CUPZ By BeanZ

אלופת הלאטה ארט העולמית: "אפילו הציור הכי יפה בעולם לא יציל קפה גרוע"

אגנסקא (אגא) רוז'יווסקא. צילום: דין אהרוני
אגנסקא (אגא) רוז'יווסקא. צילום: דין אהרוני

כך הפכה אגנסקא (אגא) רוז‘יווסקא, סטודנטית לכלכלה מפולין, לאלופת תחרות הבריסטה העולמית ולאושיית לאטה ארט. “המטרה האמיתית של אמנות הציור על קפה היא ליצור תקשורת בין הבריסטה ללקוח“, היא אומרת בביקורה בישראל, בריאיון מיוחד למגזין cupZ

6 בדצמבר 2018

אגנסקא (אגא) רוז'יווסקא הייתה סטודנטית לכלכלה בפוזנן, פולין, כשהחלה לעבוד בחופשת הקיץ בסניף של רשת בתי קפה בתחנת הרכבת. כעבור זמן קצר הבחין בעל הדוכן שבו עבדה שהיא מצטיינת בהכנת קפה. "הוא בעצמו היה נלהב מאוד מהתחום ובעל תשוקה גדולה מאוד לקפה, אז הוא עודד אותי לגשת לתחרות ארצית של בריסטות", היא אומרת בפגישה שקיימנו לאחרונה בביקורה בנמל תל אביב. הגעתה אלינו היא חלק מפעילותה של חברת 3brewing, שמטרתה קידום קהילת הקפה בישראל.

כיום – כשהיא בת 30, זוכת אליפות העולם לבריסטות 2018, כוכבת וידוענית של עולם הקפה ומנהלת חשבון אינסטגרם עם כ־23 אלף עוקבים – חשוב לאגא לציין שהשתתפה לא מעט פעמים בתחרויות ארציות, עד שניצחה ועלתה לגמר בתחרות העולמית.

"ממש קשה לנצח בתחרויות האלה", אומרת הצעירה האנרגטית ותכולת העיניים, "צריך להציג 12 משקאות בסך הכל: ארבעה סוגי אספרסו, ארבעה משקאות שמכילים חלב וארבעה משקאות עם חתימה אישית של הבריסטה, שמכילים אספרסו ורכיבים נוספים אך אינם מכילים אלכוהול. אני למשל השתמשתי בחלב שאינו מכיל חלבון, סירופ פסיפלורה ביתי ומיצוי של צמח הרויבוס והכנתי משקה במרקם של מילק שייק. לגבי הכנת האספרסו – הקושי בתחרות הוא לא רק בהכנת האספרסו המושלם אלא באופן שבו המתחרה נדרש לתת את ההסבר הטוב ביותר לגבי המשקה שהכין. האתגר היה להסביר לשופטים את נושא איזון הטעמים ואת מה שמיוחד בחוויית השתייה. לדוגמה: נתתי לאנשים לגעת בקטיפה כדי להסביר על החוויה של לגימת המשקה".

רוז'יווסקא במפגש עם בריסטות ישראלים. צילום: דין אהרוני
רוז'יווסקא במפגש עם בריסטות ישראלים. צילום: דין אהרוני

אגא היא השם הכי חם היום בעולם הקפה. למעשה היא אחת הבריסטות המעוטרות בעולם. מותג הקפה BeanZ הזמין אותה לישראל במטרה להפגיש מומחים בינלאומיים עם הבריסטות המקומיים. יש לה כריזמה בכמות שיכולה להאיר אצטדיון, וגם תעוזה וידע עצומים, שמתנקזים ליצר תחרותי מפותח.

את מתמחה בהכנת ציורים על הקצף, מה שנקרא לאטה ארט. עד כמה נדרשים לשם כך כישרון ויכולת אמנותית?

"זו מיומנות טכנית מאוד. אני עצמי לא יודעת לצייר על נייר ואני לא אדם אמנותי, אבל כשזה מגיע לקפה אני מבינה איך אלמנט אחד ישפיע על האחר. קל ליצור משהו חדש ולא נדרשת לשם כך יכולת של מישהו שעוסק באמנות פלסטית".

הלאטה ארט כבש את האינסטגרם. כמי שעוסקת רבות בתחום, מה לדעתך חשוב יותר – הנראות של הספל עם הקצף המצויר או טעמו של הקפה?

"אפילו התמונה הכי יפה בעולם לא תציל קפה גרוע ולא טעים. המטרה היא שהקפה יהיה קודם כל טעים, שהלקוח ייהנה ממנו ויחזור בעתיד לשתות עוד קפה. לכן ברור שהקפה חייב להיות באמת טעים".

זוכת אליפות העולם בלאטה ארט בתל אביב. צילום: דין אהרוני
זוכת אליפות העולם בלאטה ארט בתל אביב. צילום: דין אהרוני

אז למה בעצם להקדיש כל כך הרבה זמן לציורים על חלב?

"כי זה תופס תשומת לב, זה כלי שעוזר למכור יותר קפה. אם הקפה יפה והטעם לא מוצלח, זה לא יעבוד. אם אני מציירת לך ציור מיוחד על הקפה, את תתחילי לדבר איתי על הציור, וזו ההזדמנות שלי ליצור איתך קשר ולתת לך מידע על איכות הקפה. אחרי שתשאלי על הציור, אוכל להסביר לך על איכות הפולים. זו המטרה של הלאטה ארט: תקשורת לקוח־בריסטה".

האינסטגרם של רוז'יווסקא שופע ספלי קפה מעוטרים בדובונים, דקלים, איילים, פרחים, ברבורים ונשרים, בצד תיעוד ביקוריה בצ'אנגדו סין, קנברה אוסטרליה, שווייץ, ועכשיו צילומים גם מהביקור בתל אביב. מה שהתחיל כעבודה סטודנטיאלית בחופשת הקיץ סחף אותה למסלול של הצלחה מקצועית מטאורית. רוז'יווסקא התמכרה לתחום העבודה שלה.

כמה קפה את שותה כל יום ואיזה?

"אני שותה בסביבות 20 כוסות אספרסו ביום, אבל משתדלת לא לספור. מצד שני יכול לעבור גם שבוע שלם בלי שאשתה אפילו כוס אחת. אני לא מגבילה את עצמי לסוג מסוים, אני רוצה לנסות כל מה שגדל היטב. אני אוהבת את הטעמים המאוזנים של הקפה מקולומביה, אני גם אוהבת את החמיצות המורכבת של הקפה מאפריקה ורוצה מאוד לנסות את הקפה מתאילנד".

יש היום טכנולוגיה של הדפסת צילום על קצף. היא מתחרה בלאטה ארט?

"הטכנולוגיה הזאת כיפית ובאמת נחמד לשתות קפה שמופיע עליו הצילום שלך, אבל בעיניי היא מורידה מאיכות הקפה. הלקוחות נאלצים להמתין עד שהתמונה תודפס, והרגע הכי טוב לשתות את הקפה מבוזבז בזמן ההמתנה. במקום לשתות את הלגימה הכי טעימה, בדיוק כשהקפה במיטבו, ממתינים לצילום. חוץ מזה ההדפסות הצבעוניות עם הצבעים המלאכותיים לא ממש חביבות עליי".

"המטרה היא שהקפה יהיה קודם כל טעים". צילום: דין אהרוני
"המטרה היא שהקפה יהיה קודם כל טעים". צילום: דין אהרוני

קיים היום שימוש רחב בסוגי חלב מהצומח, מה את חושבת על העבודה בחלב הזה?

"הוא מכיל חלבונים שונים מאלה של חלב הפרה, ובחלק מסוגי החלב האלה הקצף פחות אלסטי, אז קשה לעשות בו דוגמאות. זה אפשרי, אבל לעולם לא ייראה כמו חלב פרה. תלוי באיזה סוג חלב צמחי משתמשים, חלקם נוחים יותר לעבודה".

הפכת לרוקסטאר בקרב האנשים העוסקים בתחום הקפה. הזכייה שינתה משהו בחייך?

"אני אמנם פופולרית קצת יותר בקהילת הקפה, אבל בואי נשים את זה בפרופורציה – כשאני הולכת ברחוב בפוזנן אף אחד לא מזהה אותי. הזכייה בתואר אלוף העולם בבריסטה הופכת את הזוכה לשגריר של תחום הקפה למקצוענים, שגריר שאמור לקדם ולייצג את רעיון הקפה האיכותי בעולם. בפוזנן יש לי מרכז הדרכות לקפה, אבל רוב הזמן אני בנסיעות. החודש הייתי שבועיים בסין בענייני הקפה, העברתי יומיים בוורשה ועוד יומיים בפולין מחוץ לפוזנן. עכשיו אני בתל אביב. אני פוגשת אנשים חדשים, והמפגש מלווה תמיד בצחוק ובאווירה טובה. אז אמנם השלמתי את התואר בכלכלה אבל כיף לי בעבודה הזאת".

אילו שינויים צפויים לדעתך בעולם הקפה?

"אני בטוחה שהטכנולוגיה תשתפר ונראה יותר אוטומטיזציה בטחינה ובקלייה של הפולים. זה יקל מאוד על תהליך ההכנה המדויק של הקפה. כמומחי קפה נוכל להתמקד בשיחה עם הלקוחות, כי בסופו של דבר המטרה היא לא רק להכין את הקפה הכי טוב, אלא גם להסביר ללקוחות למה הקפה שהם שותים הוא הכי טוב בעולם".

"אני שותה בסביבות 20 כוסות אספרסו ביום". צילום: דין אהרוני
"אני שותה בסביבות 20 כוסות אספרסו ביום". צילום: דין אהרוני