יהיה אש: אז מה תשתו בשטח, סביב המדורה?

הקומזיץ של ל"ג בעומר הוא המאתגר מכל אירועי השטח: בחוץ, בחושך ועם עוללים מסביב. הכל נכון. אלכוהול בכל זאת צריך, אז מה שותים סביב המדורה? בירות עם פקקים מוברגים, יין בקופסה וקוקטיילים שאפשר להכין בצנצנת של חמוצים. הראש היהודי ממציא לנו פטנטים

מתפעלים קוקטייל בשטח. צילום: אנטולי מיכאלו
מתפעלים קוקטייל בשטח. צילום: אנטולי מיכאלו
10 במאי 2017

אי שם לאורך שנות הגן ושנות בית הספר המוקדמות של הילדים גיליתי שאני הורה פופולרי למדי. אני לא מתכוון לפופולרי בקרב הזאטוטים, אלא דווקא בקרב ההורים. למה? כי בכל מפגש – הדלקת נרות, מסיבת פורים, קומזיץ בל"ג בעומר ומסיבת סיום – הייתי זה שחושב לא רק על צורכי הטף אלא גם דואג להורים למשהו לשתות, ואני לא מתכוון לפטל או לקולה זירו, אלא למשקה שיכול לעזור לאדם בוגר שלא צריך לנהוג הביתה לשרוד אירוע חברתי משופע בילדים של אחרים.

מכל המועדים דלעיל, הקומזיץ של ל"ג בעומר הוא המאתגר מכולם, שכן בניגוד לשאר האירועים הוא מתקיים תמיד בחוץ ותמיד בחושך (לפחות סיומו). לא צריך אפילו להיות הורה כדי להבין את הקושי. בחוץ הכל חשוך יותר, מלוכלך יותר ובגדול – קשה בהרבה לתפעול. אפילו חיפוש אחר פותחן לבקבוק בירה או יין עלול להיות מאתגר, שלא לדבר על משקאות מורכבים יותר. אז הנה, לכבוד ניצחונו הגדול של בר כוכבא על תפוחי האדמה המפויחים, קבלו כמה טיפים שיקלו עליכם מאוד לשרוד את חג המדורות.

יין בקופסה

הפטנט הראשון אינו בלעדי דווקא לל"ג בעומר ומתאים לכל פיקניק גדול או אפילו למסיבה שנערכת בתוך הבית, אבל בלילה, בשטח, יתרונותיו הופכים לקריטיים: בג אין א בוקס – מושג שאין לו תרגום מילולי הולם (שק בקופסה?) – הוא פשוט יין, בדרך כלל יין בסיסי או שולחני, שמאוחסן בתוך שקית פלסטיק נתונה בקרטון מלבני. תכולת השקית משתנה (בין שלושה לחמישה ליטרים), והעיקר: בתחתית השקית/הארגז, נמצא ברז קל לתפעול. הרעיון הוא פשוט: מניחים את הארגז על משטח מוגבה (במקרה של יין לבן כדאי לקרר מראש במקרר וכן לתחזק את הטמפרטורה בעזרת שקית קרח שתוצמד לארגז) ומוזגים בכיף בלי להזדקק לפותחן ולא למספר גדול של בקבוקים. הרפרטואר המקומי כולל יינות של היקבים ירושלים, בנימינה ומדבר וכן יינות מיובאים כגון דון סימון וגריפונה סיציליה; שאת רובם אפשר להשיג בחנויות היין השונות. גם בחישוב של שקל מול ליטר יין מדובר בתמורה הכי טובה לכסף (69־159 ש"ח).

באג אין א בוקס או בעברית, שק של יין בקופסה. צילום: סטודיו אנני סילבי
באג אין א בוקס או בעברית, שק של יין בקופסה. צילום: סטודיו אנני סילבי

בהמשך לאותו רעיון, אם מדובר בקומזיץ אינטימי חפשו בקבוקי יין עם פקקי מתכת מוברגים. הנטייה היא לחשוב שמדובר ביינות מובחרים פחות, אבל האמת היא שפקקי המתכת שמיוצרים כיום טובים בהרבה מפקקי השעם, בעיקר ביינות לבנים, והאמונים לשעם נשמרים בעיקר מטעמים רומנטיים.

בירות שלא דורשות פותחן

גם בגזרת הבירות מומלץ לא להידרש לבקבוקים שדורשים פותחן. במוקדם או במאוחר הוא עלול להיעלם בחשכה, ואז תמצאו את עצמכם מאלתרים פתרונות כמו קצה של סכו"ם ומפתחות או חמור מכך – לוגמים מפחיות. לשמחתנו יש כמה בקבוקי בירה עם פתיחה מהירה, ללא פותחן: טובורג רד למשל היא גם יופי של בירה וגם לא מחייבת פותחן בקבוקים (29.90־39.90 ש"ח לשישייה). אם מדובר באירוע גדול שווה לחשוב על חביות בירה קטנות של חמישה ליטרים, האיכות טובה, התפעול קל, ורק לא לשכוח לקרר היטב מבעוד מועד במשך כמה שעות לפחות (99־160 ש"ח).

משקאות מוכנים

ערבוב משקאות בשטח אינו משימה קלה, אבל למרבה המזל יש כמה פתרונות קלים. אמנם רוב בקבוקי ה־Ready to Drink נמכרים עם פקק רגיל, אבל בכל זאת מוטב להסתובב עם פותחן בכיס מאשר לנסות לערבב לבד משני בקבוקים שונים אל תוך כוס פלסטיק אחת. למותגים מוכרים כגון סמירנוף אייס ובקארדי בריזר הצטרפו השנה טעמים חדשים של סיידר מבית סטרונגבאו – מותג שמזוהה לרוב עם סיידר תפוחים, כגון טעם דבש וטעם שנקרא דארק פרוט (מעין פירות יער), כ־5% אלכוהול, טעים ומתקתק אך לא ילדותי (29.90־39.90 ש"ח לרביעייה). עוד דרינק מוכן חדש ומעניין הוא מיונטו שפריץ הכתום שנמצא כבר בחנויות המשקאות, מזכיר מאוד בצבע ובטעם אפרול שפריץ ומגיע RTD בבקבוקים קטנים שאפשר לקרר מראש. אגב מוכן לשתייה. אם יש לכם לונג דרינק אהוב כגון קמפרי עם סודה או מיץ תפוזים, וודקה עם חמוציות ועוד, מומלץ להכין אותו מראש (ולקרר!) בבקבוק פלסטיק ריק של ליטר וחצי.

קוקטיילים בצנצנת

הגענו לקצה הגבוה של משימת השטח שלנו: קוקטיילים. כאן תידרש השקעה מסוימת ונגישות למרכיבים בנאליים מעט פחות, אבל אם בא לכם להשקיע בדרינק שלכם, אנחנו בוודאי שלא נעצור אתכם. כל מה שצריך כאן הוא צנצנת, למשל של חמוצים לשעבר, כשהיא שטופה היטב. להכנת מוחיטו שטח למשל (מתכון מפורט מטה) מכניסים פנימה נענע שטופה (שמעכתם קלות ביד כדי לחלץ ממנה את הטעם), רום לפי החוזק הרצוי ופלחי לימון. מבריגים היטב את המכסה ומשקשקים. הטוויסט הקטן בעלילה הוא שבמקום "לסגור" את הקוקטייל עם סודה ומי סוכר, אפשר פשוט להשתמש בספרייט, ויש לכם יופי של מוחיטו. על פי אותו עיקרון אפשר להשתמש בבסיס כמו קשאסה כדי לקבל קפיריניית שטח. בגדול אפשר לשקשק בתוך צנצנת שכזאת כל קוקטייל שרוצים, אפילו מרטיני יבש, אבל היי, אפילו לל"ג בעומר יש גבולות.

כזה למשל. צילום: אנטולי מיכאלו
כזה למשל. צילום: אנטולי מיכאלו

מוחיטו שטח

החומרים לצנצנת של כ־500 מ"ל (כ־3 כוסות פיקניק חד פעמיות):

  • ¾ כוס רום (כ־150 מ"ל, אפשר לחזק לפי הטעם*)
  • צרור נענע שטופה
  • 1 לימון חתוך לשמיניות
  • קרח לפי הצורך
  • ספרייט

 

אופן ההכנה:

מועכים קלות את הנענע בידיים למיצוי טעמים ומכניסים לצנצנת. מוסיפים לצנצנת את פלחי הלימון והרום לפי הטעם, מבריגים היטב את המכסה ומשקשקים היטב (כחצי דקה). מוזגים לכוסות עם קוביות קרח ומכסים בספרייט עד למילוי הכוס.

משקשקים גם בשטח. צילום: אנטולי מיכאלו
משקשקים גם בשטח. צילום: אנטולי מיכאלו

*הכמות הנ"ל מספיקה לכ־3 כוסות פלסטיק סטנדרטיות של פיקניקים. חזק מדי? מעבירים לכוס רביעית ומשלימים את החסר בספרייט. חלש מדי? אפשר להוסיף מעט רום/קשאסה לכוס המשקה המוכן.