילברט ברויד, שפירקו את להקת האם שעלת נפוצה והחלו ללבוש בגדים לבנים צמודים, להרכיב משקפי שמש מוזרים ולשיר מצד אחד "המם אותי עד שתסמם אותי" ומצד שני על כך שהם בעצם ילדים טובים. ההופעות שלהם הן בין האירועים היותר מושכים שקורים בתל אביב בשנה האחרונה, עם התעלמות מופגנת מקונבנציות מגדריות ושלל נגיחות במסלול ההתבגרות המצ'ואיסטי הישראלי. אם מסתכלים על כלל תולדות הרוקנ'רול, המסך הלבן אמנם לא בדיוק ממציאים את הגלגל, אבל תנקבו בשם אחד חוץ מהם שעושה כאלו דברים כיום ברוק הישראלי.

שם טוב לוי

מה נשמע? את הסאונד הקלאסי של שם טוב לוי.
מי ישמע? כל מי שיש לו קצת נוסטלגיה לסבנטיז.

מי שהיה חבר בהרכבים ששת, קצת אחרת וצליל מכוון, עבד עם אריק איינשטיין והלחין מוזיקה לקולנוע ולתיאטרון הישראליים, חוזר שש שנים אחרי אלבומו האחרון עם האנסמבל ("בן אדמה"). האלבום החדש נועל טרילוגיית אלבומים עם ההרכב הקבוע שלו, שפועל זה 12 שנה. שם האלבום החדש הוא "שם יש", על שם שיר הנושא (שאת מילותיו כתבה יונה וולך). טקסטים נוספים שהולחנו בו שייכים למגוון רחב של משוררים: סמי שלום שטרית, חיים נחמן ביאליק, המשורר הפורטוגלי פרננדו פסואה, הפייטן דוד מנחם, יהודה קרני וישראל נג'ארה.

LIRAZ

מה נשמע? פופ פמיניסטי מהוקצע בפרסית.
מי ישמע? צאצאי הקהל האירני של ריטה.

השחקנית והזמרת לירז צ'רכי באלבומה השלישי עושה שינוי סגנון ותדמית קיצוני ומתחברת לשורשיה הפרסיים. את השירים היא כותבת בעברית, מתרגמת לפרסית, מלחינה ושולחת לנגנים פרסיים. את חומר הגלם היא מעבדת עם יובל חבקין, הלוא הוא ריג'ויסר מלהקת באטרינג טריו המצוינת. התוצאה מסקרנת בטירוף וצפויה ללכת על הקו הדק שבין המסורתי לפופי. חובה גם לבדוק את הקאברי הפרסי שלה ל"Love Me Like You Do" של אלן גולדינג.

בלקן ביט בוקס

מה נשמע? בסים שמנים וגרוב שחור עם השפעות בלקניות ים תיכוניות.
מי ישמע? כל העולם ואחותו הבלקנית.

באלבום האולפן החמישי (לא כולל אלבום רמיקסים) הבלקן ביט בוקס לוקחים את שעטנז הביטים וההשפעות הים תיכוניות והבלקניות לכיוון של מוזיקה שחורה מלאת בסים מהדהדים יותר מאי פעם. תומר יוסף, תמיר מוסקט ואורי קפלן נותנים טעימה מכמה שירים חדשים ממנו במופע החדש שלהם, שממשיך לחרוש בהצלחה במות בארץ ובעולם. בסינגל "I Trusted You" (שגם נכנס לפסקול היוקרתי של פיפא 17) אפשר כבר לשמוע את השילוב של גיטרות פולקיות, כלי נשיפה מסיבתיים ובסים קשוחים.